ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gissarp  (läst 549 gånger)

2020-06-11, 10:22
läst 549 gånger

Utloggad Magnus Scott

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 241
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 18:26
    • Visa profil
Hej,

söker uppgifter om gården Gissarp och dess ägare i början av 1700-talet.

1706 köper Olof Jonsson (släkting till mig) helskattehemmet Gissarp för 280 daler silvermynt av en Commissarie Barck, I Gissarp bor han med familj, samt sönerna med familjer under många år framåt.

1720 köper sonen Jon Olofsson skatterätten till 1/3 av Gissarp, "såväl som och munderingen (?) för 90 daler silvermynt" av sin svärfar Bengt Andersson, från Hatten i Norra Solberga .

Finns det någon som vet något om denne Bengt Andersson och även dennes koppling till Gissarp och hur kan uppeha skatterätt till gården?

Skulle någon även lite snabbt kunna tydliggöra begreppen "skatterätt" och "munderingen(?)" vore jag också tacksam.

Med vänlig hälsning

// Magnus Scott

2020-12-12, 16:23
Svar #1

Utloggad Dag Köllerström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2021-09-09, 01:05
    • Visa profil
Hej
Jag är släkt till Olof Jonsson via sonen Måns Olofsson.
Bästa beskrivningen finns nog i Lundells bok Gissarp en släktby.... men också i Äldre tiders Nässjö av Eric Castegren.
Jag har skaplig koll på släkten nedanför Olof Jonsson med det är svagt på hans föräldrars eller svärförsäldrars sida.
Hälsningar
Dag Köllerström

2020-12-12, 16:42
Svar #2

Utloggad Magnus Scott

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 241
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 18:26
    • Visa profil
Hej, Dag!

Kanon, jag tackar för tipset.

Allt gott!

// Magnus

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna