ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Joris Pelle - Per "Peter" Andersson  (läst 547 gånger)

2020-07-14, 08:56
läst 547 gånger

Utloggad Jan-Olov Sjölund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2024-02-02, 10:50
    • Visa profil
Född den 5 dec 1817, utvandrade 1851 till Minnesota, dog 15 sep 1881. I alla skrifter jag hittat står det att Joris Pelle hade finskt påbrå. Är det någon som vet och kan berätta hur den kopplingen ser ut?

2020-07-14, 12:07
Svar #1

Inloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2509
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 19:16
    • Visa profil
Det verkar inte alls otroligt, med tanke på att det i Hassela (bl a i Kölsjö där Per Andersson föddes) fanns skogsfinnar - nybyggare från den östra rikshalvan - sedan sent 1500-tal. Om just Per Andersson var ättling till någon av dessa kräver förstås ett omfattande grävande genom kyrkböckerna. Det finns mycket skrivet om denna migration västerut rent allmänt, se t ex  http://finnbygden.se/dokument/skogsfinnarna.pdf

Förstås är detta med "finskt påbrå" en definitionsfråga. Skogsfinnarna var ju, redan före flytten över östersjön, lika mycket svenska undersåtar som de som tidigare levde i Hälsingland.

2020-07-14, 12:16
Svar #2

Utloggad Jan-Olov Sjölund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2024-02-02, 10:50
    • Visa profil
Tack K G, jag är släkt med Joris Pelle men jag har ingen uppgift om hur han eller hans halvbror Daniel Lindström skulle vara släkt med skogsfinnarna såvida släktskapet inte går via deras gemensamma släkting Erik Norelius (då hamnar vi direkt i Tarvainen kring år 1600). Jag har precis läst den utmärkta boken Frö Pelle men jag är hemskt nyfiken på Joris Pelles koppling. Kanske har jag tur att någon annan avbytare har lösningen

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna