ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Torp Prästängen  (läst 448 gånger)

2020-07-05, 16:51
läst 448 gånger

Utloggad Carina Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 11:24
    • Visa profil
Hej!
Jag har hittat en person i mitt släktträd som var född på torp Prästängen under Stommen.
Är det någon som vet var det låg? I Husförhörslängderna står Grönelid på samma sida, så jag förmodar att det låg i vid Grönelidsvägen mot nuvarande prästgården och församlingshemmet i Dalsjöfors. Vore roligt att veta
lite mer.


Hälsningar
Carina Ström

2020-07-05, 20:57
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5025
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:51
    • Visa profil
Jag vet inte om det fanns flera Prästängen i Toarps socken, men det finns fortfarande en ungefär halvvägs mellan Dalsjöfors och Målsryd. Den verkar dock höra till byn Slätthult nu, jag vet inte om den alltid gjort det eller om Stommen haft någon äng där nere också förr. Adressen är i alla fall Slätthult Prästängen 1 så kan du själv söka upp den på någon karttjänst.

2020-07-06, 10:54
Svar #2

Utloggad Carina Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 11:24
    • Visa profil
Hej Kalle!


Eftersom ett annat torp Grönelid står i HF-längderna på samma sida som Prestängen så utgår jag från att dessa låg nära varandra i Dalsjöfors under gården Stommen. Jag skall leta vidare på ditt tips, för familjen har även bott i Stackhult och det ligger ju åt Målsryd så din teori kan stämma. Tack för tips!


Carina

2020-07-06, 11:29
Svar #3

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5025
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:51
    • Visa profil
Nu slog jag upp lantmäteriets historiska kartor och hittade en som de kallar Häradsekonomiska kartan 1890-97. Det är lite svårt att jämföra eftersom vägarna inte går likadant längre, men jag tror att stället jag skrev om ovan benämns "Toarps Stom" här. Idag kallas stället Toarpsäng. Stommen är mark som historiskt hörde till kyrkan så alltihop hänger ju ihop på sätt och vis. Toarps stom, Toarpsäng, Prästängen. Det var helt enkelt ett markstycke som kyrkan kommit över någon gång, som låg en bit från själva gården.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna