ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Akaren under 16- och 1700-talet  (läst 385 gånger)

2020-07-24, 13:09
läst 385 gånger

Utloggad Magnus Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2023-11-10, 16:15
    • Visa profil
Hej,


Den 2/2 1697 döps Anna (Annika) Andersdotter boende i Akaren (Dunker) och avlider redan 1727 i Källartorp (Lilla Malma). Hennes föräldrar ska varit Anders Larsson och Brita Larsdotter (gifta 1676) och troligen är den Brita som härstammar från Akaren.


Tyvärr lyckas jag inte hitta mycket om Anders och Brita, men det begravs en änka Brita Larsdotter 9/1 1756 (boende i Fattigstugan) och enligt dödsbok bör hon varit född omkring 1667/68. I Akaren återfinns en begravning av en Lars 21/4 1709 och Marit Klemetsdotter 9/1 1698 som skulle kunna varit Britas föräldrar baserat på antagandet att de levde kvar i Akaren efter Britas födsel.


Hur det möjligen någon i detta forum som känner till något om de som levde i Akaren under 16- och 1700-talet och kan hjälpa till att reda ut Anna (Annikas) bakgrund?


Tack på förhand,


Magnus

2022-07-27, 23:23
Svar #1

Utloggad Martin Edgélius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 23:05
    • Visa profil
Hej Magnus! Jag såg just ditt inlägg och Anna är även min ana. Jag har noterat, troligtvis baserat på mantalslängder, att Annas far heter Anders Olofsson och att denne flyttar till Barva ungefär samtidigt som Anna gifter sig med Johan Olofsson i Källartorp. Jag har dock inte så mycket att gå på. Jag har dock andra anor från Akaren och för dem har jag hittat en del domboksnotiser som bringar lite klarhet i släktförhållanden, men dem måste jag få be att återkomma om!
/Martin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna