ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nybro - 1939-40, Brand?  (läst 1032 gånger)

2020-06-23, 19:28
läst 1032 gånger

Utloggad Magnus Scott

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 241
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 18:26
    • Visa profil
Hej

Min farfar flyttade 1939 från Hälleberga till Nybro. Han var skräddarmästare vid tillfället och hade en affär som låg i Högsellska huset vid torget i Nybro.

I februari 1940 brinner Högsellska huset ner. Vet någon var man skulle kunna få tag på fler uppgifter om denna händelse? Antar att det omnämndes i lokala tidningar vid den aktuella tidpunkten, men i dagsläget kan man ju inte ta sig till eventuella bibliotek för att läsa dessa.

Min far berättade emellanåt om detta innan han gick bort och jag skulle gärna vilja lär mig mer om denna episod.

Önskar alla en trevlig kväll.

Med vänlig hälsning

// Magnus Scott

2020-10-29, 23:00
Svar #1

Utloggad Gustaf Bergquist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2022-01-02, 15:16
    • Visa profil
Jag har inte så mycket mer att bidra med men branden tycks ha brutit ut på kvällen måndagen den 12 februari 1940. Den misstänktes vara anlagd. Det finns artiklar i Dagens Nyheter (DN) om branden och det rättsliga efterspelet i tidningarna från 1940-02-13 (sid 13), 1940-04-02 (sid 28), 1940-04-05 (sid 32) och slutligen 1940-09-05 (sid 28).

Jag kommer dock inte åt innehållet i de digitaliserade artiklarna annat än brottstycken. Innehållet skall gå att komma åt från lite olika ställen (flera universitetsbibliotek samt några folkbibliotek - se lista på KB:s hemsida https://feedback.blogg.kb.se/forums/topic/atkomst-till-upphovsrattsskyddade-dagstidningar-utanfor-kbs-lokaler/).

Utförligare artiklar står säkerligen att finna i lokaltidningarna med början från samma tisdag 1940-02-13.

 

2020-10-30, 11:50
Svar #2

Utloggad Gustaf Bergquist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2022-01-02, 15:16
    • Visa profil
Jag insåg att jag själv kan komma åt artiklarna genom DN direkt. Nedan en sammanfattning baserat på artiklarna i DN:

Branden utbröt sent på måndagskvällen den 12 februari 1940. Byggnaden övertändes snabbt och stod ej att rädda. Man lyckades dock hindra elden från att sprida sig till intilliggande byggnader. Värdet som gått upp i rök uppskattades till "ett par hundratusen" kr.

Det fanns tidigt starka skäl att misstänka att branden var anlagd. En vid tillfället för branden 18-årig yngling som arbetade i en frisersalong i byggnaden anmälde sig själv till polisen den 1 april (mannen namnges i tidningen). Han erkände att han anlagt branden, men avsikten var inte att hela byggnaden skulle förstöras, utan endast att tvinga frisersalongen att hålla stängt en tid eftersom han var less på arbetet där.

Han genomgick senare en sinnesundersökning. I samband med denna tog han tillbaka sina uppgifter och hävdade att han drömt alltsammans. Medicinalstyrelsens utlåtande var att mannens erkännande ej kunde tillmätas samma värde som om den avgivits av en fullt frisk person. Vid rättegången bedömdes att det ej var styrkt att han anlagt branden och han frikändes därför, men blev kvar i häktet till dess att domen vunnit laga kraft.

Mannen gifte sig sedermera och avled 2007.

2020-10-31, 10:03
Svar #3

Utloggad Magnus Scott

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 241
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 18:26
    • Visa profil
Hej,

fantastiskt. Stort tack för hjälpen.

Med vänlig hälsning

// Magnus

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna