ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Birgit Håkansson f. 28/2 1926, far Nils Alarik Håkansson, mor Eola Maria  (läst 1245 gånger)

2020-06-13, 07:40
läst 1245 gånger

Utloggad Patrik Jakobsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 210
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 07:40
    • Visa profil
Jag är i princip nybörjare på den här typen av släktforskning. Det har varit ett återkommande intresse, men då har jag nöjt mig med de uppgifter jag kunnat få av folkbokföringen på Skatteverket. Som ni vet kan de inte säga mycket om personer som dog för mer än trettio år sen utan hänvisade mig till Riksarkivet.

Det är en utmaning för mig eftersom jag har knapphändiga uppgifter och de få släktingar jag har kontakt med har inte haft något intresse av släktforskning. Jag tänkte jag skulle börja med min mormor eftersom jag har hyfsat konkreta uppgifter att gå på. Det jag vet med säkerhet såhär långt är att min mormor föddes 28:e februari 1926 i Rödeby. Hennes far hette Nils Alarik Håkansson och hennes mor Eola Maria. Som jag förstått det var Eolas efternamn Svensson vid födseln.

Jag fann min mormors födsel antecknad i databasen SCB på Riksarkivets webbsajt. Har bifogat ett utsnitt av den boken. Som ni ser finns det text och siffror angivet efter föräldrarnas namn. Jag undrar om ni kan berätta vilken information man kan få ut av texten? Det sägs att det ska vara födelsedatum, men jag får inte ihop det. Det enda jag känner mig säker på är att de var gifta, eftersom den kolumnen är bockad. Jag uppskattar alla insikter ni kan ge mig om hur jag kan ta mig vidare.

(PS. Vid en sökning på detta forum fann jag en Nils Alarik Håkansson som förefaller vara en annan person, eftersom hans fru hade ett annat namn än det som angetts i födsloboken.)

Rättelse: Namet Edla visade sig i själva verket vara Eola.

2020-06-13, 09:09
Svar #1

Utloggad Christina Eliasson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 603
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 09:45
    • Visa profil
De gifte sig 14/11 1925. Nils Alarik är född 25/5 1903 i Amiralitet församling Karlskrona. Edla Maria är född 20/7 1902 i Tving.
Vad jag kan se fick de ytterligare 5 barn.
Mvh Christina

2020-06-13, 09:14
Svar #2

Utloggad Christina Eliasson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 603
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 09:45
    • Visa profil
Om du ska fortsätta bakåt tipsar jag om DDSS (födslar, vigslar och dödsfall) i en del församlingar i Skåne och Blekinge. Finns mer eller mindre före 1895.
mvh Christina

2020-06-13, 09:26
Svar #3

Utloggad Patrik Jakobsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 210
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 07:40
    • Visa profil
De gifte sig 14/11 1925. Nils Alarik är född 25/5 1903 i Amiralitet församling Karlskrona. Edla Maria är född 20/7 1902 i Tving.
Vad jag kan se fick de ytterligare 5 barn.
Mvh Christina

Tack så jättemycket för informationen (och för tipset om databasen i ditt andra svar). Jag hade gjort några sökningar innan, men insåg inte vilken av siffrorna var födsloåret så jag sökte på fel årsböcker.

Intressant att du fann ytterligare fem barn. Jag har hört den uppgiften innan, i gammal korrespondens med min numera avlidna mor. Mina hittills mycket grunda efterforskningar gav dock bara stöd för fyra barn (Harriet, Nils-Erik, Roland och Percy). Det var när jag laddade upp mitt träd till myheritage och fann att en ättling till ett av de andra barnen lagt upp sitt träd, som jag kunde koppla ihop mitt med. Spännande att det finns ytterligare ett syskon som varken jag eller han kände till  :)

2020-06-13, 09:47
Svar #4

Utloggad Patrik Jakobsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 210
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 07:40
    • Visa profil
Med hjälp av informationen fann jag anteckningar i Riksarkivets SCBs databas över födda för både Nils Alarik och Eola Maria.

Den första anteckningen var lätt att läsa, men jag har svårt att tyda anteckningen för Eolas mor och far. Jag bifogar ett utsnitt av den. Kanske någon som är van vid att läsa gammal skrivstil har lätt för att tolka vilka namn som står skrivna?

2020-06-13, 10:19
Svar #5

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2348
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 13:44
    • Visa profil
Hej  Patrik


Edla-Marias föräldrar heter Johannes August Svensson och Emma Gustavsdotter. Tving C1:10 1895-1908 från AD
sidan 113 du hittar dem på sidan 829 i församlingsboken Tving A11a;4 s 829 Båstorp nr 101 sidan 829 det står en del som är bra att anteckna på höger sida om familjen. från AD.


MVH Ulla

2020-06-13, 10:29
Svar #6

Utloggad Patrik Jakobsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 210
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 07:40
    • Visa profil
Edla-Marias föräldrar heter Johannes August Svensson och Emma Gustavsdotter. Tving C1:10 1895-1908 från AD
sidan 113 du hittar dem på sidan 829 i församlingsboken Tving A11a;4 s 829 Båstorp nr 101 sidan 829 det står en del som är bra att anteckna på höger sida om familjen. från AD.

Tack så hjärtligt för hjälpen att tyda namnen  :)
Jag är osäker på vad den andra informationen betyder, är nybörjare som sagt. Spontant tänker jag det låter som fastighetsbeteckningar?

2020-06-13, 11:00
Svar #7

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2533
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 07:55
    • Visa profil
Hej Patrik,

Båstorp nr 101 är en fastighetsbeteckning.

De övriga beteckningarna, med bokstäver och siffror, markerar vilken av kyrkböckerna som informationen kommer från. CI:10 är ett födelse/dopregister. AIIa:4 är en församlingsbok.
Se denna sida så märker du hur kyrkböckerna i Tvings församling ser ut:
https://sok.riksarkivet.se/kyrkoarkiv?Arkivsok=tving&Lan=0&lf=Ladda+arkiv&PageSize=100&Arkiv=SE%2fLLA%2f13423&tab=serie#tab

Här finns lite basic information om hur du kan börja leta i riksarkivets material:
https://riksarkivet.se/slakt-personforskning

Om materialet är yngre än 110 år (senare än 1910) behöver du registrera ett användarkonto, men det är gratis.

Många här använder det avgiftsbelagda materialet från ArkivDigital. Det har ofta högre bildkvalitet och ger också tillgång till fler digitaliserade register, men kostar som sagt en del. Ett litet problem är att sidnumreringen hos Riksarkivet och ArkivDigital många gånger skiljer sig åt, så om du får hjälp av någon som ger dig ett sidnummer från AD kan det bli svårt att hitta i Riksarkivet. Men det brukar lösa sig.


2020-06-13, 12:09
Svar #8

Utloggad Patrik Jakobsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 210
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 07:40
    • Visa profil
Tack så mycket för förklaringen KG. Nu har jag fått en hel del att sätta mig in i och ställen där jag kan börja 'gräva' efter information  :)

2020-06-13, 13:44
Svar #9

Utloggad Patrik Jakobsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 210
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 07:40
    • Visa profil
Jag gräver för fullt när jag fann något märkligt, som jag tänkte jag måste fråga om.
Läser i Nättrabys födelsebok för år 1905. Där återfann jag Harry Håkansson, en av min mormors farbröder. Det ser ut som det var en tvillingfödsel, men jag tror inte tvillingen levde så länge för hen finns inte med i folkräkningen för hushållet 1910.

Men vet ni hur det kommer sig att kyrkoherden strök över födelsedatumet? Harry måste väl ha klarat livhanken åtminstone till 1910 års folkräkning. Kan ni uttyda vad som står skrivet längst till höger? (jag kan bara tyda enstaka ord som 'födelse' och 'Karlskrona amiralitet').

2020-06-13, 14:22
Svar #10

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2533
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 07:55
    • Visa profil
Hej,

detta var lite mystiskt - när jag slår upp Nättrabys födelsebok för 1905 (hämtad från Riksarkivet) ser den inte likadan ut:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/00139671_00103

(aha - du har använt SCBs födelseregister med de utdrag ur födelseboken som skickats till Stockholm från församlingen. Överstrykningen är lite svårbegriplig - antingen en markering att Sven dött, eller en markering att familjen inte var skriven i Nättraby församling).

I församlingens egen födelselängd står:
Fader: Axel August Håkansson (född 21/11 1857), flaggunderofficer Karlskrona amiralitetsförsamling
Moder: h(ans) h(ustru) Evelina Kristina Albertina Håkansson född Johansson (född 11/11 1865).

Sven nöddöptes den 20 juli av barnmorskan Anna Svensson i Nättraby. Dopvittnen (faddrar) var rättarehustrun Lovisa Svensdotter, Vrängö, och fröken Ammi Håkansson, Karlskrona.
Harry döptes den 21 juli av P. Bure (kyrkoherden?) med barnmorskan Anna Svensson och Ammi Håkansson som dopvittnen.

Längst till höger:
Nedkomstort Nättraby. Attest om födelse och dop afs(änd) till pastorsemb(etet) i Karlskrona Amiralitetsförsamling 25/7 05

Axel August och Evelina Kristina Albertina var skrivna/bosatta där och gissningsvis bara tillfälligt i Nättraby när barnen föddes.

Sven dog redan 20 juli, hans dödsnotis finns i Nättraby FI/5 sid 40:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/00139685_00043
Dödsorsaken anges som "Medfödd svaghet" och han begrovs 23 juli.

Tvillingfödslar var (och är) mer riskfyllda och ju längre tillbaka i tiden man kommer, desto vanligare att en eller båda barnen dog tidigt.

PS: nu råkade en tvillingfödsel i Nättraby hamna i en tråd som från början gällde Rödeby socken. Det är kanske inte alldeles perfekt. Det är vanligen bättre att börja en ny tråd i rätt avdelning (den socken/församling som kyrkböckerna hör till), även när det handlar om en och samma släkt.

2020-06-13, 15:06
Svar #11

Utloggad Patrik Jakobsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 210
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 07:40
    • Visa profil
Tack igen KG för du delar med dig av din kunskap och insikter!  :)

Väldigt märkligt att det finns två böcker med samma födslar. Den som jag läste, genom kategorin "SCB födda, vigda, döda 1860–1949" på Riksarkivet, har en annorlunda struktur på formulären. Eftersom den versionen du fann inte har några rättelser är det nog otippat att den informationen stämmer bättre. Men då kan jag vara säker på att Harrys födelsedag var 18:e juli. Min första tanke var att kyrkoherden skrivit fel datum från början och därför strukit över det, men han verkar ha gjort det av annan anledning. Man kanske kan gissa att han övervägde att omklassificera Sven som dödfödd, sedan ändrade sig när han skrev boken du fann information i (om det nu var samma kyrkoherde som skrev båda böckerna)

2020-06-13, 15:48
Svar #12

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2533
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 07:55
    • Visa profil
Det är inte så märkligt med två böcker med samma uppgifter. Födelseboken (som jag tittade i) är så att säga originalet. Sedan skulle församlingarna skicka utdrag till SCB som underlag för den samlade statistiken över hela Sverige.

SCBs register kan ofta vara ett snabbt sätt att hitta en person och ibland ovärderligt om den ursprungliga födelseboken förstörts. Men eftersom den är en avskrift så finns risken att det skrivs fel, och församlingens egen födelselängd innehåller ofta fler uppgifter.

Jag tror inte prästen övervägde att föra upp Sven som dödfödd. Datumen har säkert meddelats från barnmorskan: barnen föddes den 18, den 20 förstod man att Sven inte skulle klara sig, därför nöddopet (utan präst) och den 21 kunde Harry döpas av prästen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna