ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Marna  (läst 665 gånger)

2020-07-02, 18:36
läst 665 gånger

Utloggad Linda Rydius

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2021-06-22, 21:44
    • Visa profil
hej!
jag är jätteny på släktforskning och har redan kört fast.
Jag letar efter Marna Stigson?född Sörenson/dotter.
Hon är född 18 augusti 1732 i Hyby.

Jag har svårt att tyda hennes efternamn ordentligt.
Hennes make heter Jacob Stigson?

Vem är Marnas föräldrar tro?
Jättetacksam för hjälp

2020-07-02, 19:20
Svar #1

Utloggad Ulf Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1364
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:53
  • Ulf Svensson
    • Visa profil
Välkommen till forumet.

Marnas föräldrar heter Sören Larsson och Karna Persdotter i födelseboken.

Hyby kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/LLA/13163/C I/2 (1727-1759), bildid: C0065926_00032, sida 44


Det innebär att hennes namn blir Marna Sörensdotter och inget annat. Även när hon gifter sig fortsätter hon att vara Sörens dotter, hon blir inte Stigs son.
Förändringen att kvinnan tar makens/faderns son-namn som efternamn/släktnamn kommer smygandes på 1800-talet, enligt vad jag har sett på mina anor.


Ange gärna källan för den information du har att delge så går det lättare och fortare att hjälpa till.

2020-07-02, 20:17
Svar #2

Utloggad Linda Rydius

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2021-06-22, 21:44
    • Visa profil
åh vad fint tack!!!
Hmm jag har följt på MyHeritage ,men märkte snabbt att mycket där inte stämde alls.
Sen har jag försökt att läsa husförhör och annat men ibland kan jag bara inte tyda texten.
 
Karna pehrsdotter alltså:-)
Då ska jag försöka hitta hennes ursprung nu

Tusen tack igen


2020-07-02, 20:31
Svar #3

Utloggad Linda Rydius

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2021-06-22, 21:44
    • Visa profil
..och jag har kollat i riksarkivet på husföhörslängderna i hyby,där hittade jag Marna och Jacob tror det var runt 1750.

Hur tar jag reda på vart hennes mor karna är född?
jag tittade i dopboken 1732(hyby),men kan inte komma på nåt mer sätt

2020-07-02, 21:05
Svar #4

Utloggad Ulf Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1364
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:53
  • Ulf Svensson
    • Visa profil
Födelseplatsen och datum kan finnas i husförhörslängderna, men inte alltid. Det är heller inte alltid rätt det som står där, det måste man vara medveten om.

Det kan även finnas information i dödsnotisen om varifrån personen kommit och vilka som var föräldrar.

Om du kan hitta vigselnotisen för Sören och Karna kan även den ge en vägledning. Oftast står där var personerna kommer ifrån, ibland står även vilka som är deras föräldrar.
Har du koll på om Marna har några äldre syskon? Annars är det bara att börja bläddra bakåt bland vigselnotiserna från tiden för Marnas födelse. Och sedan framåt för att hitta när personerna dör.

Även faddrar och dopvittnen kan ge ledtrådar om var föräldrarna kommer ifrån. Ofta var föräldrarnas syskon och respektive faddrar


För många församlingar i Skåne har man gjort avskrifter sökbara, och tillgängliga, på internet med DDSS, Demografis Databas för Södra Sverige.

http://ddss.nu/

Att söka där kan spara tid i bläddrandet.

2020-07-02, 21:15
Svar #5

Utloggad Linda Rydius

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2021-06-22, 21:44
    • Visa profil
jag förstår!
Då ska jag försöka vidare!!
Det är ju så himla intressant och roligt detta:-)

Den länken kommer förhoppningsvis rädda min kväll!
Tusen tack igen!!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna