ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vilka var Stadsmajoren Nicolaus von Brauns föräldrar?  (läst 616 gånger)

2020-07-25, 22:29
läst 616 gånger

Utloggad Mattias Nilsson-Åberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2020-10-30, 15:20
    • Visa profil
Min fråga gäller Stadsmajoren i Malmö Nicolaus von Braun (död 1718 i Malmö), gift med Gertrud Margareta von Braun.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nicolaus_von_Braun

Jag har sett att en del personer i sina släktträd gör bedömningen att hans föräldrar var Nicolaus von Braun (1630-1692) och Katarina von Buchow (1634-1692). Jag har själv inte hittat några källor som bevisar detta och tänker att det kanske är ett språng i luften, ett antagande man är beredd att göra.

Vet någon här i forumet om sådan information finns någonstans?

2020-07-26, 01:04
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Mattias!
 
Jag har nu kikat i artikeln som omnämns på Wikipedia (Åke Norströms & Tobias Bjerneheds ”Nicolaus von Braun – stadsmajor i Malmö 1705–1710” i Malmö fornminnesförenings årsskrift, årgång 71, Malmö 2003), där det framgår att uppgifterna om Nicolaus von Brauns ursprung kommer från Emil Sundbergs bok Ätterna von Segebaden, von Braun och Sjöcrona. Del 2, Den från Pommern härstammande svenska ätten von Braun (tryckt i Halmstad 1938). Förhoppningsvis kan det alltså finnas källor omnämnda i denna bok, som jag tyvärr inte har tillgång till.


Det tycks dock finnas en del frågetecken kring födelseåret, som enligt död- och begravningsboken 1718 och von Brauns egenhändiga uppgifter bör ha varit omkring 1640, vilket också omnämns i artikeln. Detta födelseår avfärdas dock av Emil Sundberg, som istället påstår att födelseåret måste ha varit 1655/1656 om han ska ha varit son till Nicolaus von Braun (1630-1692). Frågan är alltså hur Sundbergs argumentation och källor ser ut, vilket förhoppningsvis omnämns i hans bok, för om stadsmajoren är född omkring 1640 kan han ju knappast vara son till en man född 1630...
 
I Norströms & Bjerneheds artikel omnämns även en innehållsrik meritförteckning från 1710 (förvarad i Ericsbergsarkivets autografsamling, som man når hos SVAR / Digitala forskarsalen via bild-ID A0040113_00299), där Nicolaus von Braun tyvärr inte nämner något om sitt ursprung utan endast berättar att ”Anno 1669: kom iag till Stockholm och dersammastädes mig wed håfwen uppehölt till A:o 1673 d. 24 Martij då iag blef Ryttare under Hennes Maij:ttz wår allernådigste dråttningz LijfRegemente”.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2020-07-26, 09:48
Svar #2

Utloggad Mattias Nilsson-Åberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2020-10-30, 15:20
    • Visa profil
Tack Markus för utförligt svar! Jag har beställt Emil Sundbergs bok nu och hoppas kunna ta mig vidare därifrån. Meritförteckningen Ericsbergsarkivet får jag ge mig i kast med efter en kopp starkt kaffe, ser det ut som :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna