ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sommarbarn i Häverödal 1949  (läst 643 gånger)

2020-06-08, 12:18
läst 643 gånger

Utloggad Kristina Östervall

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2022-08-11, 10:22
    • Visa profil
1949 var min syster och jag sommarbarn i Häverödal, tillsammans med några andra barn (alla barn under skolåldern) Jag minns att det var en bondgård (tvåvåning) som låg i en backe med ladugården till höger om bostadshuset, sett från vägen. Jäms med vägen upp till gården var det en granhäck. Det var två systrar som drev gården. Föräldrarna hade dött. Nu undrar jag om det finns nedtecknat i kommunens papper från 1949, vilka som hade oss sommarbarn, och var det var någonstans? Troligen var de med i någon frikyrkoförsamling för vi fick tavlor med religiösa motiv. Jag har ett foto av tanterna och alla barn, om det är någon inom hembygdsföreningen som är intresserad.
Kristina Östervall

2020-06-08, 13:19
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2557
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:03
    • Visa profil
Det beror förstås på om din och din systers sommarbarnsvistelse var en kommunal angelägenhet eller inte. Jag föreställer mig att sommarbarnsvistelser (även vid kolonier) också kunde arrangeras av olika ideella organisationer (inklusive frikyrkor) men även helt privat via släktingar/bekanta.
Om kommunen hade något med det hela att göra så bör det ju finnas handlingar i barnavårdsnämndens arkiv (Häverödals arkiv bör idag finnas i Norrtälje kommunarkiv). Kanske också i din (dåvarande) hemkommun? Där kan det ju funnits intresse av att ha kännedom om/kontroll över familjer som tog emot sommarbarn.
En kontakt med hembygdsföreningen kan vara en idé, de kan känna till åtskilligt: https://www.hembygd.se/havero-edebo

2020-06-08, 14:11
Svar #2

Utloggad Kristina Östervall

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2022-08-11, 10:22
    • Visa profil

Tack för ett snabbt svar.


Ví bodde på Östermalm i Stockholm (Hedvig Eleonora) Det måste ha gått genom kommun, för vi har inte någon anknytning till Häverödal. I samband med vår sommavistelse flyttade vi till Vasastan, Stockholm.

2020-06-08, 14:22
Svar #3

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2557
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:03
    • Visa profil
Då kan man tänka sig att Stockholms stads barnavårdsnämnd var inblandad. Enligt arkivförteckningen: https://sok.riksarkivet.se/?postid=ArkisRef+SE%2FSSA%2F0056 finns en serie F2F, Handlingar rörande placering av sommarbarn i sommarhem, men där finns bara handlingar för åren 1973-74 med anteckningen "Endast hela 1973 samt "halva" 1974 finns bevarad. Detta torde innebära att serien troligen varit gallringsbar efter en viss tidsfrist och att de bevarade volymerna undkommit gallring sedan barnavårdsnämnden upphört. De har nu förtecknats som typex."
Men det är ju möjligt att det någon annanstans i arkivet kan finnas material som berör sommarhem. En god idé är att kontakta Stockholms stadsarkiv och fråga.

Denna kan kanske också vara av intresse:
https://stockholmskallan.stockholm.se/post/31078


2020-06-09, 14:23
Svar #4

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 17:42
    • Visa profil
Ett tips är att titta i "Svenska gods och gårdar" finns skannat hos Arkiv Digital. Här finns ett antal gårdar från Häverödal. Förvisso är boken från 1938, men kanske känner du igen gården när du ser den på bild. Borde kanske inte förändrats så mycket de tio åren.
Lycka till,
Vänligen,
Calle

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna