ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jöns Jonsson i Kättilstad  (läst 487 gånger)

2020-07-24, 17:19
läst 487 gånger

Utloggad Martin Klerung

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2020-07-25, 22:56
    • Visa profil
Hej!
Jag skulle behöva lite hjälp med att försöka hitta anfäder till Jöns Jonsson i Kättilstad då jag tyvärr själv har kört fast på den grenen. Enligt mina noteringar är han född 1722-03-15 i Kättilstad och död 1775-08-07 i Tjärstad. Han ska ha gift sig i Åtvid 1750-09-16 med en piga vid namn Annika Josephsdotter och tillsammans fick de följande barn:


Peter Jönsson f. 1751-07-14 i Åtvid
Carl Jönsson f. 1755-09-11 i Åtvid d. 1811-09-03 i Tjärstad
Joseph Jönsson f. 1758-11-27 i Åtvid
Jöns Jönsson f. 1766-04-07 i Tjärstad
Catharina Jönsdotter f. i Tjärstad (har inget datum där)
Ingrid Jönsdotter f. i Tjärstad (har inget datum där)


Som sagt var så har jag ganska bra koll på hans stamtavla, det är antavla med föräldrar, far- och morföräldrar o.s.v. som jag kört fast lite på. Jag har naturligtvis kollat upp födelsedatumet i Kättilstads födelsebok, och det är här det blir svårt, för texten är ganska svårläst och inte speciellt strukturerad, men jag tror att jag har hittat en Jöns Jonsson på det datumet i Kättilstad. Jag TROR (men här är jag absolut inte säker) att det står att föräldrarna heter Jonas (eller Jon) Jönsson och Ingrid (eventuellt något annat förnamn, efternamnet är oläsligt). När jag har kollat i hsfl för Kättilstad så (återigen) TROR jag att det står att de bor på gården Gårdeby. Det finns ingen annan uppgift om föräldrarnas ålder eller födelseort inte heller har jag hittat notiser om att de skulle ha flyttat till Kättilstad från en annan socken. När jag kollade mantalslängden för Kättilstad år 1722 så tyckte jag att det stod att Jonas Jönsson var soldat men det är ingen uppgift som jag fått bekräftat, snarare tvärtom, när jag kontaktade Krigsarkivet för att få en förteckning över soldater så fanns inte någon Jonas (Jon) Jönsson med för de år som skulle varit aktuella.


Som sagt var, när det gäller födelsedatum, föräldrar m.m. så kan det vara att jag har missförstått så om någon har forskat på denna gren och inte känner igen dessa uppgifter, så ta det med en nypa salt. Och ni får mer än gärna rätta mig om jag har missförstått något. Giftemålsdatumet, vem han gifte sig med, dödsdatum och dödsort liksom barnen är dock relativt säkra uppgifter, så utgå gärna från dem om ni har hittat någon sådan person men inte känner igen det jag skriver om födelsedatum o.s.v.


Hoppas någon kan hjälpa mig att komma vidare på den grenen för jag har försökt själv till och från i några år nu utan lyckat resultat i och med att uppgifterna i kyrkböckerna blir så sporadiska när man kommer så långt bak i tiden :)


Stort tack på förhand!
MVH
Martin Klerung

2020-07-24, 21:00
Svar #1

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:39
    • Visa profil
En liten antavla till vägledning:

1 Josef Jönsson, född 1758 27/11 i Krogstorp, Åtvids sn, död 1815 13/12 i Hackelstugan, Hackels ägor, Tjärstads sn. Bonde i Hackels Norrgård, Tjärstads sn. (f,v,d,hfl). Från 1810 sjuklig och bosatt i Hackelstugan.

                                                                    *** I ***
2 Jöns Jonsson, född 1722 13/3 i Gårdeby, Kättilstads sn, död 1775 2/8 i Hackel, Tjärstads sn. (f). Bonde i Krogstorp, Åtvids sn, sedan i Hackel, Tjärstads sn. Gift 1750 9/9 i Åtvids sn med
3 Anna Josefsdotter, född 1730 27/12 i Krogstorp, Åtvids sn, död 1810 31/3 i Hackels Norrgård, Tjärstads sn. (f,v,d).

                                                                    *** II ***
4 Jon Jönsson, född 1694 (dp 16/5) i Boda, Tjärstads sn. Bonde i Boda, Tjärstads sn. (dp,v). Torpare i Udden, Bersebo ägor, Tjärstads sn, sedan bonde i Gårdeby, Kättilstads sn, och sist i Boda, Tjärstads sn. Gift 1717 29/9 i Tjärstads sn med
5 Ingrid Börjesdotter, född 1696 (dp 26/7) i Boda, Tjärstads sn. (dp,v).

6 Josef Persson, född 1682 ca, död 1754 3/5 i Krogstorp, Åtvids sn. Bonde i Krogstorp, Åtvids sn. (åu,v,d). Gift 1717 29/12 i Odensvi sn med
7 Karin Andersdotter, född 1685 ca, död 1735 (bg 7/12) i Krogstorp, Åtvids sn. (åu,v,d). Piga i Näringe vid vigseln.

2020-07-25, 22:54
Svar #2

Utloggad Martin Klerung

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2020-07-25, 22:56
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna