Forum > Allmänt om medeltiden

Hitta överlåtelsebrev mellan biskop Nils Hermansson och konung Albrekt av Mecklenburg

(1/1)

Peter Rydén:
Om Månsarps gårdar: Jag har sett noteringar, utan källor, på ett par ställen om att biskop Nils Hermansson i Linköping år 1381 bytte bort tre av kyrkans gårdar, en av dessa (troligen prästgården) i Månsarp. För detta fick kyrkan av konung Albrekt av Mecklenburg gården Stång i Linköping.

En av noteringarna är hämtade från informationsskylten utanför Månsarps ödekyrkogård för några år sedan. Se bifogad bild.

Jag har letat bland medeltidsbreven hos Riksarkivet, men utan resultat, trots att jag sökt på både 1381, kungen, biskopen, Linköping, Månsarp/Magnusatorp och Stockholm, då samtliga dessa är inblandade på något sätt.

Har någon här en aning om var man kan gå vidare för att hitta en källa?

Bo Persson:
Brevet från 1381 27/1 har nr 11840 i SDHK och regesten är tryckt i RAP, nr 1554:

"Biskop Nils i Linköping tillskiftar kung Albrekt och kronan fastigheterna Humblarum i Sanda socken, Rogberga i Rogberga socken och Magnustorp i Månsarps socken i Tveta härad mot gården Stång vid Linköping (Bankekinds härad) samt skogen Tvärskog i Åkerbo härad."

Peter Rydén:

--- Citat från: Bo Persson skrivet 2020-08-05, 08:53 ---Brevet från 1381 27/1 har nr 11840 i SDHK och regesten är tryckt i RAP, nr 1554:

"Biskop Nils i Linköping tillskiftar kung Albrekt och kronan fastigheterna Humblarum i Sanda socken, Rogberga i Rogberga socken och Magnustorp i Månsarps socken i Tveta härad mot gården Stång vid Linköping (Bankekinds härad) samt skogen Tvärskog i Åkerbo härad."

--- Slut citat ---

Tack, Bo. Jag har letat tidigare i SDHK men det är krångligt. Detta brev var tydligen utfärdat i Arboga, och det var ju inget jag sökte på. Får jag fråga hur du sökte för att hitta den? Då jag själv är informationsvetare vill jag ju alltid förbättra mig själv i mina sökningar! :)

Peter Rydén:
Får jag dessutom gissa att RAP 1554 står för något med Riksarkivets publikationer? Betyder detta att de har tryckts och därför går att få tag på någonstans?

Bo Persson:
RAP = Riksarkivets pergamentsbrev, regester utgivna i tre band 1866-1872 under titeln Svenska riks-archivets pergamentsbref från och med år 1351. Jag har naturligtvis intresserat mig för kungsgården Stång; jag sökte på 1381 och Stång, varvid brevet genast dök upp. Brevet finns i avskrift i handskriften A 9 i RA och regesten finns därför även i Ernst Nygren, Registra Ecclesie Lincopensis (Linköpings biblioteks handlingar. Ny serie. Band 3, 1941), s. 217f. Brevet är tryckt i Haqvin Spegels Skriftelige bewis hörande til swenska kyrckio-historien eller biskops chrönikan vthur gambla hand-skrefwna böcker... (1716), s. 127f (boken är digitiserad och kan laddas ner via Libris).

Tillägg: Brevet är slutpunkten en serie av försök till uppgörelser mellan konungen och linköpingskyrkan - se Herman Schück, Ecclesia lincopensis (1959), s. 320f.

Navigering

[0] Meddelandeindex

Gå till fullversion