ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Emilia Serafia Ottosdotter Tyskland 20 nov 1889. Vad hände sen?  (läst 713 gånger)

2020-07-19, 14:35
läst 713 gånger

Utloggad Åsa Lind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2021-12-14, 20:05
    • Visa profil
Hej!

Min farmorsfarmor Emilia Serafia Ottosdotter född 26 sept 1869 i Bökevara, Algutsboda, Kronoberg fick en son farmors pappa Arvid August 1887 som oäkting. Hon begav sig tillsammans med Arvid till Tyskland 20 nov 1889. Arvid kom hem 8 år gammal 31 dec 1895 själv. Då han bodde tillsammans med sin morfar Otto Pettersson och sin mormor i Bökevara no 81 Backstuga Torp. Kullerstad Liten stuga utan jordbruk, Källa: Svar Husförhörslängd Bild 23 sid 580. Men vad hände med Emilia Serafia? Avled hon eller ny familj där Arvid inte fick delta?

Arvid åkte tillbaka till Tyskland 1906 Kiel. När han åkte hem har jag inte fått fram, men i sept 1907 åkte han till Amerika med en av sin morbröder från Göteborg.

Tacksam för alla tips på hur jag kan gå vidare.

// Åsa Lind

2021-03-20, 19:57
Svar #1

Utloggad Åsa Lind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2021-12-14, 20:05
    • Visa profil
Emilias syster Anna Olivia f 1873 ska också åkt till Tyskland, står att hon flyttade ut från Bökevara 16 november 1889.

2021-03-21, 14:07
Svar #2

Utloggad Åsa Lind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2021-12-14, 20:05
    • Visa profil
Hej igen!
Jag har även en annan fråga. Arvid hade efternamnet Sandstedt. Varifrån kommer detta? Finns en ort i Tyskland som heter Sandstedt, kan det vara där hans mor och han slog sig ned när de kom till Tyskland eller gifte sig hans mor och han fick detta efternamn?

2021-07-07, 20:56
Svar #3

Utloggad Erland Torstensson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2021-07-07, 20:55
    • Visa profil
Hej!
Jag har en del information om Otto Pettersson om du är intresserad. Torpet Kullerstad finns fortfarande kvar i Bökevara.

/Erland

erland.torstensson@hotmail.com

2021-07-09, 03:15
Svar #4

Utloggad Manuela Irmgardson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 17:01
    • Visa profil
Finns en ort i Tyskland som heter Sandstedt, kan det vara där hans mor och han slog sig ned när de kom till Tyskland eller gifte sig hans mor och han fick detta efternamn?
Det finns en Sandstedt i Tyskland. Sandstedt (Saans på lågtyska) är en by i enhetsgemenskapen Hagen i Bremen i Niedersachsen-distriktet Cuxhaven.
Det finns en Sandstedt i Sverige. http://www.sandstedt.se/
Eventuellt.I Tyskland får oäkta barn moderns namn. Om mamman gifter sig måste fadern adoptera barnet, då får det namnet på mannen. Om mannen eller mamman inte vill att barnet ska adopteras behåller det moderns namn.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna