ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Åkerhult  (läst 422 gånger)

2020-07-09, 17:26
läst 422 gånger

Utloggad Leo Rönnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 265
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 18:08
    • Visa profil
Om denna släkt verkar mycket vara höljt i dunkel, även dess ursprung. Jag kommer att till stor del använda Stoltz antavla (http://morganstoltz.se/Stoltz%20antavla.pdf) där de tidigaste Åkerhultarna nämns. Var Åkerhult, som det stod i kyrkböckerna, "tattare", dvs romer? Varför gav de sina barn "fina" namn om de själv inte var av högre samhällsklass? Går det att få reda på deras ursprung?

1. Anders Åkerhult, soldat
Stamfadern verkar vara Anders Åkerhult, vars första livstecken är hans vigsel med Kerstin Jonasdotter i Varbergs slott 21/5 1771 (Stoltz). Jag har dock inte hittat dem i Varbergs vigselbok.

Den 30/11 1789 föder Susanna Lindström Anders Åkerhults son Carl Gustaf i Stockaryd. Om föräldrarna står det att de är "resande". Om Susanna Lindströms föräldrar, ursprung och födelsedatum har jag inte hittat något.

Anders Åkerhult gifter sig 28/12 1797 med Elsa Maria Bogenström, som hade kopplingar till resandefolkkretsar.

2. Carl Gustaf Åkerhult, soldat
Han får barn med pigan Ingrid Andersdotter redan 1817 när hon är 18 eller 19 år (http://www.lerberg.se/jan/p00f0d7f8.html). Även här kallas föräldrarna för vandrande. Carl Gustaf Åkerhults sista tre barn föds alla i olika socknar. Det verkar inte som varken far eller son Åkerhult någonsin slog sig ned i en socken. Deras dödsdatum och fortsatta öde är även de okända.

Finns det någon som sitter inne på information om den mystiska familjen Åkerhult, t.ex om stamfaderns Anders Åkerhults anor, eller Susanna Lindströms? Kanske finns andra Åkerhultättlingar här på forumet? Att Åkerhult skulle vara romer verkar osannolikt då mitt DNA-test på Ancestry inte visar på något främmande DNA.

Ovannämnt är min sammanfattning av de två tidigaste kända generationerna Åkerhult. Förhoppningsvis kan den vara till lite hjälp. :)

2023-12-05, 01:07
Svar #1

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 13:48
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Har tyvärr inget att tillföra om Anders Åkerhults ursprung men att personer omnämns som kringvandrande/resande innebär inte per automatik att de är av romskt ursprung. Det var en ganska brokig grupp människor av olika ursprung. De flesta soldater var sannolikt "vanliga" svenskar.

Vigseln 1771 ägde rum i Varbergs slottsförsamling som var en egen församling åtminstone från 1693 till 1844.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna