ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stamfader Christian Kochs hustru  (läst 1355 gånger)

2020-08-02, 20:50
läst 1355 gånger

Utloggad Leo Rönnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 264
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 12:07
    • Visa profil
Enligt internetkällor av varierande kvalitet var Christian Kochs hustru Anna Andersdatter Måneskiöld, dotter till Anders Pedersen Måneskiöld. Jag har sökt upp Anna och Anders med mål att hitta en stamtavla för Måneskiöld som i alla fall nämner Anders, men utan framgång. Det är dessutom skeptiskt att Christian Koch skulle gifta sig med en Måneskiöld snarare än en borgarhustru.

På Geni, otroligt nog, hittade jag följande om Anna Andersdatter: "Elgenstierna omtaler Anne Andersdatter i bd.4 s.224 under ægtefællen (von Koch nr. 2244), og kanske var hendes far den Anders Pedersen (Maaneskiold), som nævnes i en Fogedfortegning dateret Bohus 15/3-1692 hvor anføres at Olnäs : "possideras av välb. Anders Moenskiöld". Oplysningen findes i Carl A. Tiselius : Bohusläns märkligara gårdar bd. 2 s.98".

Om jag har förstått det rätt är Elgenstierna föga pålitlig, särskilt när han skriver "kanske var Annas far Anders Pedersen Måneskiöld".

Jag undrar alltså om det finns några officiella uppgifter om stamfader Christian Kochs hustru, och om det i sin tur finns några uppgifter om att Anders Pedersen Måneskiöld hade en dotter som gifte sig med Christian Koch, eller om det bara är Elgenstiernas önsketänkande.

Anders Pedersen Måneskiölds anor tar upp en stor del av släktträdet och det vore tråkigt att ha med hundratals falska ättlingar i det.

2020-08-02, 21:56
Svar #1

Utloggad Tina Croff

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 505
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 09:56
    • Visa profil
Det är dessutom skeptiskt att Christian Koch skulle gifta sig med en Måneskiöld snarare än en borgarhustru.

Nu vet jag inget om just dessa personer men, "Mannen av folket (med pengar) kvinnan av adel (men fattig)". Detta hjälper dig knappast med Annas bakgrund men, se detta förhållandet mellan makar mer som en inte helt ovanlig företeelse. Denna kombination ser man om och om igen. Lycka till med ditt fortsatta sökande // Tina

2020-08-02, 22:44
Svar #2

Utloggad Leo Rönnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 264
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 12:07
    • Visa profil
Det är dessutom skeptiskt att Christian Koch skulle gifta sig med en Måneskiöld snarare än en borgarhustru.

Nu vet jag inget om just dessa personer men, "Mannen av folket (med pengar) kvinnan av adel (men fattig)". Detta hjälper dig knappast med Annas bakgrund men, se detta förhållandet mellan makar mer som en inte helt ovanlig företeelse. Denna kombination ser man om och om igen. Lycka till med ditt fortsatta sökande // Tina
Tack så mycket.

Det stämmer, men jag fann det märkligt eftersom det kan antas att släkten Koch vid Christians tid ännu inte var etablerad i Sverige - eller så var den det. Många gånger dröjer det ett par generationer innan nyetablerade släkter börjar gifta in sig med ”finare folk” från äldre släkter.

2021-10-06, 15:36
Svar #3

Utloggad Christina Palm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 205
  • Senast inloggad: 2023-08-09, 11:40
    • Visa profil
Hej på denna tråd.
Jag tillhör också de ättlingar som finns efter Christian Koch och Anna Andersdotter (Månesköld).Jag är nyfiken på om det finns något ytterligare belägg för vem som är
föräldrarna till Anna. Om det framkommit att det är Anders Pedersen Månesköld och i så fall vilken mor?Christina



2021-10-08, 16:43
Svar #4

Utloggad Leo Rönnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 264
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 12:07
    • Visa profil
Hej på denna tråd.
Jag tillhör också de ättlingar som finns efter Christian Koch och Anna Andersdotter (Månesköld).Jag är nyfiken på om det finns något ytterligare belägg för vem som är
föräldrarna till Anna. Om det framkommit att det är Anders Pedersen Månesköld och i så fall vilken mor?Christina
Hej Christina, kul att du också härstammar från Christian och Anna och är nyfiken på dem. Jag var nog lite väl kritisk i min trådstart. Som framgår av Tiselius fanns det faktiskt en Anders Måneskiöld. Att han dessutom har koppling till Olsnäs, ättens sätesgård, stärker det hela. Alltså är både Anders Måneskiöld och Anna Andersdotter historiskt belagda, men att koppla ihop dem är alltför spekulativt så som jag ser det med nya ögon, och det är där det brister. Oavsett Anders Måneskiölds existens så har endast Elgenstierna denna information om Anna Andersdotter: tros varit av norska ätten Månesköld. Ett spekutalivt påstående som med spekutaliv efterforskning kan kopplas ihop med Anders Måneskiöld.

2021-10-08, 17:13
Svar #5

Utloggad Christina Palm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 205
  • Senast inloggad: 2023-08-09, 11:40
    • Visa profil
Ja det är ju ett antal generationer sedan som skiljer oss åt.
Anna Andersdotter skall vara min fm mf  mm ff ff.
Enligt släkttraditionen på Tjörn, där släkten blev kvar, skulle vi vara
av Månesköldarna. Tyvärr är det blandat kvinnor och män så ydna eller
mt dna går inte för min del. Någon annan som belagt sitt släktskap med DNA?
 :)


2021-10-08, 18:55
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
På Geni, otroligt nog, hittade jag följande om Anna Andersdatter: "Elgenstierna omtaler Anne Andersdatter i bd.4 s.224 under ægtefællen (von Koch nr. 2244), og kanske var hendes far den Anders Pedersen (Maaneskiold), som nævnes i en Fogedfortegning dateret Bohus 15/3-1692 hvor anføres at Olnäs : "possideras av välb. Anders Moenskiöld". Oplysningen findes i Carl A. Tiselius : Bohusläns märkligara gårdar bd. 2 s.98".
Som framgår av Tiselius fanns det faktiskt en Anders Måneskiöld. Att han dessutom har koppling till Olsnäs, ättens sätesgård, stärker det hela. Alltså är både Anders Måneskiöld och Anna Andersdotter historiskt belagda, men att koppla ihop dem är alltför spekulativt så som jag ser det med nya ögon, och det är där det brister.

Det är inte bara där det brister. Den som satt på Olsnäs 1692 var Pe(de)r Måneskiöld. Det framgår av både mantalslängd och jordebok.

Någon Anders Måneskiöld nämns heller inte i J A Nordströms artikel "Några anteckningar om släkten Maaneskiold i Bohuslän" (som ingår i "Äldre Bohussläkter", utgiven av Tjörns Släktforskare).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-10-09, 13:32
Svar #7

Utloggad Christina Palm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 205
  • Senast inloggad: 2023-08-09, 11:40
    • Visa profil
Ja vi får väl invänta nya rön och dnatester. Vet ej om Månesköldarna är kartlagda med DNA.Det får stå i mina papper: Tros vara av släkten Månesköld. Det är vad historien säger.  :)

2021-10-09, 15:10
Svar #8

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ja vi får väl invänta nya rön och dnatester. Vet ej om Månesköldarna är kartlagda med DNA.Det får stå i mina papper: Tros vara av släkten Månesköld. Det är vad historien säger.  :)
Ja, tros vara... Men vilken är källan till den "historien"?

Se "Bohussläkten Koch - en spännande familjs tidiga historia" av Sven Wallerstedt och Kenneth Bengtsson i Släktforskarnas årsbok 2014.

Där sägs att Annas far heter Anders Eriksson, och det hänvisas till Kungälvs RR:s dombok den 4/6 1672.

Så här står det i originalet (hovrättens renovation, min avskrift):

"Borgaren Christen Gregersen Kock, inkom
for Rätten och fremuiste it Skiödebreff
på en Agerjordh beliggendhe udenforr
bäcken, som hans Hustruis Sahl. fadher
Anders Erichsen jämpte Huuß och pladz
till Rådmanden Joen Nilsen för lante Penge
i sin trångh hade Pant sat, dem bemt.
Christen Koch jnlöste och af sin Hustruiß
Södskende sig tillforhandlet hafuer,
huilket Skiödebreff nu blef läst och
af Ratten Confirmeret, och påskrefuit
Daterat KongElff d. 31 May A:o 1672."


(Göta hovrätts advokatfiskal EVIIbaa:3327; https://app.arkivdigital.se/aid/v50710.b114 - första målet på vänster sida.)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-10-10, 11:17
Svar #9

Utloggad Leo Rönnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 264
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 12:07
    • Visa profil
Ja vi får väl invänta nya rön och dnatester. Vet ej om Månesköldarna är kartlagda med DNA.Det får stå i mina papper: Tros vara av släkten Månesköld. Det är vad historien säger.  :)
Ja, tros vara... Men vilken är källan till den "historien"?

Se "Bohussläkten Koch - en spännande familjs tidiga historia" av Sven Wallerstedt och Kenneth Bengtsson i Släktforskarnas årsbok 2014.

Där sägs att Annas far heter Anders Eriksson, och det hänvisas till Kungälvs RR:s dombok den 4/6 1672.

Så här står det i originalet (hovrättens renovation, min avskrift):

"Borgaren Christen Gregersen Kock, inkom
for Rätten och fremuiste it Skiödebreff
på en Agerjordh beliggendhe udenforr
bäcken, som hans Hustruis Sahl. fadher
Anders Erichsen jämpte Huuß och pladz
till Rådmanden Joen Nilsen för lante Penge
i sin trångh hade Pant sat, dem bemt.
Christen Koch jnlöste och af sin Hustruiß
Södskende sig tillforhandlet hafuer,
huilket Skiödebreff nu blef läst och
af Ratten Confirmeret, och påskrefuit
Daterat KongElff d. 31 May A:o 1672."


(Göta hovrätts advokatfiskal EVIIbaa:3327; https://app.arkivdigital.se/aid/v50710.b114 - första målet på vänster sida.)
Hej Jörgen, jag tackar så mycket för denna information som var helt ny för mig! Jag hittar en Anders Eriksson i Kungälvs mtl 1672. Han är kvar fram till 1675, därefter är det en lucka till 1680 och då är han inte kvar. Det vore rimligt om han var född under 1610-talet eller däromkring.

Om Christen Koch hittade jag detta: Christen Gregersen Koch, handelsman, smed och slaktare, känd 1647–75 – Koch 2003 m tillägg 2016.

Undrar om Christen, likt Jöns Holst, var bohuslänning men med invandrade tyska förfäder.

Ska nu även se om jag kan få tag på Släktforskarnas årsbok 2014.

2021-10-10, 15:13
Svar #10

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Christen Kochs svärfar Anders Eriksson står som salig ("Sahl."), alltså avliden, redan i domboken 1672.

När det gäller släkten Kochs ursprung, så sägs den komma från Livland. Och källan till det lär vara Nils von Kochs "levnadsbeskrivning" från 1815: http://vonkochska.se/nagra-profiler-2/ (börjar en bit ned på sidan).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna