ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur vanligt med utomäktenskapliga agnatiska adelsättlingar?  (läst 931 gånger)

2020-06-21, 15:35
läst 931 gånger

Utloggad Tim Löhman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2023-03-19, 17:35
    • Visa profil
I Sverige utgör den introducerade adeln runt 25 000 - 30 000 / 0.2 - 0.3 % av befolkningen, alltså personer vars fader var adlig och gift med personens moder.

Jag undrar över hur vanligt det är med personer som i sin släktforskning upptäcker att de via den raka manslinjen (farfars farfars och så vidare) härstammar ifrån en adelsman, det är garanterat helt omöjligt att sätta en exakt siffra på det här. Men folk med lång erfarenhet av släktforskning kanske kan skjuta ifrån höften?

Alltså inte personer med någon adlig ana i sitt släktträd, vilket säkert 30 - 35 % av svenskarna har förr eller senare, utan idag levande icke-adliga personer vars raka fäderne är adligt förr eller senare, det som kallas agnatisk härstamning. Menar i källorna bekräftade fall, inte släktskrönor om lokala greven vilka är oerhört vanliga och troligen oftast osanna.

I släktforskningskretsar har jag bara stött på en handfull idag levande icke-adliga personer med adligt fäderne. Bland annat en oäkting till den grevliga ätten Stenbock, som tog sig efternamnet Stenberg vilket verkar indikera på att man (i det här fallet) inte skämdes för att vara en oäkting, utan ville visa sin härstamning.

När jag själv kikat igenom födelseböcker så kan jag bara minnas att jag sett ett enda oäkta barn där en adlig man står som fader, men jag har ju givetvis inte skannat igenom alla födelseböcker utan bara snabbast möjligt tagit mig fram till sidan där mina anor finns. Det kan givetvis även vara så att adelsmän oftare kom undan med utomäktenskapliga affärer, samtidigt som drängar och bönder oftare ställdes till svars i domböcker och angavs i födelse- och husförhörsböcker.

2020-06-21, 19:25
Svar #1

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
Olof och Ingrid Bergström

2020-06-21, 20:44
Svar #2

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Godkväll!


För ca 15? år sedan så var det en man här på forumet som kände till en "upphittad" gren utav en adelsätt. Tyvärr ville då inte den personen att det skulle komma fram så mannen som skrev då inte namnet på ätten. Kom numera inte ihåg vem som skrev detta, kanske någon minns detta?


Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2020-06-22, 11:10
Svar #3

Utloggad Tim Löhman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2023-03-19, 17:35
    • Visa profil
Godkväll!


För ca 15? år sedan så var det en man här på forumet som kände till en "upphittad" gren utav en adelsätt. Tyvärr ville då inte den personen att det skulle komma fram så mannen som skrev då inte namnet på ätten. Kom numera inte ihåg vem som skrev detta, kanske någon minns detta?


Vänligen Patrick
Hur motiverade han detta? Låter märkligt att inte vilja att det skulle komma fram. Var det en "äkta" gren? Som skulle ha blivit återintroducerad på riddarhuset.

2020-06-22, 13:27
Svar #4

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil

Hej!


Motivationen kommer jag nu inte ihåg. Möjligen var det att de inte ville "synas". Vill ha för mig att det rörde sig om en äkta gren, men i och med att jag inte kommer ihåg så väl så tänkte jag att information kring detta kanske passade i tråden.


Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna