ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Slagdala Virserum  (läst 361 gånger)

2020-08-07, 15:10
läst 361 gånger

Utloggad Torbjörn Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 17:30
    • Visa profil
Vet inte om detta varit uppe till diskussion tidigare men jag har inte kunnat hitta något i detta forum.
I Stig Östenssons, "Sju bondestudenter Trivallius, en bonddotter Trivallia och tre gårdars historia" publicerad i Svensk Genealogisk Tidsskrift 2007 nr 1, omnämns Måns Öjarssons son Per Månsson som boende i Slagdala på sidan 21. Denne Per som var gift med Elin Jonsdotter från Slagdala anges med med födelse och dödsdata som ca 1680 - 1754. Jag tror att författaren missat att det finns två Per Månsson i Långeruda/Slagdala under samma tid. En i Långeruda (högst sannolikt son till Måns Öjarsson) som dyker upp i mtl för Långeruda som ogift 1711. I samband med detta så delas brodern Johan Månssons del om ett 1/2 mtl till 2 x 1/4 mtl. 1715 noteras denne Per som gift och 1714 finns en vigselnotis där man kan läsa att Per Månsson (Långeruda) gift sig med Elin från Gräntö (dotter till Jon Stensson som sedan 1713 brukat 1/4 mtl i Slagdala nr 2 men varit bosatt i Gräntö).
Denne Per Månsson kvarstår i mtl för Långeruda t o m 1738 då han byter sin fjärdedel i Långeruda mot sin svåger Östen Anderssons fjärdedel i Slagdala. Per M. nr 1 kommer alltså till Slagdala först 1738.

Per Månsson (nr 2) finns redan från 1704 i mtl för Slagdala. Jag har inte hittat någon vigselnotis men troligtvis flyttar han till Slagdala i samband med sitt giftermål med änkan Annika (Anna) Larsdotter. Hon kom ursprungligen från Tönshult och flyttade till Slagdala i samband med sitt giftermål med Knut Öjarsson 1699. Knut försvinner dock ur mtl 1702 och ersätts med änkan Anna. Anna Larsdotter är troligtvis syster med Jon Stenssons hustru, Karin.
Per och Anna får minst 3 barn. Måns ca 1709, Lars 31/10-1713 och Knut 3/8-1719.
Är det någon som kan hjälpa mig med information om vem Per Månsson nr 2 är och var han kommer ifrån innan giftermålet? Av de 3 Per Månsson som finns i mtl för Virserum 1703 så är det bara en som står som ogift och som även försvinner ur mtl för 1704. Denne Per brukar Björkemossa nr 4.
Tacksam för svar om det finns någon att få.
Mvh / Torbjörn Andersson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna