ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Smeden Lars Andersson Nyström i Sandstugan (1773-1831)  (läst 394 gånger)

2020-08-06, 01:22
läst 394 gånger

Utloggad Jonas Wester

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 22:41
    • Visa profil
Hej!

Jag är på jakt efter information om min anfader Lars Andersson Nyström, smed i Sandstugan på Torö, och skulle uppskatta alla eventuella uppslag eller idéer som andra forskare kan ha.

Det första belägget jag har är hans giftermål med tulluppsyningsmannadottern Maria Margreta (även Maja Greta) Nyman 1 november 1801. Han listas då som hemmansbrukare(?) och dräng i Trävik (troligtvis är det han som listas på Trävik tillsammans med änkan efter en äldre Lars Andersson i mantalslängderna för 1801 och 1802). Paret bodde först hos svärföräldrarna i Lilla Brink och därefter i torpet Sandstugan fram till Lars död 13 juli 1831. Paret fick åtminstone 7 barn: Brita Katarina (1803-1886), Adam (1806-1806), Eva (1806-1806), Jonas (1807-1865), Erik (1810-1866), Ulrika (1814-1840) och Charlotta (1817-1893).

Enligt husförhörslängderna (som inleds 1808) så ska Lars vara född 1773, men varken födelsedatum eller födelseort anges på något ställe. I vigselnotisen 1801, i första och fjärde barnets dopnotiser 1803 och 1807 samt i första husförhörslängden 1808-11 så kallas han enbart Lars Andersson. I dopnotisen för tvillingarna som föddes 1806 kallas han Lars Nyberg. Från och med dopnotisen för sonen Erik 1810 och framåt så använder han efternamnet Nyström.

Jag har arbetat med ett antal olika uppslag kring möjliga släktingar. Ingen av dem har ännu gått i lås, men jag presenterar några av dem nedan utifall att någon skulle ha forskat på dessa individer från en annan riktning och på så sätt kan belägga eller utesluta eventuella kopplingar.

- Ingen Lars Andersson föds i Torö 1773 men bland de möjliga uppslag som jag haft finns en Lars Andersson som föds 17 mars 1773 till Anders Månsson och Karin Andersdotter i Norvik i Ösmo. Det verkar dock som att han gifter sig 1795 och bor kvar i Norvik till åtminstone 1803 (se Ösmo Hfl AI:9 sid 56 och 143) även om hfl-anteckningarna framstår som lite osammanhängande. Om någon kan skina ytterligare ljus över denna Lars så kanske han helt kan uteslutas (han kan möjligtvis vara identisk med den Lars Andersson som dyker upp som änkling och dräng i Björklund i Torö 1817).

- Samtidigt som Lars Andersson Nyström med familj bor i Sandstugan så dör den 25 maj 1805 en inhysesman Gustaf Andersson 57 år gammal (alltså född ca 1748) boendes i just Sandstugan. Han torde vara identisk med den Gustaf Andersson som 1774 listas som dräng i Näringsberg i Västerhaninge (AI:3 del II sid 107) för att sedan 3 december 1775 gifta sig med Anna Greta Ersdotter och bosätta sig i Norrlöt i Västerhaninge under 1780-talet (se AI:3 del II sid 81, AI:4a sid 61 - han uppges där vara född 1747) innan de flyttar till Torö. De fick åtminstone två barn av intresse, dels sonen Gustaf Gustafsson född december 1783 i Västerhaninge som senare bor tillsammans med modern när hon är änka i Torpängen på Torö och på så sätt knyter samman kopplingen Västerhaninge-Torö (se Torö AI:1 sid 3), dels sonen Jan Erik född 6 december 1795 i Torpängen, Torö som senare kallar sig för Jan Erik Nyström (se Västerhaninge AI:11a sid 2). Jag har inte hittat Gustaf Anderssons föräldrar, och med 25 års mellanrum mellan Gustaf och Lars så är det osannolikt att de är helsyskon, men givet namn och platskopplingarna så kan de möjligtvis vara halvbröder eller farbror/brorson. Om någon vet mer om Gustaf Anderssons föräldrar eller om hans barn hade några ytterligare kopplingar till Lars Nyström hade det varit intressant.

- Bland dopvittnena till Lars Andersson Nyströms barn finns inga andra Nyströms men 4 stycken Anderssöner/-döttrar varav jag kunnat utesluta två stycken från att vara syskon till Lars. Kvar finns pigan Cajsa Andersdotter i Trävik som stod som dopvittne 1803 (Lars var med säkerhet dräng på samma plats två år tidigare) och bonden Jacob Andersson i Björklund som stod som dopvittne 1817. Jacob Andersson kan lätt identifieras via husförhörslängderna - han föds 20 januari 1779 till Anders Larsson och Anna Ersdotter i Måssen och bor senare i Gabrielstorp och Björklund innan han dör 1822. Föräldrarna Anders och Anna vigdes 28 dec 1769 och fick ett antal barn, men jag har inte hittat någon Lars även om det hade varit ett naturligt namn med tanke på Anders patronymikon. Det enda ytterligare barnet jag kunnat leda till vuxen ålder är dock en Catharina/Cajsa, född 4 mars 1782. Hon var piga i Björklund (1805) och senare hustru på gården innan hennes broder tog över den, jag har dock inte kunnat slå fast om hon också varit piga på Trävik (såsom dopvittnet Cajsa var). Jag har kontrollerat dopvittnen till de sammanlagt fyra barnen till Jacob och Catharina/Cajsa med partners som jag hittat, inga kopplingar till Lars Andersson Nyström. Det hade varit intressant om någon känner till om Anders Larsson och Anna Ersdotter hade något barn kallat Lars, eller om något av deras andra barn fick barn eller på något annat sätt kan kopplas till Lars Nyström.

- Bland andra uppslag kan nämnas den smed Nils Nyström som 1774 gifter sig med en Maria boende i just Sandstugan. Paret får 6 juli 1776 en dotter Stina Greta men Nils avlider redan 26 december 1777. Änkan Maria noteras som fadder vid ett dop i Torö 6 mars 1781. Jag har dock inte hittat något om Nils bakgrund eller någon koppling mellan Nils och Lars. Det är möjligt att Lars inte alls har någon släktkoppling Nyström utan enbart inspirerades av efternamnet på en tidigare smed som bott i samma torp, särskilt givet likheten med hustruns familjenamn (Nyman).

- I mantalslängderna mellan 1799 och 1801 listas en Jonas Andersson som skriven i Sandstugan. Jag har inte kunnat identifiera vem han är och om han har någon koppling till Lars Andersson Nyström som listas första gång i Sandstugan i mantalslängden för 1804.

- En rättare Lars Andersson vid Herrhamra står som dopvittne i Torö i juni 1798 och januari 1799. Kronologiskt så skulle det kunna passa in för Lars Andersson Nyström men jag har ingen mer information om vem han kan vara.


Tar som sagt tacksamt emot ytterligare idéer eller uppslag, och om möjligt gärna en lösning rakt av så jag kan lägga problemet bakom mig.

Mvh // Jonas

2021-05-21, 16:15
Svar #1

Utloggad Björn Öberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2021-05-21, 16:58
    • Visa profil
Lars Andersson Nyström var född i Ösmo sn 1773-03-17.
Hälsningar
Björn öberg

2021-05-21, 19:55
Svar #2

Utloggad Jonas Wester

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 22:41
    • Visa profil
Hej Björn,

Tack för ditt svar.

Jag tittade på den Lars Andersson som föds i mars 1773 i Ösmo, men som jag utvecklar lite mer ingående i mitt tidigare inlägg så trodde jag inte att han var rätt person. Men om du har något matnyttigt som styrker kopplingen skulle jag vara väldigt intresserad av detta.

Trevlig helg!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna