ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Födelseort.  (läst 950 gånger)

2020-07-20, 16:58
läst 950 gånger

Utloggad Berit Forsberg

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2021-10-28, 17:10
    • Visa profil
Hej!
Har sökt i Ancestry på en Släkting om födelsedata som jag skulle lägga in i mitt Träd.
Får Uppgifter om att han var född i Sachen,Tyskland. (har träffat på det hos fler släktingar,
även kvinnliga som är födda i Sverige)
Blev överraskad har inte hört något om detta innan,
Vet att han är född i Götlunda Skaraborg,
Är förbryllad,men kanske kan få svar på detta. Mvh Bian

2020-07-21, 09:37
Svar #1

Utloggad Gunnar Jonsson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2160
  • Senast inloggad: 2023-03-27, 09:45
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Om du söker i andra träd på Ancestry, är det inte alls konstigt att det kan stå fel. En del av dessa är ju inte gjorda av svenskar. Många kan ju inte skilja på Sverige och Schweiz, och säkerligen inte då på Sachsen heller. Så i det fallet är det nog egen forskning som är det enda rätta.

2020-07-21, 19:24
Svar #2

Utloggad Berit Forsberg

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2021-10-28, 17:10
    • Visa profil
Hej Gunnar!
Tack för svaret, Ja så kan det det ju klart vara,blev ju lite
betänksam,men det är skönt att ha någon att fråga.
och som du säjer så är det bäst och hålla sej till egen forskning.
Skall omedelbart ta bort Sachsen i min släkt.
Ha en bra dag Mvh Berit.

2020-07-21, 20:23
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

• Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6129
  • Senast inloggad: 2023-03-26, 23:35
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det går ju inte att svara på hur det egentligen förhåller sig om man inte vet vilken person det rör sig om och i vilka källor som du själv har funnit honom.

Men om du är helt säker på att han är född i Götlunda, och har hittat honom där i originalkällor (kyrkoböcker m.m.), så finns det ju ingen orsak att bry sig om vad andra påstår hos Ancestry eller liknande ställen. I antavlor på nätet vimlar det av missförstånd, gissningar och rena fantasier.

(Eftersom frågan är ställd i avdelningen "Prova Anbytarforum (ej för riktiga inlägg)", som bara är avsedd för testinlägg, så är det inte lätt att veta att den är menad som en riktig fråga. Om du vill ha hjälp att kolla om din slutsats om födelseorten är riktig, så är det bättre att göra ett inlägg under Götlunda socken.)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna