ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Familjegrav med vuxna barn  (läst 472 gånger)

2020-07-21, 13:03
läst 472 gånger

Utloggad Nina Lindholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2020-07-22, 09:51
    • Visa profil
Efter mycket letande snubblade jag häromdagen över en bild av min mormors mormors grav, en kvinna som gift om sig i sen ålder. Jag blev lite förvånad av att se att hennes (till det senare äktenskapet) vuxna barn begravts i samma grav. Alltså i denna grav finns: ett spädbarn som dog på 1800-talet, hennes (andra) man som dog 1911, hon som dog 1919, en 50-årig dotter som dog på 40-talet och sist en 80-årig son som dog på 60-talet.
Jag vet inget om dessa vuxna barn men jag antar att de inte gift sig eller fått egna barn? Eller ??? De dog ju inte samtidigt.

2020-07-21, 13:51
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil
Fram till åtminstone cirka mitten av 1900-talet kunde gravskötsel köpas för evärdelig tid (för all framtid). Ofta är det större familjegravar där ättlingar i flera generationer är gravsatta och där det finns plats för ännu fler (urnor).

Numera kan gravskötsel köpas endast för 25 år i taget, om jag minns rätt. Men de gamla avtalen om ”evärdelig tid” är giltiga så länge det finns levande gravrättsinnehavare registrerade hos kyrkogårdsförvaltningen.

Jag antar att det är en sådan grav som du ”snubblat över”.

Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna