ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bengtsgården, Rolkered i Solberga  (läst 409 gånger)

2020-08-05, 10:40
läst 409 gånger

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil
Jag försöker förstå en del ord och sammanhang i samband med att mina anor kom till Solberga socken. Det handlar om ägarfrågor. Se den bifogade pdf-filen. Jag hoppas på snar hjälp!
Anders Fritzson

2020-08-06, 16:29
Svar #1

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Det som står på slutet finns hos många personer. Jag gissar att det är en förkortning, Jdäg,Jdg, följt av ett förkortningstecken = Jordägare ?
äg följt av ett förkortningstecken bör betyda "ägare".

2020-08-06, 20:44
Svar #2

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil
Tack! Ja det verkar ju troligt med de tolkningar du ger, och som jag anat. Det handlar om att vara uppmärksam på när förkortningstecken används. Och inte försöka se en bokstav.

Då har jag svar på läshjälpsdelen. Går det att få någon kommentar till det jag i slutet kallar "huvudfråga"? Kanske lite vid sidan av den här ämnestråden, men ändå. Kanske flera läsare av min fråga har någon synpunkt?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna