ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ingeborgs i Öja  (läst 598 gånger)

2020-06-17, 21:15
läst 598 gånger

Utloggad Ann-Sofie Wester

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2023-01-22, 22:11
    • Visa profil
Jag bor på en gård i Öja som vid storskiftet 1836 ägdes av Ingeborgs Kerstin Olsdotter. Det finns ett stort antal Ingeborgs i kyrkböckerna i Öja, och jag har ännu inte kunnat koppla ihop dem alla. Är det någon som i sin forskning hittat ursprunget till Ingeborgs? Vem var Ingeborg?

2020-06-18, 01:00
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:24
    • Visa profil
Det borde vara den Kerstin Olsdotter som finns på sid 115 i husförhörsboken Rättvik AI:10a. Hennes make Hans Matsson dog 1835, därför stod Kerstin för gården. Men vem Ingeborg är vet jag inte, kanske Kerstins mor?

2020-06-18, 03:37
Svar #2

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:09
    • Visa profil
Ingeborgs är väl ett sånt där "förnamn" som var vanliga i Dalarna. De flesta i skifteshandlingen har ett "förnamn", flera stycken just Ingeborgs, flera andra är också vanliga namn, som Jöns, Jonas, Lars, Moses, Hans, Ingeborgs är enda kvinnliga. Ursprunget hittar man väl som vanligt, genom att följa bakåt?

2020-06-19, 11:02
Svar #3

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2191
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:14
    • Visa profil
Ingeborgs är ett gårdsnamn, och ett kvinnligt - inte så vanligt. Gårdsnamn kan vara mycket gamla, ofta 1600-tal eller äldre. Vem den Ingeborg var som blev kvar i bygdens minne som ett gårdsnamn går inte att säga utan forskning. De kvinnor jag sett som givit upphov till gårdsnamn har alla varit änkor länge eller haft någon speciell betydelse för byn.
Glad Midsommar!
Leif

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna