ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Öde för en ”oäkting” sent 1800-tal  (läst 524 gånger)

2020-07-05, 16:06
läst 524 gånger

Utloggad Lina Berg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2022-04-02, 10:41
    • Visa profil
Hej!

Behöver lite tänk- och tolkhjälp. Det har nu visat sig att min gammelmormor hade en son sen innan hon gifte sig med gammelmorfar. Ingen far anges. Gammelmormor bor kvar hos sina föräldrar och gifter sig ett år efter sonens födsel med gammelmorfar. Sonen lever kvar med sin mamma och sin nya pappa med mormor och morfar levande på samma fastighet. Morfar är iväg i en längre period/perioder och jobbar i USA tillsammans med en av hans söner. Familjen skaffade sig med andra ord tidigt en koppling till landet på andra sidan Atlanten. Den lilla sonen markeras kontinuerligt som oäkting i husförhören, men växer upp med familjen fram till 11 års ålder då han plötsligt ger sig av/skickas iväg mot USA. Ingen annan i familjen som jag hittar reser samtidigt. I ett register står det att han reser ensam. I kopia på uppgifterna från emigranten populär står det bara ”m” under sällskap. Jag hittade honom i polisens register för emigranter i Malmö där han står på samma kontrakt som en amerikansk kvinna med svenska rötter. Sen försvinner han ett par år och jag hittar honom först som 19-åring död på ett sjukhus i Malmö. Familjen på Öland blir underrättad och han skrivs in i dödboken. Han verkar ha insjuknat plötsligt. Det här fallet förvirrar mig. Första tanken var att moderns nya fader (gammelmorfar) inte uppskattade sonens närvaro och ville ha iväg honom, därav skickas han iväg tidigt, men sonen i fråga lever med hans efternamn i resten av sitt tyvärr korta liv vilket pekar emot ont blod mellan dem. Att skicka iväg en 11-åring stämmer inte heller med beskrivningen över gammelmorfars person. Jag förstår inte heller varför hans mormor och morfar, som skyddat honom och dottern hittills, i så fall bara skulle stå bredvid och se på. Något har uppenbarligen hänt, men vad? Till historien hör väl att nästintill alla hans yngre halvsyskon också emigrerade, men först runt 20-års ålder.

En längre berättelse med många frågor. Vad kan tanken med att skicka iväg en 11-åring ensam mot en annan kontinent vara? Eller missar jag något här? Vad betyder ett ”m” i emigrantregistret under sällskap? All hjälp med kunskap om vad som kan ha hänt och var jag kan leta vidare för information tas tacksamt emot.

Vh Evelina

2020-07-28, 10:42
Svar #1

Utloggad Lina Berg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2022-04-02, 10:41
    • Visa profil
Tråden kan stängas. Personen är utredd.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna