ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Johan Norberg, Smed i Jämtland, Nordeö på 1750-t  (läst 301 gånger)

2020-07-31, 14:50
läst 301 gånger

Utloggad Ingela Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2020-08-01, 19:28
    • Visa profil
Jag söker bakgrunden till en Johan Norberg som var smed och småningom torpare i Norderö, Jämtland.
Han uppges i dödboken vara född 1720 i Tuna. Det finns 4 Tuna men jag har vid en hastig letning inte hittat honom i någon av dem. Har förstått att det har funnits en hel del Norbergare i Uppland (där ett Tuna ligger) men i vilka socknar?
Kan - med ledning av vad sönerna hette - tänka mig att hans far kan ha hetat Olof altn. Johan eller Erik eller möjligen Hans)
Finns det någon mer fullskalig belysning av smedsläkten Norberg.

2020-07-31, 17:17
Svar #1

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2948
  • Senast inloggad: 2020-09-23, 20:13
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Norberg kan vara ett soldatnamn. Det kan också vara två olika Johan, men jag tror inte det.
När han gifter sig 1746 står han som Dragon Johan Norberg. 
I Generalmönsterrullan 1745 dyker han upp som nr 67 ,  Johan Olsson Norberg.  (Hallens kompani)
I rullan 1748 nr 67,  Johan Olsson Norberg - född i Medelpad.  Oduglig till krigstjänst, får avsked. 

Norderö (Z) LIb:1 (1739-1796) Bild 150 / sid 21 (AID: v370771a.b150.s21, NAD: SE/ÖLA/11080) 
Generalmönsterrullor - Jämtlands fältjägarregemente (Z) 719 (1745) Bild 3150 (AID: v374695a.b3150, NAD: SE/KrA/0023) 
Generalmönsterrullor - Jämtlands fältjägarregemente (Z) 720 (1748) Bild 2440 (AID: v374696.b2440, NAD: SE/KrA/0023) 
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2020-07-31, 17:45
Svar #2

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2948
  • Senast inloggad: 2020-09-23, 20:13
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
I Tuna (Y) föddes det endast en Johan Olsson 1720.  Det var 1720-12-22. 
Son till Olof Israelsson och Margareta Olofsdotter i  ?  . 

Tuna (Y) C:1 (1688-1766) Bild 41 / sid 73 (AID: v122791.b41.s73, NAD: SE/HLA/1010212)
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2020-07-31, 17:55
Svar #3

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2948
  • Senast inloggad: 2020-09-23, 20:13
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Föräldraparet vigdes 1707-05-19 i Tuna (Y) . 

Tuna (Y) C:1 (1688-1766) Bild 136 / sid 267 (AID: v122791.b136.s267, NAD: SE/HLA/1010212) 
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2020-08-01, 10:14
Svar #4

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6094
  • Senast inloggad: 2020-09-27, 15:57
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Johan är född 1719 22/12. Enligt Medelpads-CD:n (Helge Nyberg) skulle han ha dött 1719. Och i fb står han som ”död”. Detta kan dock inte bekräftas i Tuna bb. Det finns en tveksamhet i fb, något är skrivet innan som är överstruket, troligen ”i schol(a)n”. Jag tolkar det så att han dött under eller (strax?) efter sin skoltid, men fortfarande finns inget om det i Tuna bb. Han kanske begravdes i t.ex. Sundsvall eller så är uppgiften om hans död helt enkelt felaktig. Om Johan Norberg har flera döttrar men ingen av dem heter Margareta är nog föräldrarna några andra andra än dessa.

2020-08-01, 11:12
Svar #5

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2948
  • Senast inloggad: 2020-09-23, 20:13
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Ja, där hade jag verkligen för bråttom.  Visst föddes Johan 1719-12-22. 
Håller med om att det står "i Schol" under överstrykningen.  Samma anteckning finns på flera barns födelsenotiser. 
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2020-08-01, 12:05
Svar #6

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2948
  • Senast inloggad: 2020-09-23, 20:13
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Johan Norberg och Anna Hansdotter hade dessa barn enligt Norderö (Z) DII:1 ,  de kan ha haft fler.
Hans  f 1750 
Margareta  f 1753 
Olof  f 1756 
Johan  f 1763 
Eric  f 1767
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2020-08-01, 12:28
Svar #7

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2428
  • Senast inloggad: 2020-09-20, 12:55
  • Karl Göran Eriksson
    • Visa profil
Johan Norbergs äldsta barn hette Margareta f.1746. Hon finns inte upptagen i den bristfälliga födelseboken men anges död 26/11 1752, ”6 åhr på 5 dagar när”.
Av noteringarna vid Johans födelsenotis bör den tidigaste om skola ha företräde. Anteckningen om död kan vara felplacerat och ha avsett hans äldre broder och namne f.1718, för vilken betalades testamentspengar 20/12 1719.
I nekrologen för Margareta Olofsdotter i Rude (död 1756 25/8), mor till dessa bägge Johan i Tuna födda, uppges att av hennes sex barn lever då en son och en dotter. Besvärande är ju då att Medelpads-CDn uppger sonen Olof vara identisk med en Olof Olofsson Berglin (1712-1787) i Attmar. Emellertid heter ingen av dennes två döttrar Margareta.

2020-08-01, 16:58
Svar #8

Utloggad Ingela Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2020-08-01, 19:28
    • Visa profil
Oj, här blev det mycket hjälp, tusen tack. "min" Johan hade mycket riktigt 2 döttrar som döptes till Margareta och en son som hette Olof. Det verkar då vara rätt Tuna socken
Jag har inte noterat att han står som dragon men givetvis kan han ha varit soldat. Jag tog mer fasta på att han anges vara smed och att det finns en smedsläkt som heter Norberg.


Jag har överhuvudtaget inte hittat hans vigselnotis. Det förefaller vara ett glapp i Norderö vigselbok några år inkl. 1746. I Tuna har jag hittills inte letat.
Återigen tack.

2020-08-01, 17:19
Svar #9

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2948
  • Senast inloggad: 2020-09-23, 20:13
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Johans vigsel finns i kyrkoräkenskaperna. 
Han fick också betala för otidigt sängalag.

Norderö (Z) LIb:1 (1739-1796) Bild 150 / sid 21 (AID: v370771a.b150.s21, NAD: SE/ÖLA/11080) 
Norderö (Z) LIb:1 (1739-1796) Bild 170 / sid 25 (AID: v370771a.b170.s25, NAD: SE/ÖLA/11080)
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2020-08-01, 19:28
Svar #10

Utloggad Ingela Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2020-08-01, 19:28
    • Visa profil
Ja det bör vara han. Äldstas dottern föddes i slutet av samma år. Då var han dragon, smed och slutligen torpare om man ska tro kyrkoböckerna.
Tack igen.  :)

2020-08-02, 12:28
Svar #11

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6094
  • Senast inloggad: 2020-09-27, 15:57
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Men är inte Olof Olofsson Berglin son till Olof Israelsson Bill ohh Margareta Olofsdr? Dels påstås han vid vigseln vara från Bergom, faderns födelseort, kanske han vistades där och det är väl därifrån han tagit namnet, dels har sonen Olof en fadder sockensmeden Nils Hindrichsson i Tuna, en kusin i så fall (f.ö. också fadder för Johan Olofssons syster Brita Olofsdr:s barn).Märkligt nog stämmer inte totala antalet barn i moderns nekrolog, 5+1 = 6, men jag räknar till sju barn.

2020-08-03, 11:49
Svar #12

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2428
  • Senast inloggad: 2020-09-20, 12:55
  • Karl Göran Eriksson
    • Visa profil
En allmän uppfattning är att uppgifter i nekrologer generellt är korrekta. Många genealogiska problem har också med hjälp av dessa kunnat lösas. Med mitt inlägg ville jag påvisa att det samtidigt kan finnas motsägelser i det vi finner och våra bedömningar. Om man anser att det vara relevant att Johan Norbergs äldsta dotter hette Margareta bör väl motsvarande också gälla för Olof Berglin. Min uppfattning är att dopnamn respektive -vittnen kan, men inte nödvändigtvis måste vara indikatorer på anhörighet.

Att Margareta Olofsdotters i Rude antal barn är fel angivet är klarlagt. Kan det finnas någon förklaring till att endast en son uppges leva 1756 ?  Sonen Olof Olofsson, med adress Rude, är dopvittne 26/6 1737.  Den Johan Olofsson i Bergom som är dopvittne 15/2 1741 för Jonas Frisks barn är utan tvekan också hennes son. Omkring den tiden bör Johan ha lämnat församlingen och begett sig till Stockholm. Där tog han tjänst som livgardist. Genom tjänstebyte blev han soldat vid Jämtlandsregementet 4/5 1743. Veckan efter bröt regementet upp och återmarscherade till Jämtland. Kan hans kontakter med hembygden helt ha brutits och han hans öde varit okänt eller är det bara ett skrivfel i nekrologen ?


Annonser





Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna