ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Christina Samuelsdotter Lind född i Repperda?  (läst 1288 gånger)

2020-08-10, 12:52
läst 1288 gånger

Utloggad Torbjörn Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 17:30
    • Visa profil
Har haft lite svårt att avgöra om denna fråga bör hamna under Järeda eller Alseda. Den börjar dock i Järeda med följande vigselnotis den 29 Dec 1748,
"Wigdes Pehr Jonsson Wid Christina Samuelsdotter Lind, båda(?) uti Slättemossa".

I hfl för Järeda (1753-1769) anges Pehr vara född 1719 (vilket stämmer bra med en Pehr Jonsson född 9 Aug 1719 i just Slättemossa) och "Stina" anges vara född 1730. Jag hittar dock ingen lämplig Christina som föds runt 1730 (med fader Samuel) i den regionen. Jag fastnar dock för en Samuel Börjesson med hustru Karin Andersdotter som fr o m 1727 noteras för 3 barn i Målen, Järeda Sn. Denne Samuel vars mor ursprungligen kommer från Västra Årena, Gårdveda Sn (källa: Bo Persson här på anbytarforum samt Släktforskarnas årsbok 2006, ssk. s. 119-128) väcker mitt intresse pga av att min ana Annica Persdotter (Pehr Jonsson och Christina Samuelsdotters 3:e barn) efter sitt giftermål med Samuel Persson från Lilla Ånhult, får sina fyra första barn i just Västra Årena.

I och med att jag inte hittar någon Christina i barnaskaran som i övrigt innehåller Maria f. 1727, Börje f. 1728 och Anders f. 1731 samtliga födda i Målen så undersökte jag födelsenotiserna för dessa och konstaterade då att dottern Maria är född i Repperda. Vid sökning på Karin Andersdotter som moder i Repperda så hittade jag ett barn vid namn Kirstin född utom äktenskapet den 4 Feb 1724.

Är det någon som vet om detta kan vara "min" Christina samt vet något mer om vem Karin Andersdotter är och ev. vem fadern kan vara i och med att dottern Christina hade adderat Lind till sitt efternamn?

Mvh / Torbjörn Andersson

2020-08-10, 17:45
Svar #1

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
Du skrev inget om vart paret flyttade. Kan vara intressant att se på dopvittnen till barnen.

2020-08-10, 18:29
Svar #2

Utloggad Torbjörn Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 17:30
    • Visa profil
Pehr och Stina fick alla sina barn i Slättemossa, Järeda Sn.
Karin 11 Jun 1751 i Slättemossa Mellangård. Dör 1752
Jonas 15 Juni 1753 i Slättemossa Mellangård
Annica 1 Mar 1756 i Slättemossa (min ana)
Karin 6 Jun 1760 i Slättemossa Mellangård
Samuel 28 Okt 1763 i Slättemossa Mellangård. Dör 1765.
Anders 10 Sep 1766 i Slättemossa
Mvh / Torbjörn

2020-08-11, 11:35
Svar #3

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
Per Jonsson o Christina Samuelsdr Lind gift sig inte i Järeda. Se Gårdveda vb C:2  s 513 1748 29/12 ant boende uti Slättemossen. (Betyder inte att hon fanns där före vigseln)
Jag lät lura mig av att de var strukna i AI:1 s 13, och du skrev om Alseda. Visst finns de i Slättemossa.
De hade många dopvittnen från W Årena i Gårdveda sn. T ex Lars Andersson dv 1756, p Marit Hindriksdr och h Karin Andersdr dv 1753, Jonas Samuelsson dv 1766.

2020-08-11, 14:45
Svar #4

Utloggad Torbjörn Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 17:30
    • Visa profil
Ber om ursäkt. De gifte sig i Gårdveda sn vilket skulle kunna indikera att Stina bodde där i samband med vigseln. Den Samuel som jag från början antagit vara hennes far och senare ändrat till styvfar, har anknytning till Västra Årena i och med att hans mor Elin Persdotter var dotter till vapensmeden och urmakaren Per Larsson Locke som den 28 sep 1650 får två halva hemman i Västra Årena som livstidsförläning av drottning Kristina.

I början blev jag lite lurad av PLF som hade noterat Kvätthorfva istället för Slättemåssa i vigselnotisen och tittade på flera andra kandidater med fader Samuel födda i Västra Årena under perioden.

Jag har noterat att Karin Andersdotter var född ca 1688 och det finns en Karin (?) Andersdotter född i Möcklarp, Alseda sn, 30 Nov 1695.
Källa: Alseda (F) C:1 (1681-1723) Bild 34 / sid 61.
När jag läser den blir jag dock osäker på om det verkligen står Karin. När Maria Samuelsdotter föddes i Repperda 1727 fanns en Abel med som vittne. Så även här för Karin i Möcklarp.

Oavsett så verkar både Karin och Samuel varit något äldre än normalt i samband med vigseln (i och för sig baserat på lite knappa födelsedata) som borde genomförts mellan 1725 och 1727. Han var i så fall ca 57 år och hon ca 37 år. Hon fick sitt sista, av mig kända, barn 1731 vilket i så fall skulle vara i en ålder om ca 43 år.

2020-08-11, 15:53
Svar #5

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
Vem kan denne Samuel Lind ha varit som fick d Christina ca 1730? Soldat? Ryttare? Det är bara i vb som hon står som Stina Samuelsdotter Lind, eller har du sett det på fler ställen.

2020-08-11, 20:21
Svar #6

Utloggad Torbjörn Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 17:30
    • Visa profil
Hej, det är bara på det stället som jag hittills sett henne använda namnet Lind. Egentligen tror jag att hon tagit namnet Samuelsdotter efter styvfadern och adderat Lind baserat på att modern talat om faderns namn. Det är dock bara en hypotes.

Lind som efternamn fanns lite här och var i socknarna runt omkring. Organisten i Virserum, Johan Lind i Blackelid, Soldat i Högeruda, mm. Fanns även en Elias Linde i Nyaby Alseda som fick barn i ungefär samma tidsperiod. http://www.mattiasloman.se/forskning/index.php?title=Linde
I Pataholm fanns även köpedrängen Samuel Lind som bl a får barn 1727.

Följande alternativ är de som jag ser just nu:
1. Samuel Börjesson är hennes biologiska far men Stina är född utom äktenskapet. Om så är fallet så verkar det konstigt att han inte angavs som fader.

2. Biologiska fadern är någon i området kring Repperda alternativt i någon omkringliggande socken om Karin varit någon annanstans än Repperda när hon blev gravid. Biologiska fadern
    kan ha haft namnet Samuel Lind eller bara Lind i och med att Karin senare gifter sig med en Samuel som kanske adopterar henne.

3. Det är inte rätt Karin som vi tittar på. Verkar dock rätt rimligt att vi hittat rätt Karin då även nästa (?) barn Maria Samuelsdotter föds i Repperda med bifogad text i födelsebeviset.

4. Lind kan bara ha varit något som Stina lagt till utan någon annan tanke bakom.

/T

 

2020-08-11, 21:51
Svar #7

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Adopterad kan hon inte ha blivit. Adoption blev möjligt först 1917.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2020-08-11, 22:10
Svar #8

Utloggad Torbjörn Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 17:30
    • Visa profil
Noterat. Var kanske inte så jag menade ordagrant. Tänkte mig att Samuel kanske hade godheten att dölja en oäkta börd genom att låta Stina använda Samuelsdotter. Det kanske var helt otänkbart att agera så. Min kunskap om perioden sträcker sig inte så långt tyvärr.

Har även tänkt tanken att jag är ute och cyklar avseende Samuel Börjesson och Karin Andersdotter som föräldrar till Stina. Behöver gå tillbaka och kontrollera mina uppgifter igen. Jag upptäckte bl a att den gårdsdel i Västra Årena som brukades av min ana Annica Persdotter och hennes make Samuel Persson runt 1775 och framåt inte tillhörde de 2 halvhemman som ingick i Per Larsson Lockes förläning.

2020-08-12, 00:16
Svar #9

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 00:03
    • Visa profil
Så här ligger det till.

Christina Samuelsdotter Lind föddes 1729 27/8 i Pataholm, Ålems sn och var dotter till handelsmannen Samuel Andersson Lind, född 1700 (dp 9/9) i Faggemåla, Lönneberga sn, död 1732 1/10 i Pataholm och hans till namnet ännu icke identifierade hustru (möjligen kan hon vara identisk med änkan Anna Catharina Ström i Pataholm, som 1734 24/2 gifte om sig med tunnbindaren och köpdrängen Olof Wahlsten).

Samuel var son till bonden Anders Bengtsson, född omkr. 1670, död 1752 3/8 i Västra Årena (nr 2) i Gårdveda sn och hans första hustru, död vid påsktiden 1715 i Västra Årena. Anders Bengtsson var bonde på ett av hemmanen i Faggemåla 1697-1704, varefter han flyttade till Västra Årena, där han brukade ena halvgården, som han skattköpte 1720. Hans bakgrund har jag ännu inte lyckats reda ut.

Efter första hustruns död gifte Anders om sig 1715 9/10 i Målilla sn med Ingrid Persdotter, dotter till nämndemannen Per Nilsson o.h.h. Sara Persdotter i Målilla Mellangård, född där omkr. 1697, död 1729 i Västra Årena. De fick en dotter, Karin Andersdotter, född 1716 (dp 16/9), död 1777 27/12 i Västra Årena. Hon gifte sig redan vid knappt 13 års ålder 1729 8/5 med Jonas Andersson från Skärslida, Gårdveda sn, född där 1701 (dp 24/3), död 1783 5/2 i Västra Årena. De fick inga barn, men Christina Samuelsdotter växte upp hos dem (hon redovisas som dotter i mtl 1748) och av bouppteckningen efter Jonas Andersson (Aspelands häradsrätt, vol. F II:5, s. 189) framgår att Jonas hustrus brorsdotter, dåvarande änkan hustru Stina Samuelsdotter i Slättemossa med dess barn genom erhållet gåvo- och testamentsbrev är rätta arvingar till all egendom. Enligt tingsprot, vid HT 1729 med Aspelands härad, uppbud nr 17, hade Anders Bengtsson uppdragit gårdsdelen i Västra Årena till dottern och hennes man, "at nu strax tilträda, bruka och för sig enskijldt behålla; doch til sin broder och Swåger Samuel Lind, för des andehl skyldige at gifwa 48 dr Smt, då hans redan arffaldne andehl efter sin moder 8 dr 10 öre 16 pgr Smt sig deruti begriper; Men der Karin utan lifz-Erfwingar skulle aflida, bör samma 1/4ding hemfalla broderen Samuel Lind eller des Erfwingar utan lösen" (här cit. efter renoverade uppbudsprotokollet i Göta hovrätt, Advokatfiskalens arkiv, vol. E VII AAC:42, fol. 344v).

Dopvittnena Karin Andersdotter 1753 och Jonas Andersson 1756 och 1766 (sista gången felskriven som Samuelsson) i Årena är alltså Stinas faster och hennes man.

2020-08-12, 14:58
Svar #10

Utloggad Torbjörn Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 17:30
    • Visa profil
Än en gång stort tack Bo. Jag får skylla mig själv när jag inte gör grundarbetet ordentligt. Samuel Lind vet jag att jag tittade på tidigt men jag hittade ingen koppling till Västra Årena. Oavsett så hade jag troligtvis inte löst hela gåtan men om jag hade kollat i mantal tidigare så hade jag insett att jag var fel ute med Samuel Börjesson.
Mvh / Torbjörn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna