ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Leaby häradsrätt (R) FII:11 (1808-1811) Bild 427 / sid 831  (läst 646 gånger)

2020-07-22, 19:41
läst 646 gånger

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil
Hej! Jag har försökt tolka redovisningen av fastigheter i början av ett bouppteckningsprotokoll (= ämne ovan). Ett ord förekommer tre gånger på de platser där jag lämnat prickar i texten nedan. Vad står det? Också två ställen markerade med _____ behöver jag hjälp med. Förutom länken i ämnesrubriken bifogar jag en skärmdump på avsnittet.
I bouppteckningens slut sid. 839 finns änkan Britta Gabrielsdotters namn. Men vad heter hennes boställe?


Här är min egen uttydning:
*/4 mantal ……. Ödegården Slutarp i Kinneveds församling, varav avlidne Ambjörn Larsson den 25 mars 1779 köpt besittnings- och skatterättigheten, samt samma dag förpantat ……  _____ värderas till 888 Riksdaler 42 Skilling
*/4 ……. Rolkered i Solberga socken av Redvägs härad och Elfsborgs län, vilket äges helt och hållet, men är _____, dito till 666 Riksdaler, 32 skilling

2020-07-23, 17:40
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:24
    • Visa profil
Frälse, stavat med ett eller två l, är ordet du säker tre gånger. Sedan är det ordet ränta, men det sista ordet vet jag inte riktigt. Swa...? Britta Gabrielsdotter än änka i huset.

2020-07-23, 20:58
Svar #2

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil
Tack för hjälpen! "Frälse" borde jag ha klarat. Jag ser att min egen inklistrade tolkning blivit helt oläslig här ovan och beklagar det.
Det ord du tvekar om "Swa", kan det vara "svagt"? Det ger dock en konstig innebörd som kanske någon kan hjälpa mig att förstå. Min egen tydning i slutet är denna: "vilket ägs helt och hållet, men är svagt, dito till 666."
Är det relaterat till att den avlidne förpantat den förstnämnda egendomen? Även den meningen är f.ö. kryptisk för mig, särskilt när ordet "ränta" nu också kommit med.
En sak är ju att se vad det står, nästa steg är att förstå vad det innebär. Kan jag få hjälp med det också?
Jag vet inte om det klarnar med hjälp av mantalsskrivningslängden där Ambjörn anges som delägare av Bengtsgården, Rolkered i Solberga socken. Sista ordet på raden förstår jag inte. Alltså efter "äger". Samma ord finns efter andra ägare på samma sida. Adress: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0003484 00944


2020-07-23, 21:11
Svar #3

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:24
    • Visa profil
Jag var också inne på "swagt", men som sagt blir ju meningen konstig då. Vet inte vad de menar  :)

Ränta är väl ofta ett annat ord för skatt tror jag. Ägaren till en frälsegård kanske får en viss summa i "skatt" eller arrende från den som brukar marken? Och han har då förpantat eller lånat pengar med denna summa pengar som han vet skall komma som säkerhet. Men jag kan det där väldigt dåligt.

Jag tror ordet du söker i mantalslängden är hemt., en förkortning för hemmanet.

2020-07-23, 22:22
Svar #4

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil
Tack för snabbt svar. Ja då fick jag ordning på mantalslängden. "Hemmanet" verkar ju logiskt.
När det gäller "svagt" och den mening det hör hemma i kanske någon som har juridiska kunskaper råkar läsa min fråga? Det vore bra att förstå tankegången. Jag avvaktar med slutsatser tills någon ev. kunnat fylla i med tolkningsförklaringar.
Innehållet i bouppteckningen reviderar nämligen "släkthistorien" eftersom kontakten med Solberga socken därmed uppstår tidigare än som varit känt i släkten. Konsekvensen blir sedan att försöka förstå varför en man boende i Kinneveds socken köper en fastighet i Solberga socken.


2020-07-23, 22:58
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:50
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Att Rolkered är "svagt" betyder väl helt enkelt att det hemmanet ger dålig avkastning från jordbruket. Det är väl förklaringen till att det är lägre värderat än Slutarp, trots att båda är på 1/4 mtl och Rolkered dessutom är "äges helt och hållit".
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2020-07-23, 23:26
Svar #6

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil
Tack för inlägget. Verkar vara en trolig förklaring. Detaljerna klarnar mer och mer.  :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna