ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skärsjöbråten  (läst 430 gånger)

2020-07-30, 12:09
läst 430 gånger

Utloggad Birgitta Strandberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 15:49
    • Visa profil
Hej!
Jag letar efter föräldrarna till Johan Jonsson i Fällorna, död 1823.
Jag misstänker att han kan vara son till Jon Andersson och Karin Andersdotter i Skärsjöbråten. De hade barnen Arwid född 1722, Lars 1730 och Britta 1734. När Johan Jonssons barn föds står dessa namn som vittnen.
Eftersom jag inte kan hitta någon födelseuppgift för Johan skulle jag behöva hjälp med att hitta andra bevis för att Johan är barn till Jon och Karin på (Skärsjö)bråten.
Mvh Birgitta

2020-07-30, 16:06
Svar #1

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5407
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:22
    • Visa profil
Det underlättar om du skriver ut barnens födelse. Namnen ser jag i hf AI:1 . Har du parets vigsel?

2020-07-30, 19:39
Svar #2

Utloggad Birgitta Strandberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 15:49
    • Visa profil
Tyvärr Margaretha så har jag inte hittat när Jon Andersson och Karin Andersdotter gifte sig men de fick en dotter Karin redan 1717. När det gäller Johan Jonssons barn så fick han tretton stycken. De som jag hittat vittnen i Bråten är Följande
Petter 1765 27/3 vittne Arwid Jonsson i Broten


Jon 1768 25/3 vittne Lars Jonsson i Broten


Maja Lisa 1779 18/10 dr Anders Jonsson Svenarum, Brita Larsdotter i Bråten och Britta Jonsdotter i (oläsligt)


Elin 1781 14/4 Arwid Jonsson och Lars Jonsson i Bråten


Lena 1783 11/11 Johan Arwidsson i Bråten


Magnus 1786 28/3 Anders Jonsson i Svenarum, Johan Arwidsson i Bråten, Brita Jonsdotter i Svenarum.


Eftersom Bråten nämns i nästan alla barnens vittnen så verkar det finnas ett släktskap mellan Fällorna och Bråten. Dessutom nämns en del vittnen från Svenarum också. Enligt vigseluppgiften 1764 så kom Johan från Svenarum men han kan ju ha varit dräng där. Tyvärr är ju kyrkböckerna i Svenarum delvis söndriga så risken finns ju att Johans födelseuppgift står i det som fallit bort. Någon som har tips på hur man ska gå vidare för att hitta bevis. Har letat efter Johans föräldrar i över 40 år så det skulle vara skönt att kunna lösa den gåtan.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna