ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bölets Gruvor, Harris eller Hamilton Harris?  (läst 768 gånger)

2020-06-24, 10:51
läst 768 gånger

Utloggad Katrin Lundstedt-Enkel

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2022-11-21, 00:29
    • Visa profil
    • www.acurebio.com
Hejsan!
Jag har en fråga angående "Elisabeth Margretha Harris" (eller som hon kallas på några ställen)"Elisabeth Margretha Hamilton Harris" som föddes 23 Juni 1837 i Bölets Gruvor, Undenäs, Skaraborgs län, Sverige (enligt senare husförhör)

Elisabeth Margretha är gift med Gruvinspektör/fogde/bokhållare Carl Johan Hasselberg (1820-1896) från Kristinehamn i Värmland. De gifter sig 27 Dec 1860 i Persberg, Västergötland. Deras dotter Selma Maria Hasselberg är anmoder till mitt barnbarn som jag håller på att släktforska för och jag bifogar Selma Marias dopnotering där Elisabeth Margretha Harris är införd som mamma till Selma..

MEN!!!
Jag hittar ingen Elisabeth Margaretha i Undenäs födelsebok för året 1837. Och ja, jag har tittat under tidigare och senare år. Jag hittar heller ingen Harris (Hamilton Harris) i någon av Husförhörsböckerna. Så vem är Elisabeth
Margrethas föräldrar?

Kan någon vänlig människa hjälpa mig?

2020-06-24, 11:10
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Se den engelska inspektorsfamiljen Harris i Undenäs AI:9 (1845-1856) sid 120 (AID: v10028a.b68.s121)
Hälsar vänligen
Maud

2020-06-25, 09:03
Svar #2

Utloggad Katrin Lundstedt-Enkel

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2022-11-21, 00:29
    • Visa profil
    • www.acurebio.com
Maud!
Du är en ängel, tusen tack för din hjälp!
Liiiten fråga till, vad betyder födelseförsamling h. l. ? Här i L...? Något annat? Jag hittar ju fortfarande inte Elisabeth Margreta i födelseboken så kan det vara en närliggande församling?

Så härligt att hitta ett Engelskt par som anfädrar till min sondotter. Jag är själv 1/2 från Storbritannien pga immigrerande far år 1957, och det var roligt att se traditionen gå tillbaka lång tid.
Tack för din hjälp igen!
KRAMAR!

2020-06-25, 11:31
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
h. l. står för haec loco = detta ställe; denna plats (i detta fall Bölets gruvor i Undenäs).

Enligt Undenäs AI:5 (1824-1835) sid 109 inflyttade familjen Harris från England 1834. Men inget av barnen verkar ha antecknats i födelseboken.
Hälsar vänligen
Maud

2020-06-25, 11:50
Svar #4

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 07:37
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Dopet skedde i Engelska kyrkan i Göteborg: Göteborgs engelska (O) C:5 (1836-1845) Bild 4 (AID: v69373.b4, NAD: SE/GLA/19105)

Mvh /staffan
mvh /staffan -- BFiles

2020-06-26, 17:49
Svar #5

Utloggad Katrin Lundstedt-Enkel

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2022-11-21, 00:29
    • Visa profil
    • www.acurebio.com
Många tusen tack till er bägge!
Nu vet jag så mycket mer om familjen Harris och familjen Hasselberg. Jag har tom hittat ett fotografi av en pösmagad Karl Johan Hasselberg, Elisabeth Margreta Harris make.

Nu ska jag "bara" se om jag kan hitta mer om familjen Harris innan de kom  till Sverige.

Tusen tack igen!

Katrin
PS Angående att tre barn döptes tillsammans i Engelska kyrkan i Göteborg. Jag har ju en far ifrån Essex, England som jag o min lillasyster forskat på. Och i den familjen finns det många olika exempel på "gruppdop" Jag o Syrran har diskuterat orsaker bakom det bruket. Vi tror att pengaproblem ligger bakom. Prästen skulle ha pengar, Alla barnen skulle ha kläder och skor, släkt o vänner skulle bjudas på dopfika.
Familjen Josiah och Mary Harris åkte i alla fall ned till Göteborg när mitt barnbarns anmoder bara var knappt en månad gammal. Hon föds i Undenäs den 26 Maj 1837 och döps tillsammans med två storasyskon en 20 Juli samma år. Familjen måste ha börjat resa bara någon vecka efter födelsen!
Orsaken barnen inte döptes i Undenäs? Jo! Eftersom föräldrarna var medlemmar i "Church of England" kunde inte en präst i Svenska kyrkan döpa dem. Närmaste Church of England kyrka var antagligen i Göteborg. Vem vet, de kanske passade på att hälsa på sina släktingar i UK när de ändå var i Göteborg?



Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna