ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olof Persson Limberg född 21 apr 1778 i Grythyttan  (läst 291 gånger)

2020-07-06, 18:15
läst 291 gånger

Utloggad Jan-Erik Pålsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2023-11-03, 13:36
    • Visa profil
Hej
Undrar om någon har stött på Olof Persson Limberg någon gång, han är troligtvis född utom äktenskap den 21 apr 1778 i Grythyttan. Jag misstänker att modern är Maria Olofsdotter (dä), hon i sin tur är född 1758 i Agers socken i Norge och hon dör 10 juni 1799 i Lindesberg.
Maria Olofsdotter (dä) gifter sig 4 mars 1782 med Anders Nilsson född 1762 från Grythyttan.
Släktskapet mellan Maria Olofsdotter (d.ä) och Olof Persson Limberg är alltså inte säkrat, men hon har en son född utom äktenskap som kallas Olof Persson och det finns en del annat som tyder på att det kan vara en och samma person.
Jag har endast hittat Olof Persson med tilltalsnamnet Limberg en gång i kyrkböckerna och det är när han står angiven som far till med Anna Olofsdotter dotter Maria Olofsdotter (d.y), Anna är född 8 maj 1778 i Grythyttan, död 17 maj i Skärblacka Västergötland.

Dottern Maria Olofsdotter (d.y) föds 17 feb 1797 i Grythyttan, hon dör 5 juni 1855 i Brevens bruk, Maria gifter sig 29 nov 1823 med artilleristen Olof Olsson Öberg (1796 - 1852)

jag har inte kunnat hitta någon som kallar sig för Limberg varken före eller efter att Maria Olofsdotter (d.y) föds.

Vad jag undrar är om någon kan bekräfta eller dementera Maris Olofsdotter (d.ä)som moder till Olof Persson Limberg, och om inte så, är det någon som har ett alternativ till vem modern skulle kunna vara. Även undrar jag om någon har stött på faderns namn, samt vad det blev av denne Limberg efter dotterns dop 1797.
Tack på förhand
Med vänliga hälsningarJan-Erik Pålsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna