ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Youngberry. Sverige - USA - Australien och nytt namn  (läst 3102 gånger)

2020-07-08, 13:16
läst 3102 gånger

Utloggad Karin Jorthé

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:18
    • Visa profil
Hej!

Jag hoppas på hjälp med en person/familj som jag vet att jag är släkt med genom DNA matchning - vilka de är och hur vi hänger ihop vet jag ännu inte.

En man som kallades Charles Theodor Youngberry född c:a 1840 död 1927 i Tenterfield, New South Wales, Australien har berättat för sin familj att han var yngst eller bland de yngsta i en stor familj, detta gjorde att han gick till sjöss redan i 10 års åldern, han ska ha bott/vistats i USA möjligen tillsammans med en äldre bror som letade guld i Kalifornien. 1857 kommer Charles till Australien där han senare gifter sig och bildar familj, han bor kvar där fram till sin död 1927.

I olika dokument visas att han kan ha varit född 1843 (en dotter ska på åldern höst ha trott sig minnas att han var född 25 mars 1843 - men vid hans död 1827 uppges att han var 87 år och då får vi födelseåret 1840. Han har själv fyllt i Göteborg som födelseort i neutraliseringsansökan (ej bifogad).

Jag har nu sökt vitt och brett, med olika namnkombinationer, födelsedatum, födelseplats etc i Sverige och USA. Vad jag har hittat som kan vara relevant är en familj Youngberry som kommer från Sverige och skulle passa perfekt i födelseår som hans familj och vad som skulle kunna vara modern och tre bröder, emigrerar mellan 1854-1870, de finns med i en sensus för San Fransisko 1870, v.g. se bifogat. Utöver dessa personer har jag funnit ytterligare två Youngberry som skulle kunna vara del av samma familj, se bifogat. Om det är så lyckligt att det är en och samma familj tänker jag att det ger mer kött på benen när de väl hittas i Sverige, på resan och eller i Kalifornien, USA.

"Modern" kallas i USA 1870: Johanna Youngberry, 56 år 1870 (född c:a 1814)
                                         Joseph                   , 30 år 1870 (född c:a 1840)
                                      ?  Guefer ?                , 26 år 1870 (född c:a 1844)
                                         Edward                  , 16 år 1870 (född c:a 1854)
alla står som födda i Sverige.

Därtill finns i USA 1880:     Adolph Youngberry  , 37 år 1880 (född c:a 1843)

Adolph står som född i Sverige, hans hustru Julie står som född i Irland och de har en dotter 7 år vid namn Mary som står som född i Kalifornien, USA.

Charles Theodor Youngberrys (c:a 1840-1827) död, se bifogat.

Sedan finns 1889 ett skeppsmanifest som visar L Youngberry född c:a 1836 på (arbets-) resa Panama-New York-Sverige, se bifogat - han finns på sista raden.

Släkten Youngberry i Australien söker med ljus och lykta och har gjort så i många år, jag själv kom just i kontakt med dem och har fått tillsänt mig all information de har, och de vet ingenting om hans liv och familj i Sverige utöver vad en av hans döttrar berättat, som ovan nämnt. Det finns ett dokument som visar att han ankommer Australien 1857 och är svensk. Jag själv har nu hittat de personer jag listar nedan men inget mer.

Hoppas ni har kunnande och möjlighet att sträcka ut en hjälpande hand så någon mer pusselbit kan komma på plats.

Tack på förhand
Karin
                                       

2020-07-08, 18:38
Svar #1

Utloggad Niels Just Rasmussen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1142
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 14:18
    • Visa profil
Hvis datteren er sikker på at huske at Charles Theodore Youngberry skulle være født den 25. March 1843 så vil jeg stole mere på den alder end den opgivet ved dødstidspunktet.
De har jo et helt liv holdt fødselsdage sammen....
 
Hans svenske navn bør vel næsten være Karl/Carl Theodor(e) (L)jungberg/Liungberg.

Så det er vel bare at se kirkebøgerne igennem for alle sogne i Göteborg (og eventuelt omegn) for at finde hans fødsel - hvis du ikke allerede har gjort dette? 

Hans vielse må da også have en alder og eventuelt forældre oplyst?

2020-07-08, 21:15
Svar #2

Utloggad Karin Jorthé

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:18
    • Visa profil
Hej!

Jo, jag har redan sökt igenom alla böcker och register med alla olika namn kombinationer samt födelseår från 1839-1844 för att var på säkra sidan. Alla Carl eller Carl Teodor eller Charles eller  Ljung/Ljungberg från Göteborg eller Göteborgs och Bohuslän vid denna tidpunkt som jag kunnat hitta är genomgångna och finns kvar i Sverige när Mr Youngberry har flyttat.

Mvh Karin

2020-07-08, 23:14
Svar #3

Utloggad Niels Just Rasmussen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1142
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 14:18
    • Visa profil
Hej!

Jo, jag har redan sökt igenom alla böcker och register med alla olika namn kombinationer samt födelseår från 1839-1844 för att var på säkra sidan. Alla Carl eller Carl Teodor eller Charles eller  Ljung/Ljungberg från Göteborg eller Göteborgs och Bohuslän vid denna tidpunkt som jag kunnat hitta är genomgångna och finns kvar i Sverige när Mr Youngberry har flyttat.

Mvh Karin

Hej Karin.

Hvis du allerede har set ALT igennem, så tyder det jo på at han nok at

1) Han er født et andet sted i Sverige og hans forældre flyttede til Göteborg, da han var lille [måske har han troet han var fra Göteborg, hvis han ikke kunne huske noget førhen].

2) Det kan være endnu værre, hvis faderen var for eksempel var håndværker og har taget sig navnet Ljungberg, men tidligere kunne optræder med et patronym.
Har du også set alle husforhør igennem i denne tidsperiode for Göteborg?  [også alle med fornavnene "Karl/Carl Theodor", men et andet efternavn end Ljungberg?]. 
Det lyder lidt som du allerede har.......
 

Ingen garanti, men denne her er noget interessant.
Mormonsk Ljungberg fra Göteborg født 1841 og flyttet 1866 til Wyoming. [kunne være en broder?]

Name:   Carl Ferd. Ljungberg
Event Type: Emigration
Event Date: 1866
Event Place: Gothenburg, Göteborg och Bohus, Sweden
Event Place (Original): Gothenburg
Gender:   Male
Age:   25
Nationality: Swedish
Occupation: Smith
Birth Year (Estimated): 1841
Immigration Place:   Wyoming
Document Number:   109
File Number:   1061
Volume:   C
Kilde: https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:WWNQ-J93Z



2020-07-09, 12:22
Svar #4

Utloggad Karin Jorthé

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:18
    • Visa profil
Hej igen och Tack!

Det var ett gott förslag, men dessvärre inte rätt person och familj. Modern emigrerar som änka tillsammans med två barn till Utha i april 1864. Carl Ferdinand och ett syskon flyttar samtidigt till Danmark och ansluter sedan i USA med familjen 1866. Familjen kom från Vänersborg.

Med vänlig hälsning
Karin

2020-07-10, 09:44
Svar #5

Utloggad Niels Just Rasmussen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1142
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 14:18
    • Visa profil
Hej igen och Tack!

Det var ett gott förslag, men dessvärre inte rätt person och familj. Modern emigrerar som änka tillsammans med två barn till Utha i april 1864. Carl Ferdinand och ett syskon flyttar samtidigt till Danmark och ansluter sedan i USA med familjen 1866. Familjen kom från Vänersborg.

Med vänlig hälsning
Karin

Hej Karin.

Problemet kan sagtens være parallelt med denne forkerte Ljungberg (født i Vänersborg) at Göteborg som "place of origin" simpelthen er, hvor han kom fra "rejsemæssigt".
"Carl Theodor Ljungberg" kan desværre nok således komme fra overalt i Sverige.

Folketællinger i det Svenske Rigsarkiv er endnu kun søgbare fra 1860 [reelt kun fra 1880] og jeg kan se at mandtalslister kun er lagt ud til 1820?.
Håbet må vel være at kunne finde ham i et mandtal eller folketælling et sted i Sverige i 1850.......når denne er indekseret?

mvh
Niels

2020-07-10, 09:50
Svar #6

Utloggad Niels Just Rasmussen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1142
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 14:18
    • Visa profil
Det kunne være utroligt vigtigt, hvis familien har bevaret nogle breve Charles Theodore Youngberry har modtaget fra brødre eller søstre [han var jo fra en stor søskendeflok].
Muligvis kunne nogle af disse være nemmere at opspore [specielt søstre, som nok forblev i Sverige og blev gift], således at man den vej kunne finde hans forældre?


NB: Familien i Australien kunne åbenbart også optræde under navnet "Youngbury" [i kilden en fejlskrivning for Youngberry].
Se: https://recordsearch.naa.gov.au/SearchNRetrieve/Interface/ViewImage.aspx?B=1912671

2020-07-10, 10:37
Svar #7

Utloggad Karin Jorthé

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:18
    • Visa profil
Hej igen och stort tack!

Jo jag har tänkt att Göteborg var hemma hamnen och söker sedan ett par dagar vitt och brett, med det har några Youngberrys kunnat uteslutas, också en bra sak att få gjort för att vaska fram rätt person och familj.

Dessvärre har familjen ingenting som kan ge fler ledtrådar. Men jag ska omedelbart vidarebefordra det dokument du hittat - mycket intressant att se ändringen av namnet. Förmodligen är detta en släkting de har full koll på redan, alla Youngberry i Australien är deras familj men väl värt att diskutera kring.

Personer med olika stavningar på en engelsk version av Ljungberg ska självklart ses över, frågan är om om namnet Ljungberg var ett gammalt soldatnamn de hade i släkten och tog vid tiden för påmönstring som skeppsgosse/emigration eller om det var ett namn Kaptenen på skeppet tilldelade Charles Theodor, eller om han och brodern som också emigrerade skapade ett namn baserat på trakten/stället de kom från.... möjligheterna är väldigt många dessvärre. Men skam den som ger sig!

Hälsar
Karin

2020-07-10, 21:55
Svar #8

Utloggad Sven Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1121
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 13:16
    • Visa profil
- Det skulle vara intressant att se dokumentet som visar hans ankomst till Australien, om det är möjligt?
- Namnet kan också stavas Jungberg, har jag sett.

2020-07-11, 13:00
Svar #9

Utloggad Niels Just Rasmussen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1142
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 14:18
    • Visa profil
"Naturalization"
New South Wales archive 1834-1903 [Index].
Charles Youngberry.
Native of Sweden.
Certificate: 6. August 1903.
Kilde: https://records-primo.hosted.exlibrisgroup.com/primo-explore/fulldisplay?context=L&vid=61SRA&lang=en_US&docid=INDEX1424856

"Application papers for naturalization often contain more information than the naturalization certificates. The applications can be found by searching under the name of the person naturalized in the Indexes and Registers to the Main Series of Letters Received of the Colonial Secretary's Correspondence.
Indexes and Registers are available on microfilm in the reading room. The applications are part of the original (uncopied) Colonial Secretary's Correspondence. Check with reading room staff for the location of the original correspondence.
"
Kilde: https://www.records.nsw.gov.au/archives/collections-and-research/guides-and-indexes/naturalization-citizenship-guide

Det må jo så være i denne "Application", hvor han selv har skrevet "Göteborg" som oprindelsessted? [Kan dog ikke ses online]

Normalt bliver jo forældre oplyst ved en vielse -> har du papirerne for hans ægteskab med Johanna O'Brien?
- kirkebogsoplysning, certificate, og/eller kun en kort "index-entry"?

Hans "Obituary" fortæller at han kom til Tenterfield i 1880, havde arbejdet førhen i Victoria og havde ankommet til Australien i 1856.
Han bliver begravet Katolsk, så må have skiftet religion da han bliver gift med Johanna O'Brien [må jo være irsk med det navn].
Hans vielse med hende skal findes i en Katolsk kirkebog [og således IKKE Church of England]!
Spørgsmålet er så om han blev viet før eller efter ankomsten til Tenterfield?.
Kilde: https://trove.nla.gov.au/newspaper/article/121423946?

2020-07-11, 13:18
Svar #10

Utloggad Karin Jorthé

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:18
    • Visa profil
Hej Sven och Niels,

Tack för era inlägg och tack Niels för att du lade upp infon om neutraliseringen. Dessvärre har inte jag kopiorna av dessa, utan de finns hos familjen, men dessa innehåller ingen mer information. Detsamma gäller äktenskapsbeviset etc. för Charles och Johanna. Normalt sett innehåller dessa uppgifter om brudgummens föräldrar, men av okänd anledning uppgavs aldrig detta i Charles och Johannas fall, vilket naturligtvis var till stor besvikelse för familjen i deras sökande.

Gällande Charles födelseår, blir jag mer och mer övertygad om att det är år 1843/1844 han är född. Jag har bland annat sett en lista på Unassisted passangers i Australien där C. Youngberry finns med Aug 1872 och då uppger sig vara 28 år. Eftersom familjen tror att han var född i mars indikerar detta att han troligen är född 43/44.

När det gäller att Charles anländer till Australien 1857 (enligt egen utsago) har jag nu fått veta att han "jumped ship" från ett brittiskt fartyg med namnet Young America, där han skulle varit med på rutten Sam Franscisco - Hong Kong - Melbourne. Familjen har också nu berättat att han, liksom brodern, letade guld och att 1853/1854 hade det rapporterats om guldfyndigheter på två olika håll i Australien. Charles fortsatte sedan livet ut med guldvaskandet som en sidosyssla/hobby. Mitt nästa steg är att försöka få reda på om det kan finnas manifest kvar för Young America 1857 med info om Charles. Jag har just skickat iväg en förfråga och håller tummarna!

/Karin

2020-07-11, 13:42
Svar #11

Utloggad Niels Just Rasmussen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1142
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 14:18
    • Visa profil
Hej Sven och Niels,

Tack för era inlägg och tack Niels för att du lade upp infon om neutraliseringen. Dessvärre har inte jag kopiorna av dessa, utan de finns hos familjen, men dessa innehåller ingen mer information. Detsamma gäller äktenskapsbeviset etc. för Charles och Johanna. Normalt sett innehåller dessa uppgifter om brudgummens föräldrar, men av okänd anledning uppgavs aldrig detta i Charles och Johannas fall, vilket naturligtvis var till stor besvikelse för familjen i deras sökande.

/Karin

Hej Karin.

Tror det er vigtigt at finde ud af om de KUN har hans "marriage certificate" eller om de OGSÅ rent faktisk har hans katolske kirkebogs vielse [Church book entry]?
Jeg er lidt usikker på at man [før VATICAN II i 1965] faktisk skulle DØBES katolik, selv om man allerede var lutheransk kristen, men det kunne nemt være tilfældet.
Der kan jo faktisk også være en DÅBS-information på ham i samme kirke, da han jo skulle konvertere.

For eksempel har jeg en svensk mormonsk konverteret forfader, som kom til Danmark og hans søn blev senere som teenager døbt og konfirmeret Lutheransk (samme dag), da Lutheranene kke regnede mormoner som "kristne". Indtil Vatican II regnede den katolske kirke jo også Lutheranere for at være kættere, så jeg ville formode at hvis man ville vies katolsk, skulle man lade sig døbe først.   

mvh
Niels

PS: Tjekkede også det svenske rigsarkiv om "svenske konsulat, Australien", men er åbenbart først arkivalier fra 1906 [Melbourne, Sydney eller Canberra].
Da Charles Theodore Youngberry blev Australsk statsborger i 1903 vil han nok ikke figurere i dem.
[(Nogle) Danske konsulater lavede ret grundige lister over danske statsborgere i udlandet, så jeg tænkte at måske svenske konsulater gjorde det samme]. 

2020-07-11, 13:59
Svar #12

Utloggad Karin Jorthé

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:18
    • Visa profil
Mycket intressant information! Jag ska genast kontakta familjen och fråga detta! Tack för uppslaget!

/Karin

2020-07-11, 14:27
Svar #13

Utloggad Niels Just Rasmussen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1142
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 14:18
    • Visa profil

När det gäller att Charles anländer till Australien 1857 (enligt egen utsago) har jag nu fått veta att han "jumped ship" från ett brittiskt fartyg med namnet Young America, där han skulle varit med på rutten Sam Franscisco - Hong Kong - Melbourne. Familjen har också nu berättat att han, liksom brodern, letade guld och att 1853/1854 hade det rapporterats om guldfyndigheter på två olika håll i Australien. Charles fortsatte sedan livet ut med guldvaskandet som en sidosyssla/hobby. Mitt nästa steg är att försöka få reda på om det kan finnas manifest kvar för Young America 1857 med info om Charles. Jag har just skickat iväg en förfråga och håller tummarna!

/Karin

Tror nu at det må være dette amerikanske skib [ikke britiske]: Young America (Clipper).
Bygget i 1853 af William H. Webb of New York.
Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Young_America_(clipper)


Oversigt over Young America's rejser:
bl.a.
1856 March 29 - July 14
Sailed from New York to San Francisco in 107 days.
1856 August 5 - September 18
Sailed from San Francisco to Hong Kong in 44 days.
1857 March 1 - April 11
Sailed from Hong Kong to Melbourne via Guichon with 800 Chinese coolies.
Kilde: http://www.bruzelius.info/Nautica/Ships/Clippers/Young_America%281853%29.html

Passer perfekt med guldgraver i Californien -> hyres på båden i San Francisco i Juli-August 1856.
Sejler dernæst fra San Francisco til Hong Kong.
Sejler fra Hong Kong til Melbourne hvor han (og broderen?) "jumped ship" i April 1857.

Det er altså stor sandsynlighed for at han og broderen også ANKOM til Californien via skib.
Desværre blev alle disse arkiver ødelagt ved en brand i 1940.
Ellers har man via aviser prøvet at rekonstruere følgende "passenger list" (1850-1864), som ligger på Ancestry.
"In the absence of official port records--destroyed by fire in 1940--this ambitious work attempts a reconstruction of passenger arrivals from newspapers and journals."
Kilde: https://www.ancestry.com/search/collections/49329/
NB: Dog ingen hits på Youngberry, Ljungberg eller Jungberg.


Liste over skibe som sejlede Guldgravere fra New York til Californien.
- med al sandsynlighed må Charles Theodor og broderen havde været på en af disse skibe - enten som passager eller hyret sømand?!
Kilde: https://www.sfgenealogy.org/californiabound/cb188.htm
NB: Det drejer sig dog om enormt mange mennesker og enormt mange skibe.
Dem i "steerage" [3. klasse] er dog ikke med i New York Daily Times avis-lister.

"Guld Rush" startede i 1849.
San Francisco havde i 1848: 1.000 mennesker.
San Francisco havde i 1850: 25.000 mennesker.

2020-07-11, 14:59
Svar #14

Utloggad Karin Jorthé

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:18
    • Visa profil
Hej igen! Fick precis svar om att familjen inte hade tänkt på att han troligtvis behövt konvertera för att gifta sig med Johanna. Familjen berättade dessutom att Johanna var en väldigt troende katolik. De ska undersöka kyrkböckerna och meddela om någon ny info finns där.

Tack för hjälpen!

/Karin

2020-07-11, 15:51
Svar #15

Utloggad Niels Just Rasmussen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1142
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 14:18
    • Visa profil
Aviser.

General Post Office,
Sydney, 15th June, 1877.
No. 12.
LIST OF LETTERS RETURNED FROM THE COUNTRY, AND NOW LYING AT THIS OFFICE.
Ship Letters.
Y.
7. Youngberry, Chas. Guyong
. [Guyong på Filipinerne].
Kilde: https://trove.nla.gov.au/newspaper/article/223535690/12935988
NB: Så muligvis arbejder han stadig som sømand på dette tidspunkt?

Occupation of Lands,
Sydney, 20th September, 1878.
TIMBER AND OTHER LICENSES.
Armidale: [New England, New South Wales].
C. Youngberry. Hardwood.
Kilde: https://trove.nla.gov.au/newspaper/article/223112756/12753810
NB: Så han er bosiddende i Armidale, før han kommer til Tenterfield i 1880.


General Post Office,
Sydney, 15th July, 1881.
No. 81.
LIST OF LETTERS RETURNED FROM THE COUNTRY, AND NOW LYING AT THIS OFFICE UNCLAIMED.
Youngberry. M.T. Gulgong. [Gulgong i New South Wales].
Kilde: https://trove.nla.gov.au/newspaper/article/223979486/12900828

Er dette muligvis hans broder med initialer M.T. ?

2020-07-11, 15:56
Svar #16

Utloggad Karin Jorthé

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:18
    • Visa profil
M.T är definitivt värt att undersöka som bror! Det ska dock endast ha varit Charles som bosatte sig i Australien, den andra brodern ska ha varit kvar i USA som familjen förstått det. Alla Youngberrys i Australien ska härstamma från Charles och Johanna. Däremot är det ju inte omöjligt att brodern vid tillfälle befunnit sig i Australien även om han inte bosatte sig där.

Ska titta igenom listan över skepp som seglade mellan New York och Californien - jättebra tips - tack!

/Karin

2020-07-11, 16:31
Svar #17

Utloggad Niels Just Rasmussen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1142
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 14:18
    • Visa profil
M.T är definitivt värt att undersöka som bror! Det ska dock endast ha varit Charles som bosatte sig i Australien, den andra brodern ska ha varit kvar i USA som familjen förstått det. Alla Youngberrys i Australien ska härstamma från Charles och Johanna. Däremot är det ju inte omöjligt att brodern vid tillfälle befunnit sig i Australien även om han inte bosatte sig där.

Ska titta igenom listan över skepp som seglade mellan New York och Californien - jättebra tips - tack!

/Karin

Hej Karin.

Jeg tror ikke du finder noget i de skibslister [Ancestry 1850-1864 gav ingen hits, så de rejste nok i "steerage" eller var hyrede søfolk].

Uheldige omstændigheder for slægtsforskere:
"Earlier, in 1882, a fire destroyed the New South Wales census records for 1846, 1851, 1856, 1861, 1871 and 1881, including the household forms from 1861, 1871 and 1881."
Kilde: https://guides.slv.vic.gov.au/earlycensus/findpeople

M.T. Youngberry kunne have været med i 1881 census.....

2020-07-11, 18:37
Svar #18

Utloggad Sven Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1121
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 13:16
    • Visa profil
Det finns också ett Guyong i New South Wales.

2020-07-11, 19:02
Svar #19

Utloggad Karin Jorthé

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:18
    • Visa profil
Hej Sven och Niels!

Sven - tack för infon, då skulle jag tro att det var stället i Australien där han befann sig.

Niels - Tack för att du gjort sökning i Ancestrys registrer och att du meddela att det troligtvis är bortkastad tid att läsa igenom allt. Jag hade gått ut en stund och kom tillbaka nu och tänkte sätta mig - så tack för detta, då ger jag mig i kast med andra register istället.

Mvh Karin

2020-07-13, 17:05
Svar #20

Utloggad Niels Just Rasmussen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1142
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 14:18
    • Visa profil
En Johann Jungberg fra Sverige emigrerer til New York USA in 21. July 1856 [nr. 341].
Occupation: Cler??
Age: 29. [Født ~ 1827].
Ship: Humboldt. [Fra Hamburg, Captain: P.N. Paulsen]
Source: https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:939V-R99F-CX?i=486&cc=1849782&personaUrl=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3A27RX-XL7


2020-07-14, 09:38
Svar #21

Utloggad Karin Jorthé

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:18
    • Visa profil
God Morgon Niels!

Nu har jag sökt efter Johan och gått igenom alla jag har hittat och dessvärre var det inte rätt familj. J

Tack för hjälpen!
Karin

2020-07-14, 13:15
Svar #22

Utloggad Niels Just Rasmussen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1142
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 14:18
    • Visa profil
Noget af et tilfælde.

Census 1860. New York.
Chas Youngbury. 30 years. Shipwright. Born Sweden.
Catharine Youngbury. 27 years. Born Ireland.
Kilde: https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:33S7-9BSX-9Z8N?i=1&cc=1473181&personaUrl=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3AMC42-CG2

Så her has vi en svensk født Chas [= Carl?], som har forbindelse til skibe, med en kone fra Irland.
Navnet "Youngbury" så vi jo også fejlskrevet for en Youngberry i Australien.


-------------

Er en anden svensk "Ljungberg" familie i Brisbane Australien efter Oscar Ferdinand Youngberg, som kom til Australien i ~ 1879.
Holder sit 25 års jubilæum i Australien i 1904. 
Kilde: https://trove.nla.gov.au/newspaper/article/183913709?searchTerm=youngbery
Skulle dø i 1923 og var født 28. November 1857 i Helsingborgs stadsförsamling (Maria). [Forældrene: skrædderarbejder Sven Andersson Ljungberg & Petronella Persson].
Kilde: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0073729_00303#?c=&m=&s=&cv=302&xywh=2690%2C1306%2C2875%2C2309

De Danske Udvandreprotokoller:
Navn:   Liungberg, Oscar Ferdinand   Stilling:   Arbejder
Alder:   20   Bestemmelsessted:   Queensland
Kontrakt nr.:   266700   Forevisningsdato:   10/31/1878
Sidste oph.sogn:   København   Sidste oph. amt:   København
Sidste oph.sted:   Kjøbenhavn   Bestemmelses land:   Australien
Bestemmelses by:   ?   Bestemmelses stat:   Queensland
Skibsnavn:   Indirekte
IDkode:   I7879L1413

Optræder i australske aviser 1890 som O.F. Youngbery og i 1884 som O.F. Ljungberg [Brisbane Scandinavien Union].

------------

Australsk Avis 1885:
Cleared 29. January [1885].
[Ship] "Gurli", barque, 721 tons, under "J. Ljungberg" for United Kingdom.
Kilde: https://trove.nla.gov.au/newspaper/article/208341775?searchTerm=ljungberg
NB: Så man må formoder at dette er en skibskaptajn, som sejler mellem Australien og England.

Arrived Port Adelaide 8. January 1885.
[Ship]"Gurli", barque 721 tons under "J.E. Luryberg", master. From Gefle: 27. September. Copenhagen: 5. Oktober.
Kilde: https://trove.nla.gov.au/newspaper/article/160733790
NB: Sejler Sverige, Danmark, England, Australien?

Skibet "Gurli" er bygget i Göteborg i 1879:
Gurli   bark   1879, (J. Hübe)   294   169,6   721 [tons] G. D. Kennedy, Göteborg
Kilde: https://sv.wikipedia.org/wiki/Gamla_Varvet

Gurli, barkskepp på 721 ton. Byggt på Gamla Varvet 1879. Fortfarande ägt 1885. Befälhavare E.V. André, Z.V. Dannberg och J.E. Ljungberg.
Kilde: https://gamlagoteborg.se/2017/06/23/familjerna-landgren-och-kennedy-som-segelfartygsredare/

Skeppslista 1837-1885:
Gurli.
Hemort/plats: Göteborg
Årtal: 1885
Redare: G. D. Kennedy
Befälhavare: Ljungberg, J. E.
Kilde: http://ddss.nu/ships/shipsResult?shipID=43030

Kaptajnen af "Gurli" J.E. Ljungberg var fra Västervik.
Kilde (s. 15): https://archive.org/details/medsjomanspellejordenrunt/page/n15/mode/2up

Formodentligt denne herre Johan Erik Ljungberg, født 21. September 1852 i Västervik. Forlovet i Melbourne. Gift i Gävle 21. Juli 1888. Død 21. Marts 1901 i Cape Town.
Kilde: http://www.hallengren.se/maria/slaktforskning/Farfar/p2d3658f1.html
Døbt: 3. Oktober 1852.
Fader: Captajn Sven Reinhard Ljungberg
Moder: Christina Sofia Holm.
Kilde: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0075701_00125#?c=&m=&s=&cv=124&xywh=910%2C1030%2C2254%2C1883

--------------------
"The first major influx of Sweden-born immigrants to Victoria occurred during the gold rush of the 1850s. It has been estimated that 1,500 Swedes lived in Victoria between 1857 and 1859. Based in the goldfields of Ballarat, Bendigo and McIvor, many Sweden-born immigrants eventually sought work on the land. Others settled in Melbourne as craftsmen and builders."
Kilde: https://origins.museumsvictoria.com.au/countries/sweden/

Journalisten Corfitz Cronqvist: "Vandringar i Australien, åren 1857-1859."
Kilde: https://books.google.dk/books?id=IG9ZAAAAcAAJ&printsec=frontcover&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
Han nævner [side 40] en "Skandinavisk Forening" i guldgraverbyen Ballaarat, samt af hele "kolonien" [Australien?] skulle have 1500 svenskere, 1000 Danskere og 300 Nordmænd.
50% skulle være dels "förrymda" eller dels afmønstrede søfolk! [Lige som Charles Theodore Youngberry]. 
I 1857 var 1/3 af alle skandinaver i Australien i Ballaarat [som havde 50-60.000 indbyggere på dette tidspunkt ifølge Cronqvist].   
Man ville bygge en kirke og som kompromis mellem danskere og svenskere blev det besluttet at sprog, ritualerne og præsten skulle være Norsk [  ;D  ] [side 41].

Post- och Inrikes Tidning. 26. Oktober 1857 har muligvis nogle informationer om svenskere i Australien.
Kilde side 8 ):  https://pdfs.semanticscholar.org/f7da/09f64b6d870c957c460fa3e12df5359ff439.pdf
Uklart om en medlemsliste til denne skandinaviske forening i Ballaarat er bevaret?

2020-07-14, 14:11
Svar #23

Utloggad Karin Jorthé

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:18
    • Visa profil
Hej och Tack!

Jag ska ta itu med efterforskningen direkt efter arbetet, mycket intressant uppslag. Jag vill också meddela att jag just har haft en mejl växling och nu förstår jag att de i Australien har saker kvar att göra gällande DNA matchningar, vi har ju alla lite olika "approaches" när vi arbetar med just DNA matchningarna och ingen kan allt - men kanske finns något guldkorn där att finna!

Må gott!
Karin

2020-07-14, 16:51
Svar #24

Utloggad Niels Just Rasmussen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1142
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 14:18
    • Visa profil
Muligt at han også var guldgraver i New Zealand!

Unclaimed letters 29. February 1869, Westport, New Zealand.
Charles Youngberg.
Kilde: https://paperspast.natlib.govt.nz/newspapers/WEST18680307.2.15.2?items_per_page=10&query=youngberg&snippet=true&sort_by=byDA

Departure Melbourne for Hokitika & Greymouth [New Zealand] 1867.
Steamer "Alhambra" under John McLean. 497 tons. 5. January 1867.
Charles Yungberg, Age 31 years. Single. Miner. Destination: Hokitika.
Kilde: https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSMP-G7ZN-9?i=97

Australian Inward passenger list 1872.
Ship "Alhambra". Tho? Underwood. 497 tons.
Embarkation: Greymouth [New Zealand]. 
C. Youngberry. 28 years. Single. Miner. [født ca. ~ 1844]
Destination: Hobson Bay. [Melbourne]
Kilde: https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSX8-HSQY-J?cc=2778600

Her i 1872 informationen er alderen næsten korrekt, hvis det er Charles Theodore Youngberry, som vender tilbage til Australien efter 5 år i New Zealand! 
Så ville 1867 informationen formodentligt være en fejlskrivning for hans alder...

--------
En uheldig Ljungberg:

22. November 1886.
In Brisbane [Australia] on the 10th a "French-polisher" [= woodfinishing technique] Martin Youngberg fell 45 feet. Death was instantaneous.
Kilde: https://paperspast.natlib.govt.nz/newspapers/PBH18861122.2.7?items_per_page=10&query=youngberg&snippet=true&sort_by=byDA
&
Fra de australske aviser: 11. November 1886.
Martin Alexander Youngberg, french polisher, aged 23, etc. [andre aviser skriver også "Youngbery"]
Kilde: https://trove.nla.gov.au/newspaper/article/11579267?searchTerm=youngberg%20french%20polisher

Martin Alexander Youngberg (23 år i 1886) kunne meget vel være lillebroder til Oscar Ferdinand Youngberg i Brisbane!

Født 4. Maj 1863 i Helsingborg stadsförsamling (Maria).
Navn: Martin Alexander Ljungberg.
Fader: skrædderarbejder Sven Andersson Ljungberg.
Moder: Petronella Persson.
Kilde: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/00124889_00070#?c=&m=&s=&cv=69&xywh=-246%2C37%2C3999%2C3055

------------

Hvis Charles Theodore Youngberry fik en officiel "release" som sømand i 1857 kan det være han står i dette arkiv.
Release Books (Mercantile Marine Office) 1857-1922.
Kilde: http://www.access.prov.vic.gov.au/public/component/daPublicBaseContainer?component=daViewSeries&breadcrumbPath=Home/Access%20the%20Collection/Browse%20The%20Collection/Series%20Details&entityId=945#

Hvis han deserterede ("jumped ship"):
"The Police Gazettes contain information about ships’ crew who deserted. The gazettes are available at PROV in North Melbourne and do not need to be ordered."
"Once you have found records of interest to you, order them online and then view in our Reading room."

"To view a digital copy of some of these records the Registers of Deserters and Discharged and Prisoner Crew Lists, 1852-1925. Record Series Number (VPRS) 946 and (VPRS) 528 go to this link on Ancestry.com.au "
Se: https://www.ancestry.com.au/search/collections/60709/

"To view these records for free within Public Record Office Victoria Reading Rooms: Reading Room Access Only".
Kilde: https://prov.vic.gov.au/explore-collection/explore-topic/transport/ships-crew-1852-1922

Så den australske slægtsgren burde se igennem om han var eftersøgt, siden han åbenbart forlod "Young America" uden at have tilladelse?!

All New South Wales, Australia, Registers of Seamen, 1859-1936.
9 hits på Ljungberg. [Ingen C. T. Ljungberg eller lignende].
Kilde: https://www.ancestry.com.au/search/collections/8814/?name=_ljungberg
Er en T. Jangbery [kunne være Theodor Ljungberg].
Kilde: https://www.ancestry.com.au/search/collections/8814/?name=_jungberg

Har ikke selv Ancestry, for at se det nærmere igennem.

2020-07-14, 19:38
Svar #25

Utloggad Karin Jorthé

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:18
    • Visa profil
Hej Niels!

Nu har jag tittat igenom det hela och i dagsläget kan jag inte hitta en koppling med CTYs familj i Australien. Jag lutar mer och mer åt att Ljungberg kanske inte var deras svenska efternamn utan att pojkarna hittat på det helt och hållet  - kanske baserat på en plats eller liknande. Det vore ju inte första gången....

Jag tror därför att pusselbitarna (och då förhoppningsvis med några av de personer du lyckets hitta) faller på plats när familjen nu börjar jobba vidare med sina svenska DNA-matchningar. De ska nämligen inte ha något annat svenskt påbrå, så alla kopplingar bör leda till CTY! Potentiellt guldläge! Så i avvaktan på att de återkommer med sina resultat tror jag att fortsatt letande får pausa. Däremot är jag övertygad om att det kommer finnas en koppling något utav allt det du hittat. Jag lovar att låter dig veta.

Verkligen stort tack för all din hjälp - den har varit ovärderlig!

Mvh Karin

2020-07-14, 19:58
Svar #26

Utloggad Niels Just Rasmussen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1142
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 14:18
    • Visa profil
Hej Niels!

Nu har jag tittat igenom det hela och i dagsläget kan jag inte hitta en koppling med CTYs familj i Australien. Jag lutar mer och mer åt att Ljungberg kanske inte var deras svenska efternamn utan att pojkarna hittat på det helt och hållet - kanske baserat på en plats eller liknande. Det vore ju inte första gången....

Jag tror därför att pusselbitarna (och då förhoppningsvis med några av de personer du lyckets hitta) faller på plats när familjen nu börjar jobba vidare med sina svenska DNA-matchningar. De ska nämligen inte ha något annat svenskt påbrå, så alla kopplingar bör leda till CTY! Potentiellt guldläge! Så i avvaktan på att de återkommer med sina resultat tror jag att fortsatt letande får pausa. Däremot är jag övertygad om att det kommer finnas en koppling något utav allt det du hittat. Jag lovar att låter dig veta.

Verkligen stort tack för all din hjälp - den har varit ovärderlig!

Mvh Karin

Hej Karin.

Hvis det er korrekt at han "jumped ship" i 1857 fra "Young America" kan han givetvis have benyttet et falsk navn. [Clipper skibene brugte faktisk unge drenge til at komme helt ud i masterne, så at han hyres på et clipper skip er ikke helt overraskende; men det kræver jo at han havde erfaring med sejlskibe].

Som guldgraver i Californien er det meget nærliggende at han havde planlagt også at blive guldgraver i Australien og skulle blot have en "billig" måde at komme dertil, nemlig ved at mønstre som sømand.
Da Australske myndigheder fra 1854 faktisk efterlyste deserterede søfolk er det endnu mere nærliggende, hvis han besluttede at benytte falskt navn!

Hvorfor fortsatte han ikke som sømand?
Måske derfor: "No seaman could be engaged to work on a ship unless he delivered to the person engaging him a discharge from his last ship or a permit to sign articles."
Kilde:  https://prov.vic.gov.au/explore-collection/explore-topic/transport/ships-crew-1852-1922
NB: Havde han "jumped ship" havde han INGEN DISCHARGE og kunne derfor ikke hyres!

Den "miner" Charles Youngberg/C. Youngberry, som var i New Zealand 1867-1872 kunne meget vel være ham!   

Ellers noget nyt om mulig katolsk dåb eller konfirmation i forbindelse med hans bryllup, hvor han jo skulle skifte til katolsk tro??

Da jeg jo fandt tidligere en søkaptajns-familie med navnet Ljungberg søgte jeg lige på Västervik (der jo har en masse søfolk].
Født: 9. Januar 1841.
Navn: Carl Theodor.
Fader: ?Rättaren? Peter Magnus Andersson.
Moder: hustru Anna Lovisa Holm.
i Långhagen.
Kilde [nederst højre]: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0075701_00051#?c=&m=&s=&cv=50&xywh=2727%2C2204%2C2704%2C2258
&
Kaptajnen på "Gurli" Johan Erik Ljungberg, født 21. September 1852 i Västervik havde en moder med navnet Christina Sofia Holm......

Et sjovt sammenfald, eller........?


2020-07-14, 21:00
Svar #27

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Har du sökt på namnet UNGBERG. Med tanke på att young=ung.Namnet Ungberg har förekommit i Sverige redan vid sekelskiftet 17/1800.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2020-07-18, 13:50
Svar #28

Utloggad Karin Jorthé

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:18
    • Visa profil
Har du sökt på namnet UNGBERG. Med tanke på att young=ung.Namnet Ungberg har förekommit i Sverige redan vid sekelskiftet 17/1800.

Hej Sven!

Ungberg/Yngberg är kollat , med det ledde inte till CTY- tack för förslaget!

Mvh Karin

2020-07-18, 13:56
Svar #29

Utloggad Karin Jorthé

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:18
    • Visa profil
Hej Niels!

Nu har jag tittat igenom det hela och i dagsläget kan jag inte hitta en koppling med CTYs familj i Australien. Jag lutar mer och mer åt att Ljungberg kanske inte var deras svenska efternamn utan att pojkarna hittat på det helt och hållet - kanske baserat på en plats eller liknande. Det vore ju inte första gången....

Jag tror därför att pusselbitarna (och då förhoppningsvis med några av de personer du lyckets hitta) faller på plats när familjen nu börjar jobba vidare med sina svenska DNA-matchningar. De ska nämligen inte ha något annat svenskt påbrå, så alla kopplingar bör leda till CTY! Potentiellt guldläge! Så i avvaktan på att de återkommer med sina resultat tror jag att fortsatt letande får pausa. Däremot är jag övertygad om att det kommer finnas en koppling något utav allt det du hittat. Jag lovar att låter dig veta.

Verkligen stort tack för all din hjälp - den har varit ovärderlig!

Mvh Karin

Hej Karin.

Hvis det er korrekt at han "jumped ship" i 1857 fra "Young America" kan han givetvis have benyttet et falsk navn. [Clipper skibene brugte faktisk unge drenge til at komme helt ud i masterne, så at han hyres på et clipper skip er ikke helt overraskende; men det kræver jo at han havde erfaring med sejlskibe].

Som guldgraver i Californien er det meget nærliggende at han havde planlagt også at blive guldgraver i Australien og skulle blot have en "billig" måde at komme dertil, nemlig ved at mønstre som sømand.
Da Australske myndigheder fra 1854 faktisk efterlyste deserterede søfolk er det endnu mere nærliggende, hvis han besluttede at benytte falskt navn!

Hvorfor fortsatte han ikke som sømand?
Måske derfor: "No seaman could be engaged to work on a ship unless he delivered to the person engaging him a discharge from his last ship or a permit to sign articles."
Kilde:  https://prov.vic.gov.au/explore-collection/explore-topic/transport/ships-crew-1852-1922
NB: Havde han "jumped ship" havde han INGEN DISCHARGE og kunne derfor ikke hyres!

Den "miner" Charles Youngberg/C. Youngberry, som var i New Zealand 1867-1872 kunne meget vel være ham!   

Ellers noget nyt om mulig katolsk dåb eller konfirmation i forbindelse med hans bryllup, hvor han jo skulle skifte til katolsk tro??

Da jeg jo fandt tidligere en søkaptajns-familie med navnet Ljungberg søgte jeg lige på Västervik (der jo har en masse søfolk].
Født: 9. Januar 1841.
Navn: Carl Theodor.
Fader: ?Rättaren? Peter Magnus Andersson.
Moder: hustru Anna Lovisa Holm.
i Långhagen.
Kilde [nederst højre]: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0075701_00051#?c=&m=&s=&cv=50&xywh=2727%2C2204%2C2704%2C2258
&
Kaptajnen på "Gurli" Johan Erik Ljungberg, født 21. September 1852 i Västervik havde en moder med navnet Christina Sofia Holm......

Et sjovt sammenfald, eller........?

Hej!

Det verkar som familjen måste skriva till katolska kyrskan och begära ut kopia av handlingarna gällande dop/konfirmation inför konverteringen. Men detta är tydligen ingen snabb process, som jag förstår det, så även det spåret får vara vilande tills dess de fått handlingarna.
Gällande Ljungbergs i Västervik så var denna familj en av de första jag undersökte. Mycket verkade stämma, men de fick bara fyra barn och intrycket är att de hade en solid ekonomi. CTY hade berättat för sina barn att var yngst i en stor barnaskara och att det var pga svår fattigdom att han gick till sjöss i 10-års åldern. Själv tror jag ny mest på att DNA-spåret och hoppas att detta ger något.

Det som du skrev att myndigheterna i Australien började jaga sjömän som "jumped ship" ser jag som en bekräftelse på teorin att han troligtvis hette något annat från början.

Nu är det äntligen dags för lite semester, jag hoppas vi alla får en fin sommar!

Mvh Karin

2020-07-20, 13:23
Svar #30

Utloggad Niels Just Rasmussen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1142
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 14:18
    • Visa profil
All Victoria, Australia, Deserter, Discharged, and Prisoner Crew Lists, 1852-1925:
Søgt på "Desertion or Discharge Date"  for 1856 og 1857.

Kan dog ikke til at se om de har fået en official discharge eller er "deserted, da jeg ikke har abonnement.

Følgende har mistænkelige navne, som kunne tyde på skandinaver.
"John Petterson": 24. November 1856. [Det må simpelthen være en svensker]
"Jant Moller": 17. November 1856.
"Hans Moller": 24. Januar 1857.
"Raimus Peterson": 25. Februar 1857.
"Jno Moar": 15. Juni 1857.
"Anderson Moar": 15. Juni 1857.
[Disse to må da næsten være brødre og efternavnet kunne være "Mohr", da er relativt almindeligt i Danmark, men kunne også være tyskere].
"Thomas Olson": 12. September 1857 & 28. October 1857.
"Frederich Lind": 19 December 1857. [Nok svensker]
"Mads Madssen": 22. December 1857. [Nok dansker]

Så med nogle navne som udover skandinavien også optræder på engelsk [Davidson, Anderson, Nelson] på listen for 1856 og 1857.
Wm Anderson.
John Anderson.
Joseph Anderson.
Antonio Anderson.
Thos Davidson
Joseph Davidson.
John Nelson.

Lige et meget usædvanligt navn:
Laban Sprajne: 1. September 1857

Søgning på skibet "young america" giver dog ingen hits på
Ships’ crew (1852-1922) Search Form her: https://prov.vic.gov.au/explore-collection/explore-topic/transport/ships-crew-1852-1922
NB: Dette er mærkeligt da skibet flere gange sejlede til Melbourne.....

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna