ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Uniform från Beredskapstiden?  (läst 927 gånger)

2020-08-05, 06:30
läst 927 gånger

Utloggad Birgitta Knaft

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2020-08-24, 17:30
    • Visa profil
Jag har ett foto på min släkting född 1905 i vanligt vadmalsställ under Beredskapstiden.
Men vad har denna man på sig?

Mannen är svensk, född 1912 i Hälsingland.

Det måste vara en lätt fråga för någon insatt. Men jag är en novis och googla var svårt, så jag blir jättetacksam för hjälp med detta.

Tack på förhand för svar .

2020-08-05, 11:31
Svar #1

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Uniformen är m/1895 som bars av Livgardet till häst, dragonregementena samt Trängkåren. Kavalleriregementens uniform var mellanblå medan Trängkårens uniform var mörkblå (modell II). Kragen hade olika färg beroende på regemente.
 Livgardet till häst (K1) hade mellanblå krage, Livregementets dragoner (K2) vit krage, Skånska dragonregementet (K6) gul krage och Norrlands dragonregemente (K8) orange krage. Trängkårens krage var ljusblå.
Kragen på din bild ser mörk ut, snarast mörkare än vapenrocken färg.
Därmed bör vi kunna utesluta trängkåren vars krage var ljusare än rockens färg. Vidare kan vi utesluta Livgardet till häst och livregementets dragoner. Närmast till hands ligger väl Norrlands dragonregemente som hade orange krage och som bör se mörk ut på ett svartvitt foto.
 
Vid den här tiden kallades unga män till värnpliktsmönstring det år de fyllde 20 år. Om din släkting var född 1912 skulle han ha inkallats för mönstring och militär utbildning år 1932.
Det var personens mantalsskrivningsort det år han fyllde 20 som avgjorde var han mönstrades någonstans, dvs skrevs in som värnpliktig och fick sitt värnpliktsnummer (inskrivningsnummer) som du kan se i församlingsboken.
I hans stamkort kan du sen se var han fullgjorde sin militärutbildning som värnpliktig.
/Hans

2020-08-05, 11:53
Svar #2

Utloggad Birgitta Knaft

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2020-08-24, 17:30
    • Visa profil
Tack för svar.
Vi bor i Hälsingland och alla mina släktingar har tillhört det regementet eller mindre kompanier närmare hemmet. Jag har många nummer på äldre släktingar genom kyrkböcker men inte på denna man. Jag antog att han som hans storebror (den äldste sonen och familjeförsörjaren) tagit foton vid Beredskapstiden och stannat nära orten eftersom vi bor vid en knutpunkt där flera tyska tåg stannade på väg till Norge.
Alla mina släktingar på denna sida av slökten har dött och KJ Nilssons Min Släkt- boksamling över kompletta socken kyrkoböcker i Sverige är det enda jag kollat på så länge och de är tryckt 1953.

Tack för svar.

2020-08-05, 16:17
Svar #3

Utloggad Birgitta Knaft

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2020-08-24, 17:30
    • Visa profil
Min mamma hittade ett till kort. Nu kanske det blev alldeles solklart...  :)

2020-08-06, 06:33
Svar #4

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Bilden är väldigt suddig men soldaten på bilden bär uniform m/1910 med ridbyxor och ridstövlar. På huvudet har han mössa m/1865. Är det samma person som på din förra bild?
År 1910 kom en helt ny uniform, m/1910, som var gemensam för hela armén. Det vill säga att alla regementen bar samma uniform oberoende av truppslag. Uniformen var grå med blå krage och blå chevroner på ärmuppslagen. Byxorna m/1910 hade samma färg som vapenrocken. Längs yttersömmarna på byxorna fanns en blå 3 cm bred klädeslist. Vid tjänstgöring till häst bars alltid ridbyxa m/1910. På axelklaffarna bar manskapet regementsbeteckningarna. Det går inte att se regementsbeteckningen på axelklaffarna på din bild men eftersom han bär ridbyxor och ridstövlar bör han ha tillhört kavalleriet. /Hans
 
 


   

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna