ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-13  (läst 3568 gånger)

2005-02-11, 18:58
läst 3568 gånger

Ingrid Nielsen

Hej
Jag vet inte om detta är till någon hjälp. Jag har inte Nils dödsnotis så jag vet inte hur gammal han var eller när han dog.
Vid dopet av Nils och Karin barn i Bösakulla 1700 var Lusse Eilesdr från Färgeshult fadder hon var gift med Sven Trulsson son till Truls Andersson i Källstorp och faddern Nils Nilsson i Boalt var gift med Bolla Trulsdrs och Nils Månssons Örns i Örnanäs dotter Inga. Bolla var dotter till Truls Andersson i Källstorp och hennes andre man som hon gifte sig med 1699 Jon Trulsson var son till Truls Pedersson i Hönjarum. Men samtidigt är han inte nämnd i allt det jag hittat i domboken på Truls Andersson i Källstorp så det är väldigt osäkert om han är från Källstorp heller. Nils Trulsson f 1671 från Hönjarum var ju först gift med Elna Mannesdr och sedan med  Inger Jonsdr från Slähult så han kan det ju inte vara
18 maj 1698 Dr Nils Persson i Bösakulla för fyra blodvite på Nils Trulsson ibm och ett slag med en yxa på dess hustru.
1711 jun 8 nr 243
Kom för rätten Nils Nilsson i Slähult och anhöll efter laga stämning det hans svåger Tor Jönsson därsammastädes måtte lagligen tillhållas att mot lösen avstå den 1/6 delen uti Slähulta skattegård nr 1 som han bebor. Och dess fader före detta ägt, jämväl att framgiva alla de brev och documenter som han på berörda jord om händer hava. Varemot svaranden uppvisa ett köpebrev på berörda 1/6 som dess svåger Nils Trulsson i Bösakulla honom av den 18 jan 1700 meddelat i anledning härav han förmenar lagligen vara kommen dit in. Ock icke så snöpligen kunna drivas därifrån. Nu sedan han i så många år där suttit och kunnat bruka mark.  
 Käranden som själv i samma gård skall äga nu 1/6 påstod lösen på det han såsom närmaste bördsman, må tvinga sina föräldrars gård tillsammans igen och begär därför rättens utslag.
Då detta är i enlighet med Kongl Majts nådiga förordning av den 10 juni 1684. Finner häradsrätten det skäligt det bör Tor Jönsson låta sig utlösas efter det pris som de själva inbördes kunna förlikas om, eller i vidrigt fall efter mätesmans order.
Jag skulle tro att du behöver läsa domboken mellan 1690 och 1711 kanske du där kan hitta något om Nils i Bösakulla
Mvh  
Ingrid

2005-02-13, 13:57
Svar #1

Sven-Arne Gustafsson

Hej Ingrid,
 
Tack för dina upplysningar.
Det lutar, tycker jag, mot att Nils Trullson skulle kunna vara son till Truls Andersson från Kejlstorp om man ser till de faddrar som var med vid Nils barns dop.
Finns det någon som känner till Truls Anderssons barn förutom Sven och Bolla ?
 
Hälsningar
 
Sven-Arne Gustafsson
Bösakulla och Taberg

2005-02-13, 18:32
Svar #2

Ingrid Nielsen

Hej Sven
Här har Truls Andersson i Källstorps barn:
Trulsson, Anders. Född omkring 1653 i Källstorp, Glimåkra (L). Begravd 1716-06-24 i Glimåkra (L). Gift omkring 1680 med Persdotter, Sissa. Född i Hittarp, Glimåkra (L).  
Trulsdotter, Bolla. Född omkring 1662 i Källstorp, Glimåkra (L). Död 1736 i Örnanäs, Örkened (L). Begravd 1736-10-10 Örkened (L). Gift 1:o uppskattat 1680 med Månsson Örn, Nils. Död 1697 i Örnanäs, Örkened (L). Gift 2:o 1699-05-31 i Glimåkra (L) med Trulsson, Jon. Född 1662 i Hönjarum, Osby (L). Döpt 1662. Faddrar: Peders h Elsa i ibm. Truls Sonesson i Hönjarum, Osby (L). Jöns Bengtsson i Boarp, Osby (L). Död 1748 i Örnanäs, Örkened (L). Begravd 1748-05-01 Örkened (L).  
Trulsson, Måns. Åbo i Rolstorp. Född omkring 1663 i Källstorp, Glimåkra (L). Död 1752-02-07 i Rolstorp, Glimåkra (L). Gift 1688-05-27 i Loshult (L) med Trulsdotter, Kerstin. Född 1669 i Hönjarum, Osby (L). Döpt 1669-03-28 i Osby (L). Faddrar: Peders h Pernilla i Västra Torp, Loshult (L). Sven Andersson i Osby (L). Per i Hönjarum, Osby (L). Truls h Anna i ibm. Död 1748 i Rolstorp, Glimåkra (L). Begravd 1748-03-06 i Glimåkra (L).  
Trulsson, Sven. Åbo i Färgeshult. Död 1699-12-07 i Färgeshult, Glimåkra (L). Begravd 1699-12-10 i Glimåkra (L). Gift omkring 1695 med Eilesdotter, Lusse. Född 1668. Död 1734 i Färgeshult, Glimåkra (L).  
Trulsson, Hans. Åbo i Källstorp. Född omkring 1670 i Källstorp, Glimåkra (L). Begravd 1704-07-03 i Glimåkra (L). Gift omkring 1694 med Trulsdotter, Elna. Född 1673. Död 66 år 4 mån 1739 i Källstorp, Glimåkra (L). Begravd 1739-10-07 i Glimåkra (L).  
Trulsson, Ola (Olof). Född omkring 1673 i Källstorp, Glimåkra (L). Död 68 år 1742 i Drakeberga, Glimåkra (L). Begravd 1742-03-28 i Glimåkra (L). Gift omkring 1692 med Olsdotter, Bengta. Född 1674. Död 72 år 1746 i Drakeberga, Glimåkra (L). Begravd 1746-02-09 i Glimåkra (L).  
mvh
Ingrid

2005-02-13, 18:46
Svar #3

Sven-Arne Gustafsson

Hej Ingrid,
 
Tack än en gång för ditt bidrag.
Ja, det var ännu en hypotes som försvann.
Jag får leta vidare.
 
Hälsningar
Sven-Arne

2005-02-14, 16:59
Svar #4

Sven-Arne Gustafsson

Hej Ingrid,
 
Jag har stött på ytterligare en konstighet.
Sven Trulsson och Lusse Eilersdotters barn.
Jag har fem barn till dem födda mellan 1683 och 1697. Stämmer detta skulle Lusse bara vara 15 år vid första barnet. Dessutom gifter de sig 1695. Har du koll på det ligger till?
 
Med vänliga hälsningar
 
Sven-Arne

2005-02-14, 19:37
Svar #5

Ingrid Nielsen

Hej Sven
 
Vet faktiskt inte när de gifte sig det är bara ett antagande då det enda barnet jag har födelse data på är Kerstin f 1697. Lusse var ju född 1668 så de kan mycket väl varit gifta tidigare.Jag har endast Kerstin och en Bengta som jag inte vet när hon är född. Tar tacksamt emot de andra barnen som du har.Det är mycket troligt att hon gifte sig i femtonårsåldern det var inte ovanligt. Lusse gifte förresten om sig med Olof Jeppsson från Barnakulla.
mvh
Ingrid

2005-02-14, 21:14
Svar #6

Sven-Arne Gustafsson

Hej Ingrid,
 
De barn jag har från Sven och Lusse är andrahandsuppgifter som jag sett på Internet någonstans.
Måns född 1683
Truls född 1684
Bengta född 1689
Olof född 1694  och
Kerstin född 1697
 
Ja, hon gifte om sig och fick ytterligare fem barn med Oluf Jepsson
 
Hon födde alltså 10 barn på 26 år!
 
När jag tittar på din lista om Truls Anderssons
barn är det ett ganska stort tidsavstånd mellan första och andra barnet-- 9 år. Tror du att det kan fattas några barn där?
 
Med Vänliga Hälsningar
Sven-Arne

2005-02-15, 09:44
Svar #7

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Ingrid och Sven-Arne!
 
Jag har samma lista med barn till Sven och Lusse, och jag kände också till att hon gifte om sig (1/1 1701) med en Olof Jepsson. Jag kände dock inte till varifrån OJ kom, eller om de fick några barn tillsammans.  
Jag kommer inte ihåg varifrån jag fått mina uppgifter men av utseendet att döma så bör det vara från Sjöbloms samling. I denna samling så saknas bladet för Lusses föräldrar, Ejlert Månsson och Kerstin Larsdotter, men jag har ändå lyckats skrapa ihop en familj med följande uppgifter:  
 
Eijler Månsson, 1630 [åu] i Böglarehult, Örkened. Kronolänsman (slutat innan 16/1 1694; Ö Göinge domb). Nämndeman (1694-). Åbo i Färgeshult, sen i Hemlinge (1681/1683-), båda Glimåkra. D 1712, 82 år. Begr 2/7. G m
Kerstina Larsdotter, 1642 [åu]. D 1717 i Hemlinge 74 år. Begr 30/6 i Glimåkra  
Barn:
Lars. Åbo i Knaggatorpet, Glimåkra. G 1/10 1693 i Glimåkra m Kerstina Jönsdotter  
Lusse 1667  
Kristina  
Elsa  
Knut. D 1698 i Hemlinge. Begr 23/1  
 
Sen har jag inte mer om den familjen, men jag känner till Ejlerts far, mor, trolige farfar och möjliga morföräldrar. (Jag har också en halv-vild teori om vem som ska ha varit hans farfars far!)
 
Jag har inte lyckats hitta några säkra belägg, men det verkar som om Kerstina Larsdotter skulle komma från Boalt, Glimåkra, eftersom häradsdomare Laurits Jonsson där ägde en del i Färgeshult tidigare. Socialt passar det bra ihop, också.  
Men om någon känner till mer uppgifter så är dessa välkomna.

2005-02-16, 18:28
Svar #8

Ingrid Nielsen

Hej Sven-Arne  och Mikael
Det är mycket möjligt att Truls Andersson fick fler barn på de åren, men jag har inte hittat flera nämnda i domböcker eller på annat ställe.
Här är lite om Eile Månsson från domboken där man kan se vilka hans bröder var. Den ena brodern Nils Månsson Örn var ju gift med Bolla Trulsdr  i hennes första äktenskap. I mantal Böglarehult finns 1659 Måns Jönsson och 1584 Jöns Månsson jag antar att dessa bör vara bröderna Månsson förfäder.
1682 23 nov
Niklas Bengtsson i Lönsboda samt och hans son Bengt Niklasson i Lönsboda på salig Måns Kjellson på Skogen dess efterlämnade änka och omyndiga arvingar, såsom  rätta lagvärjor och förmyndare. Bevisade med km: Simon Persson på Skogen och Bengt Börjesson i Lönsboda att hava med 8 dagars varsel till vittnesbörd att påhöra och till dom om behov göres instämt Jöns Månsson i Böglarehult, så ock stämt Eile Månsson i Hemlinge  och Nils Månsson i Örnanäs till att vittna och bestå deras sannhet anlangande 10 dlr smt som deras broder Bengt Månsson i Karlshamn skall hava skyldig varit till salig Måns Kjellsson på Skogen. Och Jöns Månsson skulle varit 10 dlr smt skyldig till förutnämnde Bengt Månsson vilket han förutnämnde Måns Kjellsson till god betalning transporterat och överdragit hade. Efter det utgivna skriftliga tranportes vidare förmedling nu i rätten producerats dat den 12 maj 1676 under hans bomärke står brodern Eile Månsson.
Nils Månsson i Örnanäs till vitterlighet som i akten införes läst och påhört, begär att dessa instämda dannemän som hade underskrivet därom deras sannhet vittna för rätten att måtte anmodas till förhör. Då framstod Eile Månsson i Hemlinge svär och vittnar med ed och uppräckta fingrar att han blev ombedd av sin broder Bengt Månsson att skriva denna i rätten lagda transport och fullmakt till Måns Kjellsson på de 10 dlr  som han var honom skyldig. Att Jöns i Böglarehult skulle utlägga och betala, såsom Bengt sade att Jöns var dem skyldig till hans moder. Vidare vet inte Eile därom att vittna. Nils Månsson i Örnanäs vittnar efter recessen att ändock hans broder skrivit hans namn under denna irättalagda transport till vitterlighet så var han på den tid ej där hos och ej heller det sedan av honom är begärt att underskriva, vet alltså med intet därom att vittna. Påskötes ännu Per Månsson i Nyteboda , Elsa i Böglarehult och flera om behov göres. Jöns Månsson mötte och svarade att han aldrig var salig Måns Kjellsson ej heller sin broder Bengt Månsson dessa fordrade 10 dlr skyldig. Långt mindre Måns Kjellsson honom någon tid denna uppvisade fullmakt och transport tillbjudit haver att berätta eller underskriva. Ej heller någon tid krävt honom därför i sitt levande liv. Förevar därför sig för denna sak att frikännas.
1703 30 nov  
Sedan extra ordinarie tinget behörigen var utlyst framställde kronans bef man Jöns Jönsson fängslige dråparen och gårdmannen Olof Svensson i Bosarpa hus och Glimåkra sn, 46 år gammal. Anklagandes honom  för det han natten mellan den 1 och 2 hujus uti nämndemannens Eile Månssons stuga i Hemlinge med en kniv ihjälstuckit bonden och rusthållaren Mattis Svensson i Ekeröd så att han strax där utav måst livet tillsätta. Och som bemälte dråpare morgonen efter det dråpet skedde, uti med ett salvo honore svinhus, där han legat och sovit, av Per Stenkelsson och Trued Andersson igenfunnits, så haver de honom fasttagit och hit till kronofängelset fört. Varest han allt sedan i förvar suttit.
 
Mvh
Ingrid

2005-02-16, 19:19
Svar #9

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Hej Sven-Arne, Mikael och Ingrid!
 
Intressant hypotes som Mikael har att Eile Månssons hustru Kerstina Larsdotter skulle vara dotter till tingsdomaren Lautiz Joenssön i Boalt.
Namngivningen av ett av deras barn förstärker dessa misstankar.
 
Lauritz Joenssöns hustru hette nämligen Bengta Knutsdotter. Hon nämns bl a i jordrevningsprotokollet för Boalt nr 3 år 1671. I mantalslängende för år 1659 nämns ett av deras barn, Knut Lauritzson. Han var uppenbarligen namgiven efter sin morfar. När ett av Eiles och Kerstinas barn får namnet Knut, skulle man kunna förmoda att det var efter gossens mormorsfar.
Namnet Knut är faktiskt tämligen ovanligt i trakten.
 
Mvh
 
Torbjörn

2005-02-17, 10:28
Svar #10

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Ingrid!  
 
Du är lite frikostig med patronymikon ... vem har gett dig den uppgiften?  
 
Helsingborgs Län:  
mtl 1584: Leibönnde. Jenns i Bogleridt  
mtl 1597: LeieBönnder. Jenns i Bögleroltt  
mtl 1606: Bögberreholt. Jenns ? dlr Suennd 1 mar  
 
Jag har också en papperskopia av Kristianstads Län, mtl 1617 för stora delar av Göinge, men som den har ett synnerligen förvirrat upplägg, så har jag inte orkat igenom den ännu, och vet följaktligen inte om det står något i den.  
 
Däremot så har jag i länsräkenskaperna för Helsingborg 1615 hittat ett intyg skrivet av länsmannen Jens Trulsson i Böglarehult att han hade mottagit en del pengar av diverse folk.  
Jag vet inte säkert att det är rätt Jens, men omöjligt är det inte.  
 
Det första målet som du citerar har fått mig att tro att uppgiften om moderns patronymikon i Vånga dödbok när Per Månsson Örn dör är felaktig. Där sägs det att hon ska ha hetat Elsa Börgesdotter, men om man tittar i jordrevningsprotokollet 1671 för Böglarehult, så finner man en Elsa Persdotter. Tyvärr så är det lite förvirrat där också, med 2 sidor för samma gård, och med delvis olika uppgifter! Så man får i viss mån välja sida ...  
Min gissning är att det är Persdotter som är korrekt, och för att gissa vidare så vill jag ha det till att hon kom från St Nyteboda, och alltså var syster till Bengta Persdotter (1608 i St Nyteboda, Vånga.  D 1679 i Skogen, Loshult) och moster till bl.a. den Måns Kjellsson som nämns här ovan. Ytterligare ett indicium för att denna gissning är korrekt finner vi i att BP hade en dotter Elsa.  
Detta skulle också förklara kopplingen som Per Månsson Örn hade till St Nyteboda; han hade ju till synes ingen koppling dit via sina giften.  
 
Hälsningar, Mikael!

2005-02-17, 10:38
Svar #11

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Torbjörn!
 
Intressant med uppgifterna om Laurits Jonssons hustru; jag hade dem inte tidigare.  
Jag måste erkänna att jag studsade till när jag såg hennes namn, och tänkte först att det var samma BK som jag kände till sen tidigare, dvs. hon som var g 1:o m Nils Persson i Kilinge, Glimåkra (f i Hönjarum, Osby; Grå-herarnas far), och 2:o 21/6 1663 i Ö Broby m gästgivaren Åke Nilsson, Broby, Ö Broby. Men denna dog 1669 i Broby hovgård, 79 år gl (Begr 31/5), så det passar ju inte alls in.
 
Hälsningar, Mikael!

2005-02-17, 11:25
Svar #12

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hon dog 1699, annars var det rätt

2005-02-18, 11:51
Svar #13

Sven-Arne Gustafsson

Hej Ingrid, Mikael och Torbjörn,
 
Jag började med att ställa en fråga om Nils Trulsson som fanns i Bösakulla i slutet av 1600-Talet och i början av 1700-talet.
Detta utvecklades till en mycket intressant diskussion om flera personer i och runt Bösakulla
 
Jag och min barndomsvän från Bösakulla, Jan-Åke Dahl i Boalt forskar nu om byarna Bösakulla, Färgeshult och Söndraryd-alla byar längs den sk Ryavägen. Även Ryavägen har blivit föremål för en del av forskningen och vi har kommit fram till intressanta saker om denna väg, som kullkastar redan etablerade sanningar.
 
Vi har nu kartlagt ca 90-95% av folket i dessa byar, varifrån de kom, i vilka gårdar eller torp de bodde på samt var deras ättlingar tog vägen. Mycket av jobbet har vi fått tack vare olika personers hemsidor och direkta bidrag, inte minst från dig, Torbjörn.
 
Vår ambition är att ge ut en bok eller CD så småningom. Vi har nu hållit på i fem år och en historieforskare, som vi pratade med, sa att vi hunnit ungefär halvvägs !!
Vi håller nu på med att verifiera andrahandsuppgifterna med Hfl och kyrkoböcker.
 
När det gäller Eiler Månssons bakgrund, så anger Urban Jönsson, Lönsboda på sin hemsida att Eilers far hette Måns Jönsson och hans mor Elsa Börjesdotter.
Deras barn var:
Jöns Månsson
Nils Månsson Örn, död 1697 i Örnanäs
Bengt Månsson
Per Månsson Örn född 1626, död 1709-03-08 i Nyteboda
Eiler Månsson född ca 1630, död 1712-06 i Hemlinge
Vem har rätt?
Tanken, att Eilers hustru Kerstina Larsdotter skulle var barn till Lauritz i Boalt, har jag också haft och tycker nu att med Era inlägg vara så gott som styrkt.
 
Enligt mtl 1659 var Eiler och Kerstina redan gifta och där fanns även dräng, Mattis. Skulle han vara en son till dem eller var det en tjänstedräng?
Det ser ut son det fattas en del barn de första åren de var gifta (Det fanns ju ingen TV på den tiden! !)
När Lusse gifte om sig med Oluf Jepson från Barnakulla fick de foljande barn:
 Dorotea f 1701-08-24, d 1716-02-08
Svenbor f 1703-OS-31, d 1703-09-28
Pähr f 1705-03-08, d 1772-07-13 iFärgeshult  
Kerstin f 1708, d 1708
Sven f 1709-12-01, d 1780-01-08 i Söndraryd
 
Pähr blev den som förde släkten vidare i Färgeshult. Samma släkt har i 7 generationer efter Pähr ägt gården fram till våra dagar med bröderna Enoksson som nuvarande ägare.
 
När Lusse dog gifte Oluf om sig med Toa Nilsdotter från Norraryd.  
Oluf och Toa bodde då på Grönvallatorpet i Färgeshult.
 
Jag återkommer med fler teorier om Nils Trulsson
 
Med vänliga hälsningar
Sven-Arne

2005-02-18, 17:04
Svar #14

Sven-Arne Gustafsson

Hej på Er igen,
 
Om Eilert Månsson flyttade till Hemlinge från Färgeshult 1681, måste en ny åbo ha kommit till Färgeshult då.
 
Om detta nu var Sven Trulsson från Källstorp som skulle gifta in sig, så var Lusse bara 13 år och giftermål vid den åldern var inte tillåtet enligt lag.
 
Teori:
Sven gifte sig  med en av Lusses äldre systrar, Kristina eller Elsa.
 
När hans hustru, Kristina eller Elsa dog i barnsäng eller dylikt, gifte Sven om sig med Lusse, eftersom han eljest måste lämna Färgeshult.
 
De äldsta barnen Måns, Truls och Bengta, som vi angett som Lusses barn är kanske hennes systers barn.
Olof och Kerstina, möjligen även Bengta kan vara Lusses och Svens barn, i varje fall Kerstina.
 
Kan någon bevisa eller motbevisa denna teori?
 
Mvh
 
Sven-Arne

2005-02-18, 17:17
Svar #15

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Sven-Arne!
 
Uppgiften att Månssönernas mor ska ha hetat Elsa Börjesdotter kan beläggas i en sekundär primärkälla (får man kalla den så, med tanke på att det är en primärkälla, men notisen egentligen handlar om Elsas sons död?). Den står alltså i sonen Pers dödsnotis i Vånga dödbok 1709.  
Det finns en del felaktigheter i Vånga kyrkoböcker - det finns förmodligen ingen socken som är förskonad från sådana! - så det går ju inte att lita på uppgifterna rakt av. (Under Vånga här på Anbytarforum har jag nämnt ett exempel på en felaktighet, då Mattis Jonsson i Drakeberga, Glimåkra, kallas för Mattis Hansson.)  
Att förnamnet stämmer kan vi nog anse som säkert: hon hade en sondotter, två sonsons döttrar, en sonsons sondotter och en sonsons dotterdotter med detta namn.  
Som jag nämnde tidigare så står hennes patronymikon som Persdotter i jordrevningsprotokollet 1671, så det är också belagt i en primärkälla! Vilket är då rätt?  
Bland hennes ättlingar i fem led så har jag inte funnit någon Börje, vilket ger en viss indikation. Jag har funnit en son och en sonson med namnet Per, och så finns ju sondottersonen som du nämner här ovan. Men det är ju ett ganska vanligt namn så det är ju ändå bara ett svagt indicium.  
Hur som helst så lutar jag åt att det är uppgiften i jordrevn som är korrekt. Var 'Börjesdotter' kommer ifrån vet jag inte. Det kan vara helt taget ur luften. Det kan vara så att 'Persdotter' uppfattades fel. Det kan vara så att hennes far hette 'Börjesson'. Eller någon annan orsak.  
 
Hälsningar, Mikael!

2005-02-18, 17:44
Svar #16

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej igen Sven-Arne!  
 
Det blir nog du som får bevisa din teori ... Som jag förstår det så lutar den sig ganska tungt på att de åldrar som anges när personerna dog ver exakta?! (Det är ju med dessa som utgångspunkt som man kommit fram till deras födelseår.) Verkligheten har dock visat sig vara annorlunda, även för den tid när prästen hade kunnat kolla direkt i födelseboken exakt när den avlidne hade fötts.  
Varför skulle han ha varit tvungen att lämna Färgeshult när hans hustru dog? De kan ju ha haft barn som då var arvsberättigat/-de där. Sven kan ju ha lagt in av egna pengar för att lösa ut något av hustruns syskon, och då hade han ju rätt till gården också.  
 
Hälsningar, Mikael!

2005-02-21, 11:10
Svar #17

Sven-Arne Gustafsson

Hej Mikael,
 
Jag har varit i kontakt med Urban Jönsson.
Han anser att du har rätt beträfande Eilerts mor och att hon heter Elsa Persdotter.
 
Jag hängde inte med riktigt angående Eilerts och Svens barn. Har du dödsdatum för dessa? Vi vill gärna ha bästa data för dem i vår utredning om Färgeshult.
 
Hälsningar
 
Sven-Arne

2005-02-21, 14:54
Svar #18

Utloggad Ylva Silverbern

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 514
  • Senast inloggad: 2021-12-27, 17:57
    • Visa profil
Hej Ingrid!
 
En fråga angående Ditt inlägg den 11 februari med domboksutdraget från 1711. På vilket sätt var Nils Nilsson i Slähult och Nils Trulsson i Bösakulla svågrar med Tor Jönsson i Slähult?
 
Vänliga hälsningar
Ylva

2005-02-21, 16:36
Svar #19

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Ingrid!
 
Bara för säkerhets skull: Egentligen skulle det ha varit med en sån där glad gubbe efter den inledande frasen av mitt inlägg 10:28 den 17:e februari, men jag vet inte hur man gör. (Det var alltså inte så allvarligt som det kanske kan se ut ... jag ber om ursäkt om du tyckte illa vara.)  
 
Hej Sven-Arne!  
 
Ang. Eilerts barn så var Knuts begr-datum 23/1 1698 och Lusses 13/1 1734.  
Ang. Svens barn så gäller följande:  
Måns' dödsdatum känner jag inte till, utan har säkert uppgiften om hans födelseår (1683) från Sjöbloms samling.  
Truls begrovs 4/9 1757 efter att ha dött i Friggatofta, Ö Broby, av magsjuka, 73 år gl.  
Bengta dog 14/2 1752 i Hallaboda, Osby, av huvud- och bröstvärk, 72 år gl. Hon begrovs 23/2.  
Olof döptes 23/9 1694 i Glimåkra  
Kerstin döptes 25/1 1697 i Glimåkra  
 
Hälsningar, Mikael!

2005-02-22, 09:43
Svar #20

Sven-Arne Gustafsson

Hej Ylva,
 
Det verkar som Ingrid är bortrest, sportlov kanske?
Eftersom det var jag som startade frågan om Nils Trulsson tar jag mig friheten att svara på din fråga i frånvaro av Ingrid.
Agda, Karin och Nils var syskon.
Agda var gift med Tor Jönsson
Karin var gift med Nils Trulsson.
Alltså Nils Nilsson var svåger med både Tor och Nils och Nils Trulsson och Tor Jönsson var ingifta svågrar med varandra.
 
Med vänlig hälsning
 
Sven-Arne

2005-03-04, 16:02
Svar #21

Sven-Arne Gustafsson

Hej alla,
 
Jag håller fortfarande på att försöka nysta upp uppgifter om folket i Bösakulla och Färgeshult.
Jag har funnit Kerstin Eilersdotter hos Björn Svenssons hemsida. Hon var gift med Ingeman Persson från Kvarnatorp, Örkened
Däremot har jag inte funnit var Elsa Eilersdotter tog vägen.
 
Några frågor till Mikael:
På vilket sätt hade Lauritz Joensön i Boalt kommit över en ägodel i Färgeshult?
 
I din hemsida ser jag att Per Månsson Örn hade varit gift med en Meija Knudzdotter. Tror Du att det kan finnas något släktskap med Bente Knudzdotter i Boalt? De ligger tidsmässigt nära varandra.
 
Var Bengta Svensdotter från Färgeshult 72 år gammal då hon dog i Hallaboda, Osby eller 62 år ?
 
Och så till mitt problem med Nils Trulsson i Bösakulla.
Jag har funnit ett par Nilsar som tidsmässigt passar  in.
1. Nils Trulsson född 1651, döpt 1651-12-03 i  
Osby Far: Truls Nilsson 1615-1667, Mor: Pernilla Nilsdotter 1645-1684
2.Nils Trulsson född 1672-01 Ö.Broby Far:Truls trulsson 1635-1698, Mor: Bengta Olsdotter 1645-1696.
Källa Rolf Hassel, Stockholm.
 
Har någon mer info om dessa Nilsar?
 
Med Vänlig Hälsning
 
Sven-Arne

2005-03-05, 06:02
Svar #22

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Hej Sven-Arne!
 
Fler spännande frågor. Hoppas du får napp. Det gäller att vara uthållig.
 
Kan hjälpa dig med att avföra en av Nilsarna från diskussionen. Nils Trulsson från Sibbarp gifte sig med en Truen och dog i Sibbarp år 1725.
 
Kommer med spänning att ta del av fler inlägg.
 
Hälsningar från din granne i Bösakulla
 
Torbjörn

2005-03-05, 12:11
Svar #23

R Svensson

Hej släktforskarvänner,söker upgifter om en Nils Svensson f 21 Nov Glimåkra d 28 Juni Färeköp samt hans maka Elin Sofia Karlsson f 27 Jun 1892 i Västergötland (Götene???).
Tack på förhand. m.v.h R Svensson Vittsjö.

2005-03-05, 17:33
Svar #24

Utloggad Lars Kleberman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2019-03-26, 16:48
    • Visa profil
Hej R Svensson.
Nils Svensson var född i Trudseröd i Glimåkra den 21 nov 1888. Hans fader (i dennes första gifte)var Jöns Svensson f den 5 febr 1862 i Högsma Glimåkra och hans moder var Hanna Nilsdotter f den 20 januari i Trudseröd Glimåkra. De gifte sig den 30 mars 1916.
Nils dog 1958 och Elin Sofia dog 1964. De ligger bedgravda på Glimåkra kyrkogård i kvarter No 10.
Hälsningar
Lars Kleberman

2005-03-07, 10:21
Svar #25

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej !
 
I länsräkenskaperna 1645/1646 finns det en notis som lyder: Anammade av Lauridz Jonssön i Boalt til feste aff det lille törp och feste Fargisholt som waar ninges öde -pennge 4 dr. (Meddelat av Martin Kulldorff.) (Jag förstår det som att Laurits därmed hade hela Färgeshult, och inte bara en del av det.)  
En intressant id?, att Maja och Bengta skulle vara släkt! Jag kan dock inte påminna mig ha sett något som stöder den tanken.  
Bengta Svensdotter var 62 år gammal när hon dog. Ursäkta missen!  
 
Hälsningar, Mikael!

2005-03-07, 16:18
Svar #26

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej
 
 
Jag är intresserad av makarna Per Knutsson och Hanna Hansdotter i Slätteberga.
Makarna vigdes den 2/2 1734 i Glimåkra. Hanna Hansdotter angavs ha kommit från Källstorp. Per Knutsson hörde då hemma i Slätteberga.
Hanna Hansdotter avled av slag vid 46 års ålder 1750 och begrovs den 1 september detta år. En åbo Truls Hansson (1701-1785) från Källstorp står antecknad som fadder vid något av dopen i Slätteberga. Eventuellt var han en broder till Hanna.
Vilka var då Hannas föräldrar? Hon var av allt att döma född 1703 eller 1704, förmodligen i Källstorp. Den ende person i Källstorp med ett namn korresponderande med Hannas, som jag känner till, är den den 1704 avlidne åbon Hans Trulsson, men det kan ju finnas andra. Vet någon hur det förhåller sig här?
Eventuellt var Per Knutsson inte född i Slättaberga. Som faddrar vid dopen av hans barn uppträder särskilt en Kiähl Knutsson, boende på olika ställen, bl.a. Stolparöd, men även en Esbjörn Knutsson, bosatt i Hjärsås, men född 1713 i Tockarp. Även en Bengta Knutsdotter i Brötakulla förekommer i dessa sammanhang. Troligen är det syskon till Per.  
Den ende Knut i Tockarp som jag kan upptäcka i DDSS:s lista över döda med detta namn under den ifrågavarande perioden är en Knut Ingemansson död vid 47 års ålder 1715. Vem vet om det finns något samband här eller ska jag söka Per Knutssons härstamning på annat håll?
 
Johan Sjöberg

2005-03-07, 19:54
Svar #27

Ingrid Nielsen

Hej Johan
Hanna var dotter till Hans Trulsson f omkr 1670 död 1704 och h h Elna Trulsdr f omkr 1673 död 1739.
Vill du ha mer uppgifter om resten av släkten kan du mejla mig direkt så ska jag skicka en antavla till dig med domstolsutdrag.
mvh  
Ingrid

2005-03-09, 18:57
Svar #28

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tack Ingrid för all information om Hanna Hansdotter och hennes förfäder.
Har även fått indikationer på att min teori om Per Knutssons härstamning kan vara värd vidare undersökning.
Johan Sjöberg

2005-03-13, 09:20
Svar #29

Sune Svensson

Hej.
Jag söker anorna till en som hette  
Jöns Truedsson f.1792-10-15 Glimåkra  
( Källa 11 Glimåkra Al:10 1821-1800)
 och var gift med Sissa Svensdotter f.1794-03-23 Örkened.
Är mycket tacksam om någon kan hjälpa mig med detta.
M.v.h Sune Svensson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna