ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Alexander Haijock  (läst 1029 gånger)

2020-07-11, 19:39
läst 1029 gånger

Utloggad Lennart Forsberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 311
  • Senast inloggad: 2021-08-24, 23:47
    • Visa profil
Hej!
En ana till mig, Alexander Haijock tillika borgmästare i Jkp, avled därstädes 1681 4/12. Av Jönköpings Kristina C:1 (1680-1697) sid 7 framgår detta. Har i o f s svårt att läsa texten efter namnet Haijock, men Alexander begravdes enligt uppgift i Kristinakyrkan. Jag har vid flera tillfällen, i kyrkan, försökt lokalisera gravhällen men dock förgäves. Jag har även varit i kontakt med kyrkans personal med samma dåliga resultat. Min fråga är då om någon kan bistå mig med uppgift på var någonstans Alexander är lagd till vila. Jag är underkunnig om att brodern, David, vilar i Kalmar domkyrka.
Mvh
Lennart Forsberg
Norra Sandsjö


2020-07-12, 10:02
Svar #1

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor

Hej,

Efter Hajoch står det "och mågen oberstl. Jacob Ugglewij"

Se t.ex på https://www.adelsvapen.com/genealogi/Ogilwie

2020-07-12, 10:48
Svar #2

Utloggad Lennart Forsberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 311
  • Senast inloggad: 2021-08-24, 23:47
    • Visa profil
Hej Martin!
Många tack för Ditt svar som löste ett "problem" för mig. Av länken Du skickade framgick likväl svaret på min fråga var någonstans Alexander H. fick sin sista vila. Jag trodde jag sökt överallt i kyrkan, men tydligen slarvat ändock. Kan bara tycka det är egendomligt att kyrkans personal inte kunde/kan svaret på min fråga. Nu vet jag m a o bättre och skall vid tillfälle ånyo besöka kyrkan.I ö en fortsatt trevlig helg.
Mvh/Lennart



2021-03-05, 00:06
Svar #3

Utloggad Linda Franzen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 15:29
  • Utvandrad till USA
    • Visa profil
Hej Martin!
Många tack för Ditt svar som löste ett "problem" för mig. Av länken Du skickade framgick likväl svaret på min fråga var någonstans Alexander H. fick sin sista vila. Jag trodde jag sökt överallt i kyrkan, men tydligen slarvat ändock. Kan bara tycka det är egendomligt att kyrkans personal inte kunde/kan svaret på min fråga. Nu vet jag m a o bättre och skall vid tillfälle ånyo besöka kyrkan.I ö en fortsatt trevlig helg.
Mvh/Lennart

Hej Lennart, hittade du gravhällen?

2021-03-08, 09:49
Svar #4

Utloggad Lennart Forsberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 311
  • Senast inloggad: 2021-08-24, 23:47
    • Visa profil
Hej Linda!
Tack för Din förfrågan ang Alexander H. Tyvärr har jag ännu inte hittat gravhällen. Någon/vaktmästaren i kyrkan trodde sig ha sett denna men kunde tyvärr inte hjälpa mig mer. Jag var i kyrkan ånyo i torsdags, 4 mars, för förnyat sökande men dessvärre utan resultat igen.
Ursäkta min fråga, men är Du likaså en "arvinge" till borgmästaren??
Mvh/Lennart
Norra Sandsjö (F-län)

2021-03-08, 13:36
Svar #5

Utloggad Linda Franzen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 15:29
  • Utvandrad till USA
    • Visa profil
Hej Lennart, javisst det verkar vara så!

Via Erland Dyrelius och Margareta Hagman, Eleonora Schmedieberg och Broderus Dryselius, Catharina Hayock och Johan Schmiedeberg.

Så det verkar som om att kyrkan har eldhärjats, och till och med flyttats en gång?  Så hällen kanske gick sönder. Tråkigt om den inte finns kvar.  Vet du var Peter Gudmundsson Strömbergs grav finns ? 

2021-03-08, 17:09
Svar #6

Utloggad Niklas L Kant

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 08:29
    • Visa profil
Information om graven och placering tidigare finns här: http://samla.raa.se/xmlui/handle/raa/6893
Sidorna 64-65.

2021-03-08, 17:34
Svar #7

Utloggad Lennart Forsberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 311
  • Senast inloggad: 2021-08-24, 23:47
    • Visa profil
Niklas!
Tack så mkt för intressant information.
Mvh/Lennart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna