ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ortsnamn Bällefors AI:5, Bild 68, s. 127  (läst 433 gånger)

2020-07-29, 16:06
läst 433 gånger

Utloggad Annette Ewald

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 885
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 08:58
    • Visa profil
Hej!


Har hittat en ana, Anna Catharina Bengtsdotter, född i Bällefors 1825 (AD. Bällefors C:5, bild 69). Jag har lokaliserat hennes familj till Mockelborg i Ekeskog (AD Bällefors AI:5, ild 68, s. 127) och har en del frågor om olika ortsnamn i den husförhörslängden, som någon som är hemma i forskning på Västergötland kan hjälpa mig med. Bl a dyker flera förkortningar med "gb" upp i ortsnamnen upprepade gånger, något jag inte tidigare mött.


Fadern är Bengt Bengtsson född i Gäddenäs W:gb 1789, men vad är W:gb? Modern Catharina Svensdtr uppges vara född i Nordtorp, som jag inte heller kan lokalisera.


Sen följer äldste son, Anders, född 1813 i Bällefors Sörgb, men vad är Sörgb? Min spontana tanke är södergård, men ...?


Nästa "gb" dyker upp i flyttadressen. Hushållet flyttar 1825 till Storegb men vad är det?


Till sist ser jag att bostället/torpet Mockelberg uppges övergå till Skattegb, men vad betyder det?


Många gb-frågor här alltså, som jag är tacksam för hjälp med! Undrar även över förhållandet mellan socknarna Bällefors respektive Ekeskog.


/Annette Ewald

2020-07-29, 16:14
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Krumeluren som ser ut som "b" (eller "l", litet L, med en sväng 'under linjen') är ett förkortningstecken. Också kolon används som förkortningstecken.

Det står alltså egentligen "W.g.", vilket måste vara Västergård (det finns en sådan i Gäddenäs). Och därmed står det också "Sörg.", alltså Sörgård. Din misstanke var m.a.o. riktig.  :)

"Till Skatteg." bör betyda att Mockelborg hör till Skattegården, d.v.s. är ett torp under den gården. Det står liknande anteckningar på andra torp.

Nordtorp lär vara det samma som Noltorp, som ligger i Bällefors socken. (Bokstavskombinationen rd uttalas som "tjockt L".)

När det gäller förhållandet mellan socknarna, så är Bällefors moderförsamling i pastoratet och Ekeskog är ett av annexen.
 
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2020-07-30, 14:51
Svar #2

Utloggad Annette Ewald

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 885
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 08:58
    • Visa profil
Hej Jörgen - och stort tack för hjälpen med frågorna jag hade!


/Annette

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna