ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Per Åkesson Harberg  (läst 845 gånger)

2020-07-07, 09:24
läst 845 gånger

Utloggad Ido Leden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2021-09-24, 14:42
    • Visa profil
Per Åkesson och Anna Jönsdotter gifte sig 1713-10-04 Fjärås (N); Fjärås (N) CI:1 (1688-1731) Bild 89 / sid 159 (vän sida: ”d 4 oct Dominica 18 Trinitatis Copulerades Dragonen Pehr Åkesson Harbärg och Anna Jönsdotter i Bolg uthan kyska Skruud efter hon tilföre under EktenskapsLöfte hade aflat barn owist hvarest de skola blifva”). Pehr och Anna var gifta och bosatta i Bolg, Fjärås (N) 1714-11-24 när sonen Jöns Persson föddes. Paret finns inte i Bolg 1755 när det första husförhöret hålles; Fjärås (N) AI:1 (1755-1783) Bild 51 / sid 42 (högt upp hög sida). Jag får ingen träff på Per i Centrala soldatregistret. Någon som kan hjälpa mig med fler fakta om Per & Anna? Ido L

2020-07-07, 10:37
Svar #1

Utloggad Hans Emanuelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 465
  • Senast inloggad: 2021-09-24, 17:37
    • Visa profil
Hej!


Hej i mtl 1715 EI:108 b10530/s2519 i Bolg dragonens hustru.samma i 1716 års längd
men 1717 EI:116 b80/s3 Bolg dragon hustru men i högermarg står  som jag tolkar det afviken till Västergöt med mannen?


mvh/Hans

2020-07-07, 15:02
Svar #2

Utloggad Ido Leden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2021-09-24, 14:42
    • Visa profil
Tack för nytt snabbt och värdefullt svar. Det besparar mig en massa resultatlöst sökande i DB. I AD finns inga utflyttningslängder för dessa år så jag ser inga möjligheter att komma vidare. Ido L

2020-10-11, 14:57
Svar #3

Utloggad Ido Leden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2021-09-24, 14:42
    • Visa profil
Ber att få återkomma. I Hallands läns landskontor (N) EI:116 (1717) Bild 80 / sid 3 står det väl egentligen: ”Dragonen H: Änka”? Har Per Åkesson Harberg (PÅH) avlidit eller registrerats som avliden 1716? Har han de sista åren inte varit hemma utan varit utskriven för militärtjänst?? Är det därför prästen i Mtl för 1714 skriver ”Dragonens hustru Anna”, se ex Hallands läns landskontor (N) EI:105 (1714) Bild 13400 / sid 2963. Efter henne står X: Börta och Ingrid. X ser ut som ett S, men kan det stå för B(arn)? Om PÅH avlidit på annan ort pga militär tjänstgöring förklarar det varför han inte finns i DB för åren 1715-16; Fjärås (N) CI:1 (1688-1731) Bild 3830 / sid 757. Vilket regemente är det troligt att han tillhört? Många spekulationer och frågor. Jag är tacksam om du eller någon annan vill kommentera Ido L

2020-10-11, 16:13
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4590
  • Senast inloggad: 2021-09-24, 22:29
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
På sidan 3 år 1717 står under Bolg "Dragone H. Anna". Och i marginalen står "afweken till Wästerg.".

På sidan 2963 år 1714 står under Bolg "Drag. Hust. Anna, s. Börtta och Ingrid".

Jag vet inte om skrivaren fått för stor brännvinsranson den dagen, men det står alltså att Börta och Ingrid är söner...  :) Och det är flera döttrar i andra familjer som också kallas söner. Se på fjärde raden nedifrån på vänstersidan på samma uppslag; där ser du hur det ska se ut: "s. Lars, d. Margit" - men på raden ovanför står "s. Sigrid"...  :)

Att det bara är dragonens hustru som står med kan möjligen bero på att dragonen själv är utkommenderad (det Stora Nordiska kriget pågick ju under dessa år), men det kan också bero på att bara hustrun betalade mantalspenning.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2020-10-12, 07:47
Svar #5

Utloggad Ido Leden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2021-09-24, 14:42
    • Visa profil
Tack för lärande svar och kreativ tolkning av texten. Verkar svårt att komma vidare. Vilken är den troligaste tolkningen av Wästerg? Wästergötland eller Wästergård? I ortsförteckningen Fjärås AI:1 finns ingen Wästergård. Ido L

2020-10-13, 16:31
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4590
  • Senast inloggad: 2021-09-24, 22:29
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag vet inte om tolkningen är så "kreativ" - jag läste bara innantill...  :)

Men jag missade att det var två rader i marginalen 1717. Under "afweken till Wästerg." står "med mannen" - en inte helt oväsentlig upplysning...  :) Det troligaste är att "Wästerg." är Västergötland.

Det finns inget indelt dragonregemente i närheten. Hallands enda indelta regemente är Riksenkedrottningens livregemente till häst, som hade fyra kompanier i Halland och fyra i Båhuslän, men det var rytteri, inte dragoner.

Västgöta regemente blev senare dragonregemente, men var vid den här tiden också rytteri.

Däremot fanns Västgöta ståndsdragoner, som var ett tillfälligt regemente under kriget. Det är väl sannolikt att det var dit han hörde. Här finns generalmönsterrullor för det regementet:

1713: https://app.arkivdigital.se/aid/v481698.b10
1714-1716: https://app.arkivdigital.se/aid/v481699.b10
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2020-10-13, 22:43
Svar #7

Utloggad Lars-Ola Stare

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2021-08-17, 16:41
    • Visa profil
Angående Jörgens tolkning av "s" före ett kvinnonamn, så anser jag att man bör tolka det som syster (systrar), inte son.


Mvh, Lars-Ola, Halmstad

2020-10-13, 23:59
Svar #8

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4590
  • Senast inloggad: 2021-09-24, 22:29
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ja, det skulle det ju kunna vara. Tänkte inte på det...  :)

Och om man tänker efter, så är det väl inte så sannolikt att de har barn som betalar mantalspenning året efter att de gifte sig...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2020-10-15, 09:12
Svar #9

Utloggad Ido Leden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2021-09-24, 14:42
    • Visa profil
Tack till er båda för ny input Ido L

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser





Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna