ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Degeberga nr 23, hus Bröna  (läst 498 gånger)

2020-08-05, 17:28
läst 498 gånger

Utloggad Ann Wendel

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 15:00
    • Visa profil
Hej, min släkting Ola Andersson Krants föddes 1833 i Degeberga nr 23; hus Böna. Familjen flyttade till Hörröd 1838. Jag har inte hittat hus Böna i senare husförhörsböcker. Det finns en berättelse i min släkt att huset brann ner och de var tvungna att flytta. Är det någon som har information om Degeberga nr 23, hus Böna?
undrar Ann

2020-09-13, 12:05
Svar #1

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 837
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 21:06
    • Visa profil
Ortnamnsregistret har tre uppteckningar ar namnet Bröna i Degeberga. Ett gäller en gård som fortfarande heter Bröna på kartorna. De andra två gäller tre torp om kring en kilometer öster om gården. Här har jag markerat gården och torpen på Eniros karta: https://kartor.eniro.se/m/DVWwt
Jag bifogar också ett utsnitt ur den ekonomiska kartan från omkring 1930. Där är gården Degeberga nr 6 och torpen ligger på Degeberga 11, men det kan ha gjorts laga skifte efter 1830-talet, så att numren har ändrats.

2020-09-14, 13:15
Svar #2

Utloggad Ann Wendel

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 15:00
    • Visa profil
Hej Harald, tack för din hjälp. Nu vet jag mer och kan fortsätta mitt sökande. Bra tips om Ortnamnsregistret. Det kommer jag att använda mig av i fortsättningen.
Hälsningar Ann

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna