ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Soldatforskning Sven Mars  (läst 622 gånger)

2020-06-13, 21:43
läst 622 gånger

Utloggad Johanna Aldrin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 935
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 22:10
    • Visa profil
Hej,
Jag har mest forskat i de "vanliga" kyrkböckerna, så som husförhör, dödbok, vigsel m.m. och nu har jag en soldat i släkten som jag gärna skulle vilja veta mer om.
Han heter Sven Börjesson Mars/Marche/March och är soldat i Granhult och bor i Soldattorp nr 21 med sin familj. Han flyttar hit 1798 och under 1800s början (jag tror 1805-1807 någon gång) så blir han kommenderad till Tyskland. Han är född 1772 men jag vet inte vart. Hittar att han återfinns 1812 i Granhult och samma soldattorp men nu har han en ny hustru Lisa. Sen är han rapporterad död 1814, men vart och kan man hitta mer exakt datum?
Hur gör jag för att komma vidare i min forskning om Sven?
Var kan jag söka för att hitta vart han var som soldat?

Vill helt enkelt veta så mkt som möjligt om denna mannen och jag behöver hjälpa att veta hur :)

Tack på förhand!

Mvh Johanna

2020-06-14, 06:55
Svar #1

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
När man soldatforskar är det framförallt generalmönsterrullorna (GMR) man söker i. En generalmönstring var en fullständig genomgång av ett förbands soldater och material och en generalmönstring utfördes vanligtvis vart 3:e år på respektive förband.
Innan man kan börja söka i GMR behöver man först hitta vilket regemente som soldaten tjänstgjorde i och helst även vilket kompani i regementet som soldaten fanns vid för att minimera sökandet.
Man börjar med Grills verk om indelningsverket där man tittar i Grills sockenregister och letar upp den socken som soldaten bodde i som soldat, dvs där soldatens soldattorp och rote fanns.
I Grills sockenregister finns referens till den sida i Grills förbandsdel som innehåller information om det förband som soldaten tjänstgjorde vid.
Grill finns online hos både ArkivDigital och SVAR.
 
I ditt fall så vet du socken, Granhult. Om man söker i Grills sockenregister på Granhult hittar man en referens till volymen och sidan där Granhult finns med: I 175 och II 169. I står för volym 1 och II för volym II. Talen är sidnummer.
Volym I är kavalleridelen medan volym II är infanteridelen.
Om vi går till infanteridelen och slår upp sidan 169 hittar vi Kalmar regemente.
I Nottebäck härad (Kronobergs län) hittar vi Granhult och där bl.a. roten Marhult nr 21 finns. Går man ut till höger ser man att soldaterna i Granhult tjänstgjorde vid regementets 4:e kompani, dvs Östra Härads kompani.
 
Nu vet du regementet, Kalmar regemente och kompaniet, Östra Härads kompani där soldaten Mars tjänstgjorde som soldat nummer 21 (nr 21 inom kompaniet).
Nästa steg blir sen att titta i Kalmar regementes GMR för den period som din soldat Mars tjänstgjorde som soldat. Jag tittade i Kalmar regementets GM för år 1802 och här återfinns Sven Börjesson Mars som soldat 21 vid Östra Härads kompani som vid generalmönstringen 1802 var 30 år gammal och hade tjänstgjort i drygt 4 år vilket innebär att han rekryterades 1798. Han var gift år 1802. Han ersatte den tidigare soldaten Flink på rote 21 året 1798. Rotenummer 21 inom kompaniet motsvarar nummer 847 inom regementet vilket också redovisas i rullan. Sen är det bara att följa soldat Mars i följande GMR tills han tar avsked eller dör. GMR finns online både på AD och SVAR.
 
Jag har en handledning om hur man soldatforskar på soldater på sidan http://www.hhogman.se/soka_soldater_infanteri.htm där du hittar mer information om detta. /Hans

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna