ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Att avgöra egentliga ättlingar till adelsätter  (läst 667 gånger)

2020-07-25, 11:33
läst 667 gånger

Utloggad Leo Rönnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 265
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 18:08
    • Visa profil
I min släktforskning har jag stött på en Josef Pedersson (Björn?) vars föräldar anges vara Peder Eliasson (Björn?) och Cecilia Magnusdotter Brahe. Cecilias far skall ha varit Magnus Laurentsson, gift med Johanna Torkildsdatter Brahe. Forskar man om Magnus och Johanna upptäcker man dock att de inte hade någon dotter vid namn Cecilia, utan en son, Peder. Någon enstaka källa tar även med en dotter Cecilia. Varken Riddarhusets eller Adelvapens artikel för Brahe nämner någon Cecilia.

En sökning på "Josef Pedersson Björn" ger resultat för den påstådda "Cecilia Magnusdotter Brahe", men en sökning på "Magnus Laurentsson" eller "Johanna Torkildsdatter Brahe" inte ger några resultat för Cecilia.

Jag gissar att man i dessa fall gör bäst i att följa vad Riddarhuset och Adelsvapen anger. Denne Cecilia Magnusdotter Brahe kan kanske ha varit en önsketänkning från Björnätten? Jag har stött på fler liknande fall, men använder detta som exempel.

Det är värt att nämna att jag är ättling till Josef Pedersson Björn genom Mickel Nilsson som kallas Halvhjort af Ärnäs. Han verkar ha varit lågfrälse, och dessa påstådda och obekräftade högfrälseättlingar som Cecilia Magnusdotter Brahe förekommer vanligtvis i lågfrälsesammanhang, där lågfrälset i fråga försöker förfina sin bakgrund.

2020-07-26, 13:14
Svar #1

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej Leo,

I Biskop Hans Brasks släktbok på sida 160 finns en tavla kring denna släktkrets. Se bifogade bilder. Så det är väl härifrån uppgiften kommer. Undviker att kommentera i övrigt då jag inte är insatt i släkten... men ville bara visa dig :)

Se bild2 för kommentarer till släkttavlan. Kommentaren om Peder Jonsson och Jöns Pedersson i Flishult rör en annan släkttavla på samma sida som inte är med på min bild.
FHT = Historisk tidskrift för Finland

mvh
Martin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna