ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Barn som kom till Sverige  (läst 539 gånger)

2020-07-14, 18:32
läst 539 gånger

Utloggad Frida Björnler

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2021-06-17, 15:52
    • Visa profil
Hej, jag behöver hjälp med vägar att hitta information om barn (eventuellt andra släktingar som följde med) som kom från Tyskland efter kriget. Vart börjar jag? Hur kan jag söka i tyska arkiv utan att villa bort mig helt? Jag gör bakgrundsfakta till en kommande bok. Inspirationen är hämtad ur min grannes liv, som kom till Sverige 1945 som s.k. "tyskunge" (som han själv säger). Han har haft ett spännande liv på haven som jag också skulle vilja veta mer om. Men jag vill börja från början - hur börjar jag?


Mycket ödmjuk o tacksam för hjälp o svar.

2020-07-14, 19:03
Svar #1

Utloggad Bert-Ola Söderlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 20:10
    • Visa profil
Finns ju Berlinbarn och barnen från Ruhr området troligen också fler du kan söka i Riksarkivet finns också mycket i övrigt samt FB gruppen Berlinbarn
Var många familjer i Sverige som anmälde sig och tog i mot barn som kanske förlorat sina föräldrar i slutskedet av kriget eller på olika vis blivit utsatta
Var bara barnen som kom hit som anmäldes i Tyskland så att dem skulle överleva
Många söker också kontakt i dag åt ena eller andra hållet och så fanns det riktiga eldsjälar/hjältar i Sverige

Men som sagt du får fråga arkiven och Tysk unge tror jag syftar på något annat egentligen

https://lakartidningen.se/aktuellt/kultur-2/2015/06/soppa-till-120-000-barn-varje-dag/
https://www.bohuslaningen./fasemiljenytt/isolde-kom-till-sverige-med-en-lapp-om-halsen-1.2028550?fbclid=IwAR2u0aRap7tLcjtJCXRhzNLltQ3o4QoO47C9p8aNJiO

2020-07-14, 19:24
Svar #2

Utloggad Frida Björnler

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2021-06-17, 15:52
    • Visa profil
Stort tack för ditt svar!
Jag ska titta vidare på dina tips.


Mvh Frida

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna