ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kortregister som skapades av Göteborgs mantalskontor  (läst 440 gånger)

2020-06-29, 14:46
läst 440 gånger

Utloggad Greger Ordenius

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2023-07-01, 18:25
    • Visa profil
Jag läser i SLÄKT nr 2020 sid 26 om släktforskning i Göteborg och där står det under punkt 6
"Värdefullt kortregister" - jag citerar: En utmärkt källa som få känner till för släktforskning från något senare tid är det kortregister som skapades av Göteborgs mantalskontor. Det täcker alla som varit skrivna i Göteborg från sent 1910-tal till 1967. Det finns tillgängligt på Riksarkivets digitala forskarsal. Jag kan inte hitta detta kortregister. Någon vänlig själ som kan vägleda mig? Ja, jag har konto för forskarsalen
Tack
Greger


2020-06-29, 19:07
Svar #2

Utloggad Greger Ordenius

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2023-07-01, 18:25
    • Visa profil
Tack, jag har hittat rätt och förstått hur kortregistret kan användas.

Jag har ett problem dock. Jag hittar inte min pappa i kortregistret. Karl Gustav Olsson född 1910 i Annedal som var fosterson utanför Göteborg fram till 16 års ålder, då han återvänder till Göteborg 1926 och är mantalsskriven i Göteborg (Oskar Fredrik och senare i Vasa m fl församlingar)
Jag hittar honom efter att han bytt efternamn, och flyttat tillbaka till Göteborg 1946 efter en kortare tid i Karlsborg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna