ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: I vilken gruva dog Johan Jansson?  (läst 690 gånger)

2020-06-11, 13:19
läst 690 gånger

Utloggad Susanna Hammarberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2021-09-01, 22:51
    • Visa profil
Hej!

Min anfader Johan Jansson störtade ner i en av Norbergs gruvor den 9 februari 1888, varpå han avled.
I DB finns angivet vilken gruva olyckan skedde, men jag kan inte tyda texten.

Tacksam om någon har möjlighet att hjälpa mig med detta!

Förhoppningsfulla hälsningar
Susanna

Referens: Norberg (U) FI:7 (1872-1893) Bild: 222

Länk till arkiv digital: Norberg (U) FI:7 (1872-1893) Bild 222 (AID: v73600.b222, NAD: SE/ULA/11099)

2020-06-11, 18:31
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Susanna!
 
Bokstav för bokstav får jag det till ”Trädskoberkogrufvan vid Häste”, men någon plats med detta (eller liknande namn) hittar jag i Ortnamnsregistret hos Institutet för språk och folkminnen. I den notis som publicerades i Avesta Tidning den 14 februari 1888 nämns dessutom ett helt annat namn på gruvan:
 
Olycksfall i grufva. Sistlidne torsdag råkade grufarbetaren Johan Jansson vid Häste, Norbergs socken, att halka på ’laven’ vid den s. k. Stjerngrufvan och nedföll från 14 meters höjd till grufvans botten med påföljd, att Jansson afled ögonblickligen. Den så sorgligt omkomne var 39 år gammal samt efterlämnar hustru och fyra barn.”

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2020-06-11, 22:26
Svar #2

Utloggad Susanna Hammarberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2021-09-01, 22:51
    • Visa profil
Hej!

TACK!

Jag har gjort en liknande tolkning av skriften i DB men inte heller hittat någon sådan gruva.
Men så intressant att du letade upp och hittade notisen från tidningen. Jag är så tacksam!
Hur får man tag på sådan info? Jag har nämligen en annan anfader (Johan Andersson) som ska ha dränkt sig i Norbergs å, bara några år innan Johan förolyckades (8 dec 1885) - men på min farfars mammas sida. Kanske finns en liknande notis om det? Tänker att sådana dödsfall hör till ovanligheterna.

Johan Janssons hustru med barn hamnade på fattighuset, där deras yngsta son och sedan modern dog inom några år. Hon var då blind. Men deras äldsta son är far till min farfar.

Många hälsningar
Susanna


2020-06-11, 23:01
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej igen Susanna!
 
Hu, vilket sorgligt öde för familjen – och barnen kan inte heller ha varit särskilt gamla när fadern förolyckades, om han nu bara blev 39 år?
 
Absolut, även Johan Andersson omnämns i de gamla dagstidningarna (även om dödsdatumet ju inte stämmer helt, men det låter ju som samma person ändå) som man hittar via https://tidningar.kb.se. De verkar ha skannat en hel del tidningar från trakten kring Norberg, där man hittar dessa notiser:
 
Avesta Tidning den 11 december 1885.
Drunknad. Arbetaren Johan Andersson från Eskilsbacken, Norberg, fans den 7 dennes på morgonen drunknad i Noren. Då han de senare dagarne visat sig grubblande, finnes skäl antaga, att han själf förkortat sitt lif.”
 
Tidning för Hedemora, Säter och Avesta eller Södra Dalarnes Veckoblad den 15 december 1885 (samma notis fördes även in i Borlänge Tidning den 19 december 1885):
Trött vid lifvet. Hemmanseg. Johan Andersson i Eskilsbacken, Norbergs socken, påträffades den 7 dennes på morgonen af några skolbarn liggande död framstupa i Norbergsån strax invid prestgården. Af den hållna polisundersökningen framgår, att Andersson, som var af ett sjukligt lynne och stundom något besynnerlig, i synnerhet under de senaste fjorton dagarne, hvarunder han varit dyster och grubblande öfver sin själs frälsning samt lifvet efter detta och dylikt, under påkommen sinnesförvirring själf förkortat sitt lif.”

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2020-06-12, 10:30
Svar #4

Utloggad Susanna Hammarberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2021-09-01, 22:51
    • Visa profil
Hej igen - oj oj oj det var lite det jag funderade över. Så sorligt!

Johan Janssons äldsta dotter var bara 15 år, min anfader hade precis fyllt 13 år. Lille Karl Gustaf bara några månader. Han dog sedan. Elsa Lovisa var bara några år också. Hon växte upp på fattighuset och emigrerade sedan till Amerika.

Johan Anderssons familj hade det mer förspänt och barnen var lite äldre när han gick bort, så för dem var det inte samma ekonomiska katastrof. Samtidigt måste det ju vara en mycket tung händelse.

Stort tack för all info, och vad spännande tips om tidningen. Där ska jag titta mera!

Allt gott!
Susanna


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna