ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ursila Sofia Hammahjelm "Kyrkeby" Fliseryd socken  (läst 763 gånger)

2020-06-09, 18:03
läst 763 gånger

Utloggad Bengt Swenson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2023-12-05, 15:55
    • Visa profil
Hej!
Ursila Sofia Hammahjelm ska ha avlidit 25 apr 1778 Kyrkeby Fliseryd socken då 77 år.
Uppgifterna ser ut att stämma enligt flera källor:
(https://www.adelsvapen.com/genealogi/Hammarhjelm_nr_1033) TAB 13
(https://wiki.rotter.se/index.php?title=Den_introducerade_svenska_adelns_%C3%A4ttartavlor) Elgstierna
Det förekommer flera uppgifter om Ursila,s ålder då hon dog, men ovan känns ändå trovärdiga…

Då jag för tillfället inte har tillgång till ArkivDigital letade jag upp dödboken för Fliseryd (RiksArkivet) där år och datum ser ut att stämma men, åldern är 82 år om jag läser rätt? Prästen kan möjligtvis ha ”snurrat till” och skrivet fel på 5 år? Efter Ursila,s namn verkar det stå ”på xxx?” Höger marginal ”xxåldern?” 82.
Det troliga är att Sofia är 77 år då hon avlider, om man nu hänvisar till dödboken som källa ska man då göra en notering att den skrivna åldern sannolikt är fel? Om jag nu läst rätt!

Riksarkivet:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0026985_00227
(Fliseryds kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/VALA/00080/C/2 (1756-1785), bildid: C0026985_00227, sida 430)

Tacksam för svar!




---Bengt

2020-06-09, 19:21
Svar #1

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2350
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 17:07
    • Visa profil
Hej Bengt


Jag skulle skriva ned i anteckningar att enligt dödboken var hon 82 år gammal och att hon i andra anteckningar var 77 år gammal. I dödboken står det som jag kunde läsa det änkefru välborna Ursilla Sophia Hammarhjelm.
82 år. I de få fallen jag har hittat adliga personer i min släkt, så har jag skrivit ner alla uppgifter som jag har hittat och vart jag har hittat dem.


Glad sommar Ulla

2020-06-09, 19:41
Svar #2

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2542
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 15:27
    • Visa profil
Instämmer med vad Ulla skriver.
Eftersom sajten adelsvapen.com anger Elgenstierna som källa så blir den ju inte ett oberoende andra belägg för att 77 skulle vara rätt ålder. Var Elgenstierna hittade sina uppgifter vet jag inte, men han kan ju helt enkelt skrivit fel, och sedan har alla som utgått från hans arbete återupprepat detta.
Samtidigt är det inte alls ovanligt att åldern blir fel i dödsnotiser. Säker kan man inte bli förrän man har såväl en tillförlitlig födelse- eller dopnotis och dito dödsnotis.

2020-06-09, 21:47
Svar #3

Utloggad Bengt Swenson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2023-12-05, 15:55
    • Visa profil
Tack för svaren!
Gör en anteckning i trädet att det finns olika ålder då Ursila avled, dödboken är dock en första källa. Blir knepigt att hitta födelse och dop år förutom de andrahandskällor jag angav... I dessa källor framgår också att hon gifte sig vid 16 års ålder, ser man till dödboken skulle hon vara 21 år, som kanske är mer rimligt?

Glad sommar på er också!
---Bengt

2020-06-09, 22:13
Svar #4

Utloggad Ulf Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1362
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 17:06
  • Ulf Svensson
    • Visa profil
En kompletterande tanke, 15 år var laglig giftasålder så 16 är inte orimligt.
Vad som sen är rätt...

2020-06-10, 08:19
Svar #5

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2542
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 15:27
    • Visa profil
Bland "vanligt folk" skulle 16 år varit extremt tidigt att stå brud, men inte lika ovanligt inom adeln eller kungliga familjer. Sedan fanns alltid undantag. Jag har under tidigt 1700-tal en ana som om man får tro kyrkböckerna ska ha gift sig redan vid 12 års ålder (hon var dock 18 när första barnet föddes). Och det var under peståren, så omständigheterna var extrema och kan också påverkat kyrkböckernas tillförlitlighet.

När jag jämför sidan adelsvapen.com (som bygger på Elgenstierna) och Anreps Svenska adelns ättar-taflor från 1800-talet är överensstämmelsen exakt, så Elgenstierna tycks vad gäller Hammarhjelms helt enkelt kopierat Anrep. Och Anrep lär knappast rest runt i landet och läst kyrkböcker, så hur han hittat sina källor är oklart. Kanske anteckningar i något familjearkiv? I Riddarhuset? Då finns förstås en rad felkällor.

"Vanligt folk" höll inte alltid så noga reda på sitt eget födelseår, men förstås kan man tänka sig att det var annorlunda inom adeln.

Det är nog bara att acceptera en viss osäkerhet i detta fall.

2020-06-10, 12:26
Svar #6

Utloggad Bengt Swenson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2023-12-05, 15:55
    • Visa profil
Tack igen för svaren!
KG skriver "Det är nog bara att acceptera en viss osäkerhet i detta fall", vilket jag gör...
Men, vad jag så här långt sett/ läst hos andra, som forskar på Hammarhjelm, så verkar jag (med hjälp från er) tolkat dödboken till att Ursilia var 82 år då hon avled, intressant!
Egentligen är det Magdalena Ädelberg (dotter till Ursila), som jag kan i stort styrka att Magdalena är min 5:e Gammelmorförälder (pyssling eller vad det nu blir). 1758 föds dottern Francoise Rudebeck. Francoise får sedan dottern Magdalena Charlotta Branting 1790, som är min farmorsfarfarsmor. Här är det betydligt knepigare att fastställa vem fadern var (än Ursila,s ålder då hon dog) hon framställs ofta som dotter "Rosentwist" men, vid giftermålet har hon efternamnet Branting!?
---Bengt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna