ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sydafrikaemigranter 1863 på fartyget Octavia  (läst 313 gånger)

2020-07-07, 17:52
läst 313 gånger

Utloggad Christer Eklund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 21:37
    • Visa profil
I min släktforskning har jag funnit en familj som var med på fartyget Octavia 1863 till Durban, Sydafrika. Det var Anders August Hellström (född 1824) med hustru Johanna Bergstedt (1828) och deras bägge söner Oscar Fredrik (1854) och Carl August (1855) (HFL kalmar (H) Al:64 (1863-1868) Bild 113 Sida 108). Familjen flyttade till Kalmar från Orlunda församling i Östergötland sept 1862. Enligt Kalmar stadsförsamlings utflyttningslängd lämnar familjen Kalmar den 5 aug 1863 till Syd-Afrika. Jag har också funnit ”A.A. Hellström med familj, från Östergötland” i Afrikafararnas namnlista. Inga av de fyra i familjen har återfunnits i svenska arkiv efter sin emigration och blev förmodligen kvar i Afrika.

Någon som har kunskap/erfarenhet/tips hur man kan komma vidare i sin forskning om Syd-Afrika emigranterna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna