ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-06-20  (läst 3828 gånger)

1999-01-09, 17:35
läst 3828 gånger

Utloggad Maj-Britt Sundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 965
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 16:19
    • Visa profil
    • www.jamshog.net
Vet någon nånting om Lars Knutsson o.h.h Bengta Jönsdotter i Glimåkra som får sonen Jöns 26/7 1754?

1999-02-26, 19:28
Svar #1

Utloggad Monica Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2013-07-26, 10:56
    • Visa profil
Det fanns en Knut Larsson i Vesslarp, Glimåkra som fick en son med namn Lars. Lars har flera syskon. Knut, som 1737 dömdes till böter för sabattsbrott, fylleri och slagsmål. Gunnel född 1733, Kerstin född 1737, Bengta född i juli 1743 och slutligen Brita som gifte sig i Färgeshult. Kanske ett litet tips att nysta i. Tyvärr har jag inte mer på familjen i Vesslarp, mer än om Bengta som är min anmoder.

1999-07-11, 15:04
Svar #2

Utloggad Kurt-Inge Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2018-05-05, 23:19
    • Visa profil
Kan någon hjälpa mig att finna ledtrådar till vem som är fader till Truls Trulsson Hultner. Han föddes i Glimåkra 1844-05-17, döpt den 20/5.
Hans moder var Karna Persdotter, född 1807-09-22 i Osby (inte 22/3 i Broby som antecknat i Husförhörlängderna i Glimåkra). Karna Persdotter hade dessutom två äldre söner och en yngre dotter, alltså halvsyskon till Truls. Alla var oäkta:
Per Olsson, född 1831-11-01 i Broby, död 1848-11-12 i Glimåkra.
Nils Nilsson Rask, född 1836-01-10 i Glimåkra
Anna Andersdotter, född 1850-02-26 i Glimåkra, dog samma dag.
Hälsningar, Kinge

1999-09-16, 14:20
Svar #3

Sten-Sture Eklöf

Jag vill ha hjälp med att hitta släktingar till Carl Axel Vilhelm Tell och hans hustru Cecilia Ekberg. Axel Tell var född i Kristianstads församling 11/6 1867 och kom till Glimåkra och fick två barn med Cecilia Ekberg, född i Glimåkra 1861. De två barnen var min far, Aktor Sture Valfrid Emanuel Tell, född 7/3 1897 och Bernt Vilhelm Tell, troligtvis född 1895. Har någon uppgifter som kan vara av intresse så är jag tacksam för kontakt. Sten-Sture Eklöf tel: 016- 35 27 00

1999-12-26, 09:28
Svar #4

René Leen

Er der nogen der har informationer om Cecilie Larsson (Bengtsson) der skulle stamme fra Niels Bengtsson´s gård i Östaröd i nærheden af Glimåkra.  
Hun rejste til Danmark engang i perioden 1880-90 efter at hun var blevet bortvist hjemmefra, da hun forelskede sig i en dansker, som familien ikke kunne acceptere.  
Jeg sidder i Danmark og ville være glad for oplysninger der kunne hjælpe mig videre på den svenske side.

2000-01-15, 17:38
Svar #5

pedda

Hej,
Det finns en nämndeman, Håkan Håkansson Beck från Östaröd, är det någon som känner till lite om mannen ifråga?- Beck är ju ett intressant namn i Göingekretsar, har han någon anknytning till dessa,
tacksam för det lilla.

2000-01-15, 19:12
Svar #6

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Kan du berätta mer om hans levnadsdata? Jag har uppgifter om ett par Håkan Håkansson Beck i Glimåkra:
Den äldre född 1642 död 1725
Den yngre född 1695 död 1765
Kom igen!

2000-01-16, 13:29
Svar #7

pedda

Hej Torbjörn,
Hans fader hette Håkan Olsson och modern Olue,  de fick tre barn Tuve 1631, Håkan f. 1642 död 1725(som blev Åbo och nämndeman, har sett att han satt med i rättegången mot Ugleherarne men det är i princip allt jag har om honom, han gifte sig med Bengta Pedersdotter). Kerstin f 1649 gm Måns Jönsson. Hoppas att det är samma Håkan som ni har, Beck är ganska intressant, om det har någon anknytning till de andra Beckarna, men det vet jag ingenting om, kanske ni har lite matnyttigt!
Pedda

2000-01-16, 18:45
Svar #8

Christian Svensson Kristianstad

Kommunistern Sven Scheding (-1747) i Glimåkra ägde en gård i Häggeryda, som senare övergick till hans son, även denne kommunister, Bernhard Scheding. Gården senare ha kallats Norr-Anders-gård. Är det någon som vet vilken gård detta är? Var exakt ligger den? Nummer (gammalt/nytt)? Finns det någon beskrivning över gården?
 
MVH  
Christian

2000-01-22, 18:13
Svar #9

peter petersson

Hej, här en diskussion som påbörjades i Osbyavsnittet. Söker uppgifter vad som hände ryttaren Tufve Glimberg f 1709, Rusthåll 5, antagen 26/9-1733, avskedad 7/7-1746, nu kommer det intressanta....i avsked står det Blivit halshuggen och brännd.VARFÖR????? Någon som vet. Lite övrig information, gm var Gunhild f. 1702 och dotter till åbon i Romperöd Nils Niklasson f 1663. Är det någon som vet vad som Tufve hittade på?

2000-01-27, 18:03
Svar #10

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Om Håkan Håkansson Beck och hans ättlingar.
 
Jo, Pedda, några ytterligare uppgifter om hans familj kan jag bidra med. Dock, i DISBYT-databasen finner du nog en som kan mer än jag.
 
Men vilka är de andra Beck, som du skriver om. Jag känner inte till några fler. Berätta gärna!
 
Håkans äldste son, Sven Håkansson,född 1680, gifte sig med Elna Svensdotter från Bökeberga i Osby socken. Den första tiden var han åbo i Rynnarp i Loshults socken på den gård där hans mor Bengta Pedersdotter var född. De gifte sig Dom Trinitatis år 1708. Det hemska hände samma år på hösten och har berörts bl a i Odén-Persson-Werners bok Den frivilliga döden.
 
På samma gård fanns en 17-årig piga, Anna Zackrisdotter. Om hennes död står det följande i Loshults kyrkobok:
 
Loshult C:2 s 227
 
År 1709
 
Eodem die blef i stillhet med Jordkastning och bönens läsande be-
grafwen  Anna Zackrisdotter af Rynnarp, föd på Gråshults torp. Pat.
Rytt. Zackris Larsson. Mat. Ellin. aet. 17 ann. L.S. Sydwart för kyrckian.
War förlidit åhr i tiänst hos Bonden Swen Håkansson i Rynnarp, och hade i  
sin siukdom, som i 3 dagar påståth, bekändt för sin Moder, at hon af Swen  
Håkansson war rådd med barn. Blef däruppå död den 15 Septembr förlidit åhr,
och wardt aldrig bekandt, huru med hennes död tillgick. Vidi infra K. Protocoll.
den 15 septembr 1708, Detta liket sattes ned i kyrckiogården uti en öppen graf.
Dom 16 p Trin. förlidit åhr, och den 15 Octobr. samma åhr wid ordin.
höstetinget wardt om begrafningen sålunda resolverat, at Anna Zackris-
dotters döda lekamen skulle uti tysthet och utan wanlige Ceremonier i kyrckio-
gården nedergrafwas. Hereftter förhöll nu Pastor sig, såsom orden i domen  
i sielfwa bokstafwen lyda, hållandes oförgripel. så före, att eftter det begraf-
ningen skulle ske i tysthet och utan Wanlige Ceremonier, Prästen då intet
behöfde wara tillstädes at kasta jord på liket och läsa böner, hwilken Ceremo-
nie nu för tiden iblant de wanligaste räcknas. Brukas och i domen det ordet
nedergrafwas, och icke begrafwas. Men häradshöfdingen har därom tillskrifwit  
Kongl HofRätten, som har resolverat, att Anna Zackrisdotters döda lekamen
skall i stillhet med Jordkastning åthniuta en Christelig begrafning.
 
 
I kyrkans protokoll beskrivs handläggningen så här:
 
Loshult C:2 s 323
 
År 1708
 
Den 15 septembr. dödde unga qwinfolcket Annicka Zackrisdotter af Gråsholt,
som då tiänte bonden och gifta mannen Swen Håkansson i Rönnarp. Uti
de dagarna, förrän hon dödde, gick ett starckt Ryckte, at hon skulle wara hafwande,
hwarföre och Cronans fierdingsman förfogade sig till henne den 13 septembr.
och tillfrågade henne om hennes hafwande tillstånd, hwilcket hon hwarken wille bekänna
eller förneka. Blef däruppå siuk dagen dereftter, och dödde andra dagen dereftter,
men hade inget bud eftter Prästen, till at giöra någon bekännelse för honom.
Qwinfolcket blef, sedan hon war död, grandskat af några qwinnor, och befanns  
wara hafwande med foster, med hwilcket hon förmodades wara nästan  
framgången. Bonden Swen Håkansson wardt strax dereftter till tinget
inciterat, men emedan hwarchen lägersmåhl eller dråp kunne honom  
med Wittne och skiähl öfwertygas, så blef han fridömbd, och wardt  
desslikes  resolverat på Tinget, att Liket skulle begrafwas i kyrckiogården
utan wanlige Ceremonier och i tysthet, hwilcket och skedde, men förmodeligt
en och annan orsaks skull blef ingen jordfästning wärkställt, förrän åhret dereftter
Dom quasi m. g. vide supra de sepulti.
 
 
Tänk så det kan gå för stackars ogifta pigor!

2000-02-01, 19:36
Svar #11

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Karna Trulsdotter (1816-1869), född i Björkhult, Örkened, Sissa Niklasdotter (1786-1869),född i Boalt, Glimåkra, Hanna Olasdotter (1755-1839),född i Duvhult, Örkened, och Thora Persdotter (1731-1772), född i Gylsboda, Örkened, är fyra kvinnor som gift sig med bönder i rakt nedstigande led i Tomaboda.
 
Kan någon hjälpa mig en bit på väg med deras anor?

2000-02-01, 19:40
Svar #12

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Förlåt, det blev fel nyss. Det var förfrågningen nedan som skulle ske under Glimåkra
 
Jag söker anorna till Hanna Andersdotter (1689-1760) född i Kilinge, Glimåkra och död i Mörkhult, Osby, Per Frostensson (1696-1761) född i Eskeröd, Glimåkra och Kerstin Bengtsdotter född omkring 1701-06-02 i Tranevik, Glimåkra.
 
Tacksam för hjälp.

2000-02-02, 18:28
Svar #13

peter petersson

Hej Torbjörn,
Kerstina har jag:
Bengt Svensson Åbo Traneboda, född och död där. Bgr. 1710-03-20
Gm. 1 (Vet ej)
Gm. 2.
Lusse Nilsdatter f. 1662. D. 1719
Barn:
Sven. f. 1680 D. 1748 (Går ner på mig via han och andra hustru Bengta Mikkelsdatter f 1703-04-30 Lunnom. Ö. Broby-Henne vet jag inte mer om än från om 14 gdagar, då skall jag till landsarkivet-)
Jon f. 1692.12-24
Nils f. 1695 Döpt 1695-08-11
Kerstina f. 1701 dpt 1701-06-07 gm. Per Frostensson.
Pehr f. 1704 D. 45 v gammal 1705 bgr. 1705-11-10
 
FAR:
Sven Jonsson Åbo Traneboda. Död omkring 1674.
(Finns m i jordeböckerna sedan 1651. Enl Ö. Göinge Dombok 1674, ägor av jord även i Gamlarp.
GM. Kerstina.
Barn
Peder. Åbo i Olastorp. D där 1702.
Bengt. Åbo i Traneboda.
Truen f. 1650. gm Jöns Jönsson
Bengta f. 1651. D. 1706-01-07. gm Sven Svensson
Har detta för tillfället, hittar kansker mer som sagt var när jag skall lägga energi på Mikkelsdatter,Rafn och Håg om 14 dagar,för du har väl inte henne?

2000-02-06, 13:32
Svar #14

Inga Isaksson

Jag söker föräldrar till Torparen i Tranevekatorp
Ola Nilsson född 1756-03-19 i Glimåkra Och hans
hustru Thoa Hansdotter född 1755-09-12 i Glimåkra
Hälsningar Inga

2000-03-04, 11:38
Svar #15

peter petersson

Söker uppgifter om Ormar Jönssons, död 1701. förfädrar, Häggeryda nr 3, gift med Hanna Persdotter, född 1664. Fick dottern Pernilla Ormarsdotter 1693, hon gifte sig med ryttaren Petter Stångberg

2000-03-27, 03:39
Svar #16

Utloggad Martin Gunnarsson Kulldorff

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2022-08-25, 01:12
    • Visa profil
Re: Ormar Jönsson
 
Peter, en möjlig tänkbarhet är att din Ormar är samma som den Ormar Jensson som föddes 1669 i Boarp, Osby. Kunde åtminstone vara värt att undersöka.  
 
Han skulle isåfall vara son till Jens Bentsson (från Ingelstorp, Farstorp) och Pernille Ormarsdotter. Jens och Pernille gifte sig i Osby 1661. Pernille var dotter till Ormar Svensson (f c1588 i Boarp, d 1668 i Boarp) och Kerstina Pedersdotter (f c1609 i Hönjarum, d1662 i Osby). Ormar var i sin tur son till Sven Sönnesson (f c 1543 i Boarp, d 1653 i Boarp) och hans hustru Kirstine (d c1631). Sven satt 4 år som krigsfånge hos svenskarna, antagligen under nordiska sjuårskriget 1563-70.

2000-03-27, 21:29
Svar #17

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Re: Ormar Jönsson
 
Nej. jag tror inte det kan vara samma. Ormar Jönsson från Boarp i Osby dog 1706 02 21 i Boarp.
Han var gift med Nilla Thuesdotter från Brunkelstorp i Osby.

2000-04-08, 12:59
Svar #18

peter petersson

Hej, Martin och Torbjörn,
 
Jag har tyvärr inte hunnit tacka eller svarat, har varit bortrest...är nu på plats igen för att kunna ägna lite tid åt det hela. Ja, den Ormar vet jag, det är ju ur Graá-ätten, men min dör ju 1706 i Häggery no 3, där han är åbo, så jag vet varken ut eller in för tillfället, men spännande är det iallafall.
väl mött!

2000-04-11, 02:43
Svar #19

Utloggad Martin Gunnarsson Kulldorff

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2022-08-25, 01:12
    • Visa profil
Ang: Ormar Jönsson i Häggery
 
Tack för snabbt klarläggande Torbjörn!  
 
Peter, då jag råkar ha några mikrofilmsrullar med mantalslängder på lån passade jag på att titta under Häggery. Hittade där en Jöns Ormarsson som tänkbar far till Ormar, och det kunde kanske vara ett spår att försöka forska vidare på.
 
1659 (Häggery, sista gården): Jösse Ormarsson, hustru Tohre, gårdman Bodell
 
1688 (Häggery 7): Per Persson, hustru Bengta; gårdman Jöns Ormarsson, hustru Swenborg skröplig och fattig; gårdman Per Bodelsson, hustru Hanna sjuk och fattig; gårdspiga Sissa tookat och tigger; gårdskvinna Torrel
 
1688 (Häggery 8): Jöns Persson, hustru Metta; gårdsdräng Ormar Jönsson

2000-04-12, 16:50
Svar #20

peter petersson

Hej, Martin,
 
Tackar för tipset, skall kolla nästa vecka på landsarkivet, kanske jag hittar ngt, just Ormar är ett intressant namn med tanke på det ursprung det kan komma ifrån. Hör av mig om jag hittar ngt...

2000-05-09, 01:14
Svar #21

Utloggad Martin Gunnarsson Kulldorff

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2022-08-25, 01:12
    • Visa profil
MANTALSLÄNGD 1659, GLIMÅKRA SOCKEN, s605-609
 
Noter: Ett komma tecken , representerar ny rad i mantalslängden. Semikolon ; representerar ny rad samt streck mellan grupper av personer. Totalt är 390 personer listade. Sex personer som ej behövde betala mantalsskatt är i avskriften satta innom [klammer].  
 
Killinge: Jöns Mogensson, h Lussi; Oluff Andersson, h Kerstin; Age Bengtsson, h Ingerdh;  
_ Swen Olofsson, h Elin, Lauritz Nilsson, hustrun; Swen Nillsson, h Tohre; Hans Andersson, h Lussi;  
_ Joen Olofsson, hustrun Kerstin; hoos Age Bengtsson, ett par gårdfolk,
Rönninge: Swen Eskilsson, h Truhn; Swen Persson, h Gunnil;
Eskerödh: Hans Andersson, h Elin, dreng Oloff, p Pernille;
Kielstorp: Nills Andersson; Trulls Andersson, h Inger;
Agerup: Trulls Persson, h Kerstin; Jeppe Knudsson, h Bente; Ingerdh Mogensd, d Truedh; Peder Lauritzsson, h Bolla;
Eskilstorp: Nills Mogensson, h Inger;
Nederbeck: Sone Suensson, h Suenborg, Sibbe Trulls, Swen Persson; Nils Suensson, h Bengta;
Biörnheden: Nilla Jönss, Sone Jönsson, Anders Jönsson;
Knappstorp: Sone Joensson, h Sissa;
Olufstorp: Jens Nilsson, h Aida;
Transswige: Suen Joensson, h Kerstin; Per Persson, h Kirstin, d Trylls;
Julerup: Mogenss Jensson, h Sissa, d Ingeman; Jöns Persson, h Elne; Truedh Nilsson, h Nilla; Ingeman Ollsson, h Kerstin;  
Hemblinge: Lasse Nilsson, h Suenborg, gårdquina Suenborg; Tue Olofsson, h Ellse; Jeppe Olofsson, h Tyredh;  
_ Oluff Andersson, h Bolla;  
Österödh: Håken Ollsson, h Olu; Per Nilsson, h Cissa; Joen Mogensson; Peder Mogensson, h Cissa;
_ Nils Mogensson, [h Ragnill]; Tuedh, hustrun; Blanting Trulsson, h Kerstin; Anders Truedhs, h Ellsa;  
_ Jöns Olofsson, h Inger; Trued Olofsson, h Elin;  Swen Persson, hustrun;
Bösekulla: [Per Tykesson], h Kerstin, sohn Gisle; Tyge Persson, h Nilla;
Stolperödh: Nills Joensson, h Cissa; Jeppe Joensson, h Kerstin;
Mölleröö: Niklas Persson, h Cissa;
Karsebo: Per Joensson, h Birta, d Jens Ollsson; Anders Joensson, h Tohra, Nils Suensson g.man, h Kirstin,  
_ Nils Joensson, [h Johanna];
Boholt: [Bente Knudz]; sohn Knudh, p Gunnil; Lars Olofsson, h Elin, d Per Suensson, d Åke Ollsson;
Krebboda: Nils Jensson, h Gunnil, d Joen Jensson;
Hessleholt: Joen Persson, h Bodell;
Farissholt: Elle Månsson, h Kirstin, d Mattis;
Ugletorp: [Peder Olofsson], hustrun, enkian ibid;
Biskopzgården: Clemet Ingemands, hustrun, Mogens Jönsson;
Norrary: Joen Mogensson, h Johanna; Tuedh Jönsson, h Bengta;
Öfrary: Nils Ingemanss, hustrun, s Ingemand; Truls Joensson, sohn Joen;
Sunrary: Peder Bengtsson, h Bodell, g.man Oluff, h Inger;
Blankholt: Frosten, h Kirstin; Lars Frostensson, h Ana; Nills Nilsson, h Gertrudh; [Clemet Månsson], h Karin,
Simentorp: Anders Månsson, h Nilla; Måns Trulsson, h Karin; Oluf Persson, h Bolla, gårdman Oluf, hustrun;  
_ Johanna Tygesdottr, dreng Nils Joensson;
Wesslerup: Bodel Knutzson, h Inger, s Knudh, p Kerstin; Oluf Suensson, h Kirstin, gårdman Knudh, h Bengta;
Hultet: Peder Nilsson, h Meya, sohn Håkan, dotter Inga;
Rolstorp: Per Olofsson, h Meya, p Tyred;
Gumerup: Dawedh Månsson, h Bengta, g.man Suen Tygesson;
Truetorp: Age Persson, h Olu, Swen Swensking;
Stoore Birkeröd: Måns Giselsson, h Elin, sohn Gisell; Gisel Mogensson, h Bente, p Johanna;
Hossma: Clemet Olofsson, h Nilla; Mogens Olsson, h Bolla; Tyge Ollsson, h Karin; Bodel Bengtsson, h Gunnel;  
_ Jönss Stenkelsson, h Elin; Swen Niklasson, h Töre; Gumme Persson, h Bodell;
Trollekulla: Knudh Mogensson, h Johanna, piga Olu;
Buddetorp: Per Nillsson, h Cissa, g.quinna Gertrudh;
Dalsshollt: Mogens Nilsson, h Nilla; Tue Joensson, h Kirstina;
Sporrekulla: Bengt Oretsson, h Johanna;
Brödekulla: Eskill Nilsson, h Birgitta;
Tygetorp: Oluf Persson, h Una;
Ferreköp: Simon Jensson, h Johanna; Per Birgesson, h Lussi, g.quinna Kerstin;
Malen: Truedh Swensson, h Cissa;
Knaggetorp: Elin enkia,
Bernekulla: Tryls Persson, h Doretha, d Anund Persson;
Roena: Oluf Truedsson, h Bengta, gårdpiga Pernilla;
Truedztorp: Bengt Mogensson, gårdman Lauritz, hustrun Elin;
Sletteberga: Tued Bengtsson, h Karin, Torbiörn Jönsson, h Inga; Håkan Andersson, h Olu;
Skorödh: Anders Jensson, h Gunne; Bengt Andersson, h Suenborg;
Snarrerup: Trulls Truedsson, h Karin, p Sissa; Ingemund Ollsson, h Ellsa; Olof Stenkilsson, piga Truen;  
_ Per Nilsson, h Johanna; Tuedh Matzson, h Ellse; Bodell Nilsson, hustrun; Nills Tuedsson, h Ingar;
Lilla Börkerö: Mattis Ågesson, h Karina;
Gamblerup: Nils Erichsson, h Elin, gårdman Per, h Truen; Truedh Jönsson, h Himpa, g.quinna Kerstin,  
_ g.man Mogens, hustrun;
Tokerup: Hanss Jensson, dotter Bengta; Nils Hansson, h Bente, p Suenborg; Suen Steensson, h Karina, p Cissa;
Swenerup: Påwel Knudsson, h Kerstin, gårdman Olof, hustrun; Tomass Mattesson, h Elin;  
_ Tröls Frostensson, h Una, sohn Oloff, gårdman Hanss;
Heggery: Pelle Boosson, Tröls gårdman; Oluf Persson, h Una, gårdman Per, hustrun;  
_ Mickel Persson, h Bengta, sohn Per, d Sissa; Bodel Swensson, h Gunil; Jöns Nilsson, h Elin;  
_ Nils Niklasson, h Thrun, g.man Joen, hustrun; Suenske Peder, h Elin Jönsdotter, Cissa Jönsdotter, Karin Jönsdr;  
_ Sigdwart Persson, h Johanna; Jösse Ormarsson, h Thora, gårdman Bodell;
Hullingerödh: Ingemund Suensson, h Kerstin, quinna Suenborg; Mårten Eskelsson, h Suenborg, d Måns, gårdman Suen;
Boserup: Jeppe Bodelsson, hustrun Karina; Truedh Matzson, hustrun, gårdman Per Ollsson;  
_ Bengt Bodelsson, h Bolla, p Elin;
Rumparydh: Niklas Suensson, h Gunnil; Swen Olofsson, h Bengta;
Grirabiörtorp: Sune Persson, h Cissa, piga Olu, gårdq Benta; Swen Niklasson, h Swenborg, dreng Mogens;  
_ Per Persson, h Johanna, enkian Bengta;
Hitterup: Peder i Hitterup, hustrun, p Bolla, Bodel och Sissa g.folk; Swen Niklasson, h Nilla, sohn Oloff,  
_ Oluf Eskilson, h Inger, sohn Jöns;
Egerödh: Lauritz Persson, h Una, p Suenborg; Bodel Bodelsson, h Elin, g.folk Håkan, hustrun;  
_ Oluff Suensson, h Kerstin, sohn Oluff, gårdq och dottern Suen,borg och Sissa;
Dragaberga: Mattis Jönsson, h Mätta, sohn Swen;
Glimåkra: Truedh Jönsson, k Kerstin; sohn Joen, p Cissa; Swen Biörnsson, h Karin; Bengt Biörnsson, h Una;  
_ Oluf Biörnsson, h Arina, d Bengt, d Mågens, pigor Bolla och Bengta;

2000-05-10, 22:48
Svar #22

Marie Hillén

Hej Martin!
Trevligt att få se din avskrift av mantalslängden. Paret på sista raden Oluf Biörnsson och Arina är mina anor. Deras son Björn Olsson Glimager blev kyrkoherde i Högestad och Baldringe.  
Hälsningar/Marie

2000-06-06, 06:55
Svar #23

Per-Olof Granqvist (Bjoerne)

Hej !
Den 22/1 2000 frågade Peter Petersson om ryttaren Tufve Glimberg f 1709 - egentligen varför han blev halshuggen och bränd. Glimberg är ju ett tämligen ovanligt namn. Jag har i mina anor en Glimberg, Jon, torpare och soldat, f 1754-08-02 i Tranevik, Glimåkra och död 1800-06-12, också i Glimåkra. Hans faer var Jöns Ericsson i Färeköp omkr 1710, död 1766 och gift med Malena Olsdotter, döpt 1712-10-16 i Eskeröd.
Vet någon om det finns ett samband mellan de båda Glimbergarna ?
 
Och - fick du klargjort varför Tufve blev halshuggen ?
 
Hälsningar
Per-Olof

2000-06-06, 21:50
Svar #24

Utloggad Inga Ljungquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2012-01-02, 22:04
    • Visa profil
Tack Martin för din tolkning av Glimåkra mtl 1659. Tack var den hittade jag mina anor i Sporrekulla: Bengt Oretsson, h Johanna;  
Mvh
Inga

2000-06-07, 18:36
Svar #25

Utloggad Christian Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 304
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 12:53
    • Visa profil
Jag söker anor till/ info om BOLLA NIKLASDOTTER, född omkring 1687 i Målen, gift med Olof Jonsson, född omkring 1679.

2000-06-08, 03:19
Svar #26

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Jag vet inte, men det kan nog tänkas att hon är dotter till åbon Niklas Truedsson o h h Pernilla i Målen. NT f 1645 i Målen, död där 1725, 80 år. Begr 18/7 1725. P död 1700 i Målen. Begr 11/3.  
NT möjl son till åbon Trued Svensson o h h Sissa.
 
MVH, Mikael Persson

2000-06-08, 11:33
Svar #27

Utloggad Christian Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 304
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 12:53
    • Visa profil

2000-06-20, 13:06
Svar #28

Thomas Olofson

Håkan Håkansson Beck, som nämns längre upp, är min ff ff ff ff. Är det någon som har mer uppgifter om honom och hans föräldrar?  
Mvh Thomas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna