ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Slumpfynd: Ursprung Carl Nilsson Hamberg i Hillarp och Axtorp (ca 1675-1756)  (läst 357 gånger)

2020-07-28, 18:32
läst 357 gånger

Utloggad Stefan Gelow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 15:32
    • Visa profil
Hej!
 
Kort notis om ett slumpfynd jag gjort, som någon möjligen kan vara intresserad av då det verkar som om personerna dyker upp på nätet. Jag är något kortfattad så ställ gärna ytterligare frågor (möjligen under Markaryd) eller mejla mig för detaljer. Angående Carl Nilssons föräldrar och släkt försöker jag fortfarande skapa en helhetsbild, så inget är färdigt. Som alltid bör de som har ett intresse dubbelkolla alla uppgifter och göra en egen rimlighetsbedömning.
 
Vad det handlar om är i vilket fall den adelsryttare Carl Nilsson Hamberg (kallas ”Handberg” i åtminstone någon fb) som gift sig 1703-09-09 med Tyra Larsdotter från Kungsgården (i Rebbelberga?) enligt vb Baråkra CI:1 bild 43 [se tex AID: v97820a.b430]. Dessa bägge har sedan ett stort antal barn mellan 1707 och 1723 födda i Munka-Ljungby, först i Hillarp och senare i Axtorp. Slutligen dör Carl Nilsson enligt db CI1 Munka-Ljungby s206 [se tex AID: v101577.b210.s206] 1756-06-05 av bröstvärk, begravd 1756-06-09, 81 år gammal, vilket indikerar födsel  1675, även om inga källor i Munka-Ljungby verkar indikera hans ursprung.


Nu stötte jag på några domboksinlägg om Lars Nilsson i Hannabad Hulegård, Markaryd socken, Kronobergs län, där denne gör uppbud och får laga fasta på jord i Hannabad Hulegård för köp av denna från sina syskon, vilket bland annat sägs vara Carl Nilsson i Axtorp [troligen avseende perioden omkring 1732 då köpet gjorts]. Den tydligaste [avseende orten, som ofta är svårläst] av dessa torde vara den där Lars Nilsson får laga fasta på jorden i småprotokollen för domboken, Sunnerbo härad tinget som börjar 1741-10, paragraf 61 [se tex AID: v950421.b1520], som följer nedan [utan bibehållen stavning]:


**Lars Nilsson i Hannabad lät hos rätten uppvisa 2:ne erhållna salubrev, det förra underbevittnat igenom Bergsfogden välbetrodde Anders Bergström Nils Larsson i Hylte, Lars Nilsson i Holma och Truls Jönsson i Sjöhult av 1728-11-11, varmedelst Lars Jakobsson tillika med dess hustru Ingeborg Broddesdotter vidgå sig försålt till bem:te Lars Nilsson för betingad och riktigt bekommen köpeskilling sextio Dr Smt en åtting av hem:t Hannabad Hulegård, vilken befinnas i följe därav vara lagl. uppbjuden 13 Januari, 5:e Maj och 7: Oktober 1729, samt det senare av 1732-12-10 även på 1/8d arvejord i be:t hemman som dess broder och svåger Karl Nilsson i Axtorp[?] och Gunne Persson i Ry[?] uti vittnens Dan Nilssons i Hannabad, Nils Jönssons i Hannabad och Gunnar Perssons i Prästorp närvaro till honom upplåtit och sålt; Näml Karl Nilsson sin broderlott för 39 Dr och Gunne[?] Persson å dess hustrus Ingeborg Nilsdotters vägnar en halv systerpart för 9 Dr 27öre ihopa fyrtionio Dr 13öre Smt dem de vidgå sig bekommit havande han dessutom själv en broderlott 39 Dr 17 öre Smt så att Lars Nilsson och dess hustru Ingierd Nilsdotter såsom både ärvt och köpt blivit ägare av en hel fjärding i gården, och är detta samma köp uppbjudet 27 februari, 4:e Juni och 30 Oktober 1740 samt bägge klanderlöst fullståndna; Och som Karl Nilsson [står så men ska uppenbarligen avse Lars Nilsson] nu om fastebrev därå anhöll, så vart ock slikt i anseende till förbe:de laga med fastebrev beviljat; vilket i tjänlig form skall utskrivas och meddelas.**

Detta skulle möjligen kunna vara en slump, då det skulle kunna finnas fler Axtorp. Vad som gör mig ganska säker på att det är rätt är att den Lars Nilsson som nämns ovan själv noteras som Lars Hamberg när han är ryttare 1731. Även en (trolig) broder som inte verkar nämnas i köpebreven (så möjligen var död eller av andra skäl inte längre ägare av marken) Anders Hamberg finns stundtals i Hannabad Hulegård.


Av rena tidsskäl går jag inte in i detaljer (då jag tenderar bli långrandig), men den familj som Carl, om kopplingen ovan är korrekt, ingår i, är att han är son till Nils Karlsson i Hannabad Hulegård, vars hustru åtminstone 1690 och framåt är Ingrid Jonsdotter. Se tex födelseboken för Lars Nilsson som nämns ovan, vilket är sista kända barnet fött i familjen, 1696-04-30, fb Markaryd CI:1 s113 [se tex AID: v30466.b63.s113], döpt 1696-05-03.


Detta är uppenbarligen 21 år senare än då Carl Nilsson sägs ska vara född, vilket kunde indikera att det handlar om en halvbror snarare än en helbror [vilket domböckerna sällan tydligt noterar], men jag skulle säga att det lutar åt helbror, även om ingen fb finns i Markaryd före 1690. I dombok, Sunnerbo härad som påbörjas 1705-05, paragrafnummer saknas [se AID: v280356.b560.s107] tar Nils Karlsson upp en sak på sin svärfaders Jon Larssons i Haghult vägnar. Denna Jon Larsson verkar flyttat till Haghult på ålderns höst och finns inte där före 1700 [och troligen slutligen till Flässeryds torp där han dör, begravning 1709-01-31, 86 år gammal, men inte helt lätt att följa], men verkar vara den Jon Larsson som noteras under Åmot Skattegård till i början av 1690-talet.


Gåendes bakåt i mantalslängder gör det att han troligen är den Jon som nämns på Åmot skattegård under lång tid tidigare. 1675 finns Jon och hustru på denna gård, men 1676 finns dessutom noterad på samma gård Nils och hustru. Nils Karlssons patronymikon i Åmot står i senare mtl på denna gård och det finns till exempel ett lönskalägermål där han nämns om kring 1680, så denna Nils torde vara ”rätt” person, speciellt då han när han sedan flyttat till Hannabad någon gång under 1680-talet (alla barn födda i fb står i Hannabad) så är han medsäljare till jord i Åmot, så kopplingen verkar klar.


Den sammanvägda tolkningen av detta är såvitt jag kan se, att Nils Karlsson kom in som måg i Åmot omkring 1675 och hustrun var just den Ingrid Jonsdotter som nämns under 1690-talet och torde varit dotter till Jon Larsson. Det årtal som nämns i Carl Nilssons dödsuppgifter är därför fullt förenligt med Ingrid Jonsdotter som moder, då om hon var runt 20 år 1675, skulle vara omkring 41 när Lars föddes 1696. Det skulle då också innebära att Carl Nilsson troligen föddes i Åmot Skattegård i Markaryd socken, men växte upp i Hannabad Hulegård, från vilket hans ryttarnamn Hamberg härstammar. Nils Karlssons far var troligen den Carl med hustru Ingeborg som står på Hannabad åtminstone från 1660-talet, men det är ett område jag måste titta vidare på.
 
Som sagt, detta är när jag är kortfattad… Förhoppningsvis får någon ändå nytta av detta och fortsätt gärna tråden.
 
Hälsningar
Stefan Gelow

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna