ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: M1a1b1  (läst 1863 gånger)

2020-07-04, 15:04
läst 1863 gånger

Utloggad Ann-Charlotte Jönstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:23
    • Visa profil
Har tagit ett mtdna och fick till svar att jag är M1a1b. Har fått 2 matchningar som är från samma anmoder som jag. Våran anmoder var Chatarina Tyresdotter född ca 1673 i antingen Snavlunda eller Svennevad Närke. Hon levde och dog i Snavlunda. Har sökt efter vårat DNA på nätet, men där står det bara att det ” is only find in Sardinien”. Hur skall jag gå tillväga för att komma längre i min forskning om mitt DNA?
Mvh
Ann-Charlotte Ingegerd

2020-07-06, 11:34
Svar #1

Utloggad Ann-Charlotte Jönstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:23
    • Visa profil
Glömde skriva att jag härstammar mest från Regna på min mammas sida. Hennes far var Sigfrid Gustafsson son till Gustaf Gustafsson och Charlotta Löfberg. Min mors mor var Vendla Johansson dotter till Johannes Persson och Matilda Charlotta Samuelsdotter. Min släkt har bott i Regna sedan början på 1600 talet som jag har fått fram genom forskning.
Mvh
Ann_Charlotte

2020-08-06, 10:06
Svar #2

Utloggad Thomas Kristiansen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 21:54
    • Visa profil
Jag har nästan samma omöjliga mtdna.  (M1a2a)
Som tydligen ska härstamma från sydostasien, ??  Begriper inte hur det har kommit till Lilla Sverige.
Finns två till i norden som har den gruppen.
Gogglar man, så finns det inte mycket att finna, varken på din variant eller min.

Har du gått med i denna gruppen?
https://www.familytreedna.com/groups/m-1/activity-feed


/ Thomas

2020-08-06, 12:41
Svar #3

Utloggad Ann-Charlotte Jönstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:23
    • Visa profil
Hej,
Vad roligt att någon svarar på mitt inlägg.
Jag har fått att jag härstammar till 1 % från Nigeria. Min syster från Nigeria och bla. Mellan Östern. Kan tänka mig att när Vikingarna var nere i Konstantinopel och Medelhavet att de tog med sig några fruar eller slavar hit upp.
Jag kommer ju inte längre bort än till 1670- talet i Snavlunda och det är ju svårt att hitta kvinnorna på den tiden. Det står ju bara mannens namn och hustru.
Jag har 8 % bronsålder, 32% jordbrukare och 60% jägare i mig. Vet inte om bronsåldern har med vårat mtdna att göra.
Jag har inte tittat på den sidan, men jag kommer att göra det snart. Tack för tipset.
 Mvh
Ann-Charlotte

2020-08-06, 13:07
Svar #4

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:24
    • Visa profil
1% härstamning är ganska mycket. Jag tror du skulle hittat anledningen till det i din släktforskning om det stämde, åtminstone om du kommit ända tillbaka till 1600-talet. Antalet nigerianer i Sverige på den tiden var nog extremt litet, även om någon kanske hamnat här i samband med slavhandeln. Det är nog tyvärr att beteckna som "brus", eller fel i DNA-forskningens data. Det ryktas också att de de ibland har stoppat in lite "spännande" data i folks resultat, främst i USA. Om du gör ett test hos något helt annat laboratorier kanske du får ett annorlunda resultat.   

2020-08-06, 18:12
Svar #5

Utloggad Ann-Charlotte Jönstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:23
    • Visa profil
Hej Kalle,
Är det otänkbart att man tagit med en kvinna från Sardinien på Vikingatiden när de var där nere och förde handel med folket där. Om den kvinnan fått döttrar som fött döttrar osv. till våran tid är det då omöjligt att våran släkt har nära ursprung med Afrika? M1a1b1 är ju väldigt nära L3 som har sitt ursprung i Afrika. Min syster har 1,3% Afrikanskt ursprung.
Mvh
Ann-Charlotte

2020-08-06, 18:25
Svar #6

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:24
    • Visa profil
Det är inte omöjligt att någon kommit från Sardinien på vikingatiden, men 1% eller 1,3% av ens DNA är ju betydligt nyare än vikingatiden. Det måste ju ha funnits en fullblodsnigerian i familjen under 16- eller 1700-talen i såna fall, även om det blir mindre och mindre exakt desto länge bak man kommer. Och hur många afrikaner fanns i landet på den tiden? Kanske en handfull, och de är nog hyfsat väl dokumenterade. Vad var dina förfäder för samhällsskikt? Om de var bönder så minskar ju chansen ännu mer, de få afrikaner som fanns var nog i städerna.

För övrigt gav 23andme mig också en liten andel sardiniskt DNA förut, men de verkar ha reviderat sina uppgifter nu.

2020-08-06, 19:07
Svar #7

Utloggad Ann-Charlotte Jönstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:23
    • Visa profil
Hej,
Min förfäder var mest bönder på min mormors sida. Så vi kan utesluta afrikanskt påbrå.
Men det är en udda Halogrupp, man får inte så många matchningar på det, lite tråkigt. Jag har gjort ett ” Anmoderträd” där jag har samlat alla våra kvinnliga släktingar som jag har hittat efter vår anmoder och kommit fram till att det finns mellan 50-100 nu levande personer efter henne med samma mtdna.
Mvh
Ann-Charlotte

2020-08-06, 19:41
Svar #8

Utloggad Thomas Kristiansen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 21:54
    • Visa profil
Var har du testat dig, och vilka test har du gjort??? Gjort familyfinder-test?  Hittar du inga Sardinen släktingar där, så är det troligen väldigt långt bak i tiden.
Din och min Mtdna grupp är väldigt långt bakåt i tiden. Om jag inte minns fel, var det några av dom första som utvandrade från Afrika.  Så dom kan ha kommit till Sverige för i princip hur längesen som helst.
Se min bifogade bild, på dom som har M1a1b1 hos företaget FTDNA.


/ Thomas

2020-08-06, 20:20
Svar #9

Utloggad Ann-Charlotte Jönstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:23
    • Visa profil
Jag har gjort ett mtdna test hos familyfinder. Har inga släktingar på Sardinien så jag har förstått att det är för väldigt länge sedan. De på Sardinien skall vara ett unikt DNA från den första utvandringen av bönder. Sardiniens läge har gjort att de har levat ganska isolerat på ön och inte blandat sig med så många andra folkgrupper.
Har googlat och läst allt som jag hittat om vårt DNA.  Jag har gått med i Sverige projektet, men det händer inget där. Har även tittat på de andra projekten hos family tree men det verkar vara lika där.
Mvh
Ann-Charlotte

2020-08-07, 07:30
Svar #10

Utloggad Thomas Kristiansen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 21:54
    • Visa profil
Denna bilden har du sett??   Man ser verkligen hur invecklat det kan bli.
Tycker verkligen att du ska gå med i gruppen M1 på ftdna, kanske om dom kan hjälpa dig att se om du har mutationer som kan placera dig "längre ut på grenen"
Och tids nog kanske det tillkommer andra med samma/liknande........


/ Thomas

2020-08-07, 11:55
Svar #11

Utloggad Ann-Charlotte Jönstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:23
    • Visa profil
Hej,
Ok jag skall gå med i M1 projektet. Har sett båda bilderna som du visat. Har även försökt att spåra den norska träffen som är från Åsarna, men utan resultat.
Som jag kommit fram till så har jag 10 mutationer. Vet inte om det är mycket?
Hade tänkt att gå en DNA-kurs nu i höst, men allt är ju nerlagt nu. Får väl se nästa år.
Tack för hjälpen,
Mvh
Ann-Charlotte

2020-08-19, 13:05
Svar #12

Utloggad Thomas Kristiansen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 21:54
    • Visa profil
Jag skickade in mitt mtdna resultat till YFULL.  Kan rekommenderas. tog inte mer än 4 dagar innan resultat kom tillbaka.
Blev, ev placerad i ny undergrupp + att det blev justerat tidsmässigt utifrån mina mutationer.
Har inte läst på om allt än, men det börjar klarna lite.


/ Thomas



2020-08-19, 20:11
Svar #13

Utloggad Ann-Charlotte Jönstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:23
    • Visa profil
Intressant. Tyvärr kan jag ju inte göra YFULL. Roligt att du kan se tidsmässigt när dina mutationer kom till.
Jag skrev fel förra gången jag har 9 mutationer. Jag har gjort MT DNA full sekvens. Vet inte om det går att göra något mera med mitt.
Apropå att jag har afrikanskt DNA i mina gener. Man tittar ju på både moderns och faderns DNA när man gör den uppskattningen. Jag har många olika nationaliteter i min släkt. Bla. franska, tyska, många valloner, skotska, balter m.m.. det kan ju ha kommit därifrån.
Mvh
Ann-Charlotte

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna