ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hjälp att tyda dödsorsaker  (läst 1423 gånger)

2020-08-06, 08:58
läst 1423 gånger

Utloggad Lovisa Olsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2020-08-10, 17:28
    • Visa profil
Hej!

Jag har precis påbörjat min släktforskning och gett mig på den "lätta" sidan då jag själv haft äran att få ha min gammelfarmor vid liv fram till 2014. Jag har dock problem att tyda två dörsorsaker som kanske någon kan hjälpa mig med. Se de två bifogade bilderna. Tacksam för hjälp :)

2020-08-06, 10:23
Svar #1

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 07:37
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Välkommen!

Det är bra med en bild ... men ännu bättre är en källhänvisning -- då kan hjälparna kolla på andra handstilsprov, och dra slutsatser från sammanhanget :)

Peritonitis (nånting, inte acuta?) = bukhinneinflammation

Cancer pleu-
ral et cerebri
= cancer i lungor och hjärna

mvh /staffan
mvh /staffan -- BFiles

2020-08-06, 12:43
Svar #2

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1213
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:28
    • Visa profil
    • akewah.se
Håller fullständigt med, inte bara textmässigt man vill veta kön och ålder. Med en hänvisning kan man oxå hitta parallella källor att läsa i.

2020-08-06, 14:34
Svar #3

Utloggad Lovisa Olsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2020-08-10, 17:28
    • Visa profil
Tack för hjälpen och tipsen Staffan & Åke! Jag ska tänka på detta i framtida inlägg, är relativt ny på detta så tar tacksamt emot sådana tips.

MVH,
Lovisa

2020-08-06, 17:10
Svar #4

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1213
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:28
    • Visa profil
    • akewah.se
Du har ju inte fått svar på din första bild för en dödbok är källhänvisningen enkel : Namn, församling och dödsdatum.

2020-08-10, 16:16
Svar #5

Utloggad Lovisa Olsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2020-08-10, 17:28
    • Visa profil
Hej!

Här kommer källhänvisning till bild 1 (från 1916).

Namn: Ida Kristina Jonsö (?) Åslund
Dödsdatum: 21/4 1916
Församling: Ekshärad

2020-08-11, 15:52
Svar #6

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej Lovisa!


Denna läshjälp blev verkligen ett bra exempel på vad Åke nämner ovan angående parallella källor att läsa i! I Ekshärads dödbok 1916 fick jag det nämligen till Peritonitis amuta pest, där de två sistnämnda orden inte alls låter vettiga. Jag gick därför vidare till SCB-utdraget över avlidna i Ekshärad 1916, som hade två kolumner för dödsorsaken: en kolumn för ”Pastors anteckn.” där dödsorsaken angavs var Peritonitis acuta post, och en kolumn med läkarens anteckning där dödsorsaken angavs vara mycket längre, nämligen Peritonitis acuta post rupturam uteri intra partu. Detta var lite svårläst, men gick att bekräfta via SCB-utdraget över avlidna i Uddeholms sjukstuga, där hela dödsorsaken angavs och dessutom mer lättläst än i SCB-utdraget från Ekshärad. På vägen från läkarattesten i Uddeholm till Ekshärads dödbok 1916 har alltså ”Peritonitis acuta post rupturam uteri intra partu” förvandlats till ”Peritonitis amuta pest”.  ;D
 
Dödsorsaken är således akut bukhinneinflammation (peritonitis acuta) efter brusten livmoder (post rupturam uteri) under förlossningen (intra partu).

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna