ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Haglund från Motala  (läst 1017 gånger)

2020-06-22, 14:28
läst 1017 gånger

Utloggad Annika Krumm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2021-08-22, 09:13
    • Visa profil

Hej!
Jag har två bröder, Johan Adolf Haglund 1837-03-30, Motala, han flyttar 1856 till Stockholm enligt utflyttningslängd, men jag hittar inget mer om honom.
Hans yngre bror Carl/Karl Edvard/Edward Haglund 1846-10-17, Motala. Jag hittar honom i Motala AI:38 där han på sidan 243 flyttar till "obestämd ort". Men i utflyttningslängden (nr 67) står det att han flyttar till Warberg.
Men därefter hittar jag inget mer om bröderna.


Finns det någon som har Emigranten Populär och kan se om de finns med där?




2020-06-23, 17:26
Svar #1

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3638
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 11:39
    • Visa profil
Har inget svar på din fråga och detta kanske förvirrar mer men jag försökte leta efter en boupp efter deras far Anders Haglund som dog i Motala 22/5 1892 (ref: Motala AI:56 (1884-1892) sida 346).

Jag spekulerar i om detta är rätt boupp även om det står Adolf Haglund och dödsdatum 22/7 1892, se Aska häradsrätt FII:61 (1892-1893) Bild 287 (AD)?

En son Henning Leander (bosatt i Helsingborg) och en dotter Emma (oklart förstanamn först men ett brev förtydligar att det ska vara Emma) Christina (gift med Johan Andersson) och en dotter Amalia (bosatt i Stockholm) nämns.

Barnens namn stämmer med bla Motala AI:26 (1853-1860) sid 67. Dock nämns varken Johan Adolf eller Carl Edvard.

Brodern Frans Oskar dog i Jönköping 4/10 1868 och var ogift, Jönköpings Sofia AI:18 (1866-1871) sid 112. Frågan är om det finns en boupp efter honom. Har du kollat?

2020-06-24, 13:15
Svar #2

Utloggad Annika Krumm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2021-08-22, 09:13
    • Visa profil
Hejsan Kristina!


Ja det är han. Det konstiga är att han föds som Adolf Orlund och sen ändras efternamnet till Haglund. Han kallas för Adolf Haglund för att senare kallas Anders Haglund.
Om du tittar i Motala (E) AI:22 (1846-1852) Bild 50 / sid 93 (AID: v27679.b50.s93, NAD: SE/VALA/00253) så ser du alla barnen där.
Eftersom både Johan Adolf och Carl Edvard inte räknas upp i bouppteckningen efter fadern får man ju tro att de inte lever längre.
Jag har inte kollat Frans Oscars bouppteckning eller hustrun Christinas ännu.


Deras dotter Emma Kristina (det står fel i bouppteckningen Agda Christina) gift med gästgivaren Johan Andersson är min mormors MM och MF.


Är du relaterad till dessa Haglunds? Jag försöker leta upp idag levande personer för att försöka verifiera alternativt verifiera att det inte finns släktskap med en kvinna i USA som hade en anfader Carl Edvard.
Vi matchar på FTDNA och försöker reda ut hur.
Mvh Annika

2020-06-24, 16:18
Svar #3

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3638
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 11:39
    • Visa profil
Nej, jag har ingen koppling till "dina" Haglunds.


Det kanske är "enklare" att försöka spåra ursprung till den Carl Edvard som är anfader till kvinnan i USA. Har du mer uppgifter på honom så kanske vi här på forumet kan hjälpa till?

2020-06-25, 08:43
Svar #4

Utloggad Annika Krumm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2021-08-22, 09:13
    • Visa profil
Hejsan!

Nej tyvärr, om jag haft mer så hade det varit enklare.
Hon har namn och ett flertal olika födelsedatum, namn på föräldrar (som ändrats över tid) mm.
Edvard Hagen, född 1840-1850 tal. (Eventuellt att han hette Charles Edward Hagen).
Troliga föräldrar Adolf och Emma - det är det han angivit som namn på sina föräldrar vid sitt giftermål i USA.
Vi har tyvärr inga fler ledtrådar om honom.
Vi tror också att han kommit till USA "under radarn", dvs eventuellt jobbat på en båt och kanske inte registrerats ordentligt.
Den som dock passade bra att försöka nysta med, från mitt håll på var Carl Edward Haglund 1846-10-17. (Dennes födelsedatum matchade ganska bra också). Däremot inte föräldrarnas namn.
Dock är jag inte säker alls på att det skulle kunna vara rätt, då de andra matcherna vi har pekar i lite andra riktningar, även om det ju kan vara så att man matchar på flera sätt. Tyvärr finns det ingen match med träd, de flesta är i USA och de svenska har alla en okänd fader, som jag "stupar" på.
Det var därför jag ville kolla om någon kunde hitta något om de 2 bröderna i Emigranten.
Mvh Annika

2020-06-26, 17:03
Svar #5

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3638
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 11:39
    • Visa profil
Förutsatt att jag har grävt på "rätt" Charles Edward Hagen så finns det en hel del om honom  :) . Dock har jag inte hittat något avgörande som bekräftar hans ursprung.

Vigseln som du beskrev borde vara den här i Iowa (vigd i Mt Pleasant 14/7 1884):
https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:XJ4B-P32

Familjen flyttar till Aurora, Kane, Illinois och jag tror att detta är Charles Edward Hagens death record i Illinois, Death and stillbirths index:
Name:   Charles E. Hagen
Birth Date:   16 Oct 1848
Birth Place:   Sweden
Death Date:   2 Feb 1922
Death Place:   Aurora, Kane Co , Illinois
Burial Date:   4 Feb 1922
Death Age:   74
Occupation:   Wheel grinder
Race:   White
Marital status:   W
Gender:   Male
Father Birth Place:   Sweden
Spouse Name:   Josephine
FHL Film Number:   1556736

Födelsedatum ska alltså vara 16/10 1848...jag har dock sett förr att födelsedatum blivit felaktiga förr så för mig så är inte detta en bekräftelse på att det är fel man i sig. Men det kan mycket väl vara så med tanke på att moderns förnamn var listat som Emma i hans marriage record.

Jag försökte leta upp denne Charles Edward Hagen i 1900 census och jag förmodar att detta kan vara rätt även om hans födelsedatum är helt åt skogen här:
https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:MSWV-D97

Det står också att Edward och Josephine ska ha gift sig 1882...

Så jag vet inte hur mycket man kan lita på att immigration året 1880 (om det nu är rätt familj)?

I alla fall, när jag sökte mer snävt så dök detta upp i emigranten (något år äldre men dock):
Name:   C E Haglund
Birth Year:   abt 1845
Gender:   Man (Male)
Place of Origin:   Sala Västmanland Län, Sverige
Destination:   Chicago
Record Date:   11 jun 1880
Port of Departure:   Göteborg
Database Name:   EmiHamn
Archive Call Number:   15:266:9309
Principal Person:   Haglund C E

Jag har tittat både i utflyttningsböcker för Sala stadsf. och landsf. men ser ingen notering om att en C E Haglund skulle flyttat till N Amerika. Kan iofs betyda flera saker...någon ( ev annan än "din" Carl Edvard Haglund) kan ha lämnat Sala utan att meddela prästen, eller så kanske "din" Carl Edvard aldrig skrivit in sig där...Sala ligger ju inte jättelångt från Stockholm om han nu följde sin bror...

Både Mt Pleasant, Iowa och Aurora, Illinois ligger inte väldigt långt från Chicago heller...

Fortfarande rörigt men jag tycker ändå den här C E Haglund verkar intressant  :) . Men att gå igenom Salas hfl låter som det kan ta tid...

2020-06-28, 08:24
Svar #6

Utloggad Annika Krumm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2021-08-22, 09:13
    • Visa profil
Hej
Tack att du hittat så pass mycket 🙂
De uppgifter du hittat i USA om honom är de samma min dna-match har på honom och det är där vi konstaterat att han dyker upp med olika födelsedatum flera gånger. Dock är hustrun rätt och de barn som sen anges, varav ett är hennes farmor.
Jag inser att det blir att leta igenom Salas mfl, även om jag som du skriver också misstänker att han aldrig var där.
Tusen tack för det du hittat i alla fall 🙂
Mvh Annika

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna