ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Födelse 1748 i Örkelljunga - Christen Svensson (?) - läshjälp  (läst 526 gånger)

2020-07-04, 16:32
läst 526 gånger

Utloggad Monica Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2021-08-13, 15:36
    • Visa profil

Hej,


Christen Svensson (död 1813 i Kågeröd) föddes 1748 i Örkelljunga enligt Kågeröds husförhör 1810. Jag hittade denna "födelsenotis" i Örkelljungas födelse- och dopbok, men jag kan inte tyda texten riktigt, jag tycker att den födda heter Christen (under punkt 28, gulmarkerad). Är det någon som kan hjälpa mig med detta och är det kanske någon som har mer information om denna förmodade Christen Svensson?


Tack på förhand!


//Monica




2020-07-04, 16:51
Svar #1

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
 28. d. 9 dito föddes Bengt Åkas och Ellsa Pärsdotters Barn på Östra Spångs bÿgge och döptes Dom. 6 post Trin:s wid Namn Chresten. Johanna Swen Jöns i Giälla hölt det öfwer dopet. Testes Tufwe Swensson i Sånhult och Fagerhults Socken, Jöns Pärs i Healt och Fagerhults Socken, Ellena Pärsdotter tienar i Giälla, Kierstena Pärsdotter tienar i Åsljunga.
Text hämtad ifrån sal. Bertil W Johanssons avskrifter av Örkelljungas födelseböcker.

http://www.aasbo-gen.com/guldkorn/genealogi.htm

2020-07-04, 17:32
Svar #2

Utloggad Monica Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2021-08-13, 15:36
    • Visa profil

Hej Magnus,


Tack, då var det alltså inte rätt Christen. Jag tackar även för tipset om avskriften, det gjorde det mycket lättare. Tyvärr hittar jag inte min Christer i registret, får fortsätta leta.


Med vänlig hälsning,
Monica

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna