ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Möjlig feldokumentering vid emigration?  (läst 1653 gånger)

2020-07-26, 01:35
läst 1653 gånger

Utloggad Lina Berg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2022-04-02, 10:41
    • Visa profil
Hej!

Har ett fall med en släkting som utvandrade maj 1877 till USA och har nu länge letat efter vart hon tog vägen. Det enda resultat som dock förföljer mig är en dokumentering på ankomst av en kvinna med samma namn, ålder, avgångshamn och mycket möjliga ankomstdatum på Castle Island. Problemet är att denna kvinna skrivs komma från Tyskland. Nu undrar jag... är det ens möjligt att personen som skrev ned detta på Castle Island helt enkelt skrev fel? Svenskar och tyskar har ju blandats samman förr så jag tänker att detta kanske är just ett sådant fall där det kan ha blivit missförstånd... Om man ska vara sådan så låter inte namnet hon bär särskilt tyskt heller.

2020-07-26, 16:36
Svar #1

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
En del svenska  emigranter for via Hamburg! Därav kanske noteringen i ankomsthamnen.

2020-07-26, 19:58
Svar #2

Utloggad Lina Berg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2022-04-02, 10:41
    • Visa profil
Ja det skulle ju vara en förklaring.. tack! Vet du möjligtvis under vilka tidsperioder detta gällde och varifrån i Sverige de i så fall åkte till Hamburg?

2020-07-27, 17:26
Svar #3

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
CD Emigranten Populär har drygt 20.000 emigranter  listade  via Hamburg - tiden 1850 - 1891. Varifrån de kommer är mig ej bekant, men södra Sverige troligen.

2020-07-27, 19:23
Svar #4

Utloggad Agneta Sköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 394
  • Senast inloggad: 2023-11-07, 17:15
    • Visa profil
Norddeutscher Lloyd var ett stort rederi i Tyskland som under 1880-talet hade den största kapaciteten för transport av emigranter över Atlanten. Ändå reste de flesta svenskar med de brittiska linjerna från Göteborg och Malmö. Det fanns konkurrensbegränsande överenskommelser under vissa perioder mellan de utländska bolagen och de brittiska rederierna fick tidvis monopol på Sverige. De tyska rederierna fick i gengäld ensamrätt på en stor del av den centraleuropeiska utvandringen ( "Ölänningar över haven" doktorsavhandling av Margot Höjfors Hong)
Jag håller på att skriva in emigranter från Norra Möckleby på Öland från 1870-1915 och där har jag sett att merparten valde att åka från Kalmar till Lübeck för vidare transport till Hamburg eller Bremen på 1880-talet och början av 1890.

2020-07-28, 10:39
Svar #5

Utloggad Lina Berg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2022-04-02, 10:41
    • Visa profil
CD Emigranten Populär har drygt 20.000 emigranter  listade  via Hamburg - tiden 1850 - 1891. Varifrån de kommer är mig ej bekant, men södra Sverige troligen.

Ok! Jag ska kolla på det. Tack!

2020-07-28, 10:40
Svar #6

Utloggad Lina Berg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2022-04-02, 10:41
    • Visa profil
Norddeutscher Lloyd var ett stort rederi i Tyskland som under 1880-talet hade den största kapaciteten för transport av emigranter över Atlanten. Ändå reste de flesta svenskar med de brittiska linjerna från Göteborg och Malmö. Det fanns konkurrensbegränsande överenskommelser under vissa perioder mellan de utländska bolagen och de brittiska rederierna fick tidvis monopol på Sverige. De tyska rederierna fick i gengäld ensamrätt på en stor del av den centraleuropeiska utvandringen ( "Ölänningar över haven" doktorsavhandling av Margot Höjfors Hong)
Jag håller på att skriva in emigranter från Norra Möckleby på Öland från 1870-1915 och där har jag sett att merparten valde att åka från Kalmar till Lübeck för vidare transport till Hamburg eller Bremen på 1880-talet och början av 1890.


Intressant! Detta fall gäller ju just en kvinna från Öland. Däremot står det att hon reser från Liverpool men är av tysk ”etnicitet”. Kanske minskar detta chanserna att det är rätt person, eller vad tror du?

2020-07-28, 11:17
Svar #7

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Angående Hamburg, så var det ju inte bara USA som var destinationen för svenskar, utan också Sydamerika och Australien. Detta med anledning av mitt tidigare inlägg om CD Emigranten Populär.

2020-07-28, 13:18
Svar #8

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3546
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:06
    • Visa profil
Om det berör samma kvinna som tidigare  ;) ...?


Kika på övriga passagerare och jämför med passagerarlistan från Göteborg till Hull. Börja tex med Anna Larson 36 år (några rader ovanför) och gå nedåt...du ser ganska snart att många från Göteborg även finns med här, och står noterade att komma från Tyskland.

2020-07-28, 14:04
Svar #9

Utloggad Lina Berg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2022-04-02, 10:41
    • Visa profil
Angående Hamburg, så var det ju inte bara USA som var destinationen för svenskar, utan också Sydamerika och Australien. Detta med anledning av mitt tidigare inlägg om CD Emigranten Populär.

Ja det är ju sant. Just i det här fallet vet jag däremot att hon var på väg till USA.

2020-07-28, 14:21
Svar #10

Utloggad Lina Berg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2022-04-02, 10:41
    • Visa profil
Om det berör samma kvinna som tidigare  ;) ...?


Kika på övriga passagerare och jämför med passagerarlistan från Göteborg till Hull. Börja tex med Anna Larson 36 år (några rader ovanför) och gå nedåt...du ser ganska snart att många från Göteborg även finns med här, och står noterade att komma från Tyskland.

Haha ja det gäller samma kvinna. Hon är ett mysterium för mig.

Jo jag såg det men ville ändå inte dra några förhastade slutsatser. Jag har ju inget ankomstdatum så helt säker är jag inte. Informationen är ju inte i överflöd i det här dokumentet...

2020-07-28, 17:42
Svar #11

Utloggad Lina Berg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2022-04-02, 10:41
    • Visa profil
Om det berör samma kvinna som tidigare  ;) ...?


Kika på övriga passagerare och jämför med passagerarlistan från Göteborg till Hull. Börja tex med Anna Larson 36 år (några rader ovanför) och gå nedåt...du ser ganska snart att många från Göteborg även finns med här, och står noterade att komma från Tyskland.

Om du var nyfiken på fortsättningen på frågan om den kvinnan så har jag hittat henne fram till 1900, men därefter (och efter moderns död 1901 som anger henne) så är jag fast. En av hennes systerdöttrar anger att hon ska till sin faster Kristine Norell i Boston men tricket är att på den adressen i censusen år 1900 finns hon inte. 10 år senare bor systerdottern och nu fler av hennes syskon kvar på just den adressen men ingen Kristine finns. Däremot finns det en kvinna i hushållet som heter något helt annat men som har samma födelsedata och ankomstdatum och är dessutom ev släkt med syskonen... kan hon ha bytt namn helt radikalt? För både för och efternamn är fel. Denna kvinna bodde inte där år 1900 enligt censusen...

2020-07-28, 19:00
Svar #12

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3546
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:06
    • Visa profil
Tror jag hittat både passagerarlistan och 1910 census.


Eftersom gatuadressen stämmer exakt och systerbarnen stämmer med namn och ålder så skulle jag vilja påstå att det är samma kvinna. Norell och Norrin är ju inte helt olika  ;) . Däremot så är ju Nora lite längre från Kristina iofs...

2020-07-28, 22:43
Svar #13

Utloggad Lina Berg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2022-04-02, 10:41
    • Visa profil
Tror jag hittat både passagerarlistan och 1910 census.


Eftersom gatuadressen stämmer exakt och systerbarnen stämmer med namn och ålder så skulle jag vilja påstå att det är samma kvinna. Norell och Norrin är ju inte helt olika  ;) . Däremot så är ju Nora lite längre från Kristina iofs...

Nej precis. Efternamnen är dock inte så pass nära att jag känner mig helt säker på det. Det måste vara hon för jag vet inte vem annars det skulle vara som dessutom är släkt..

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna