ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Från AD till Excel  (läst 878 gånger)

2020-06-08, 11:04
läst 878 gånger

Utloggad Sivert Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 429
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 13:31
    • Visa profil
I boken Släktforskning på riktigt - Håkan Skogsjö -på sida 140 tipsar författaren om att "Den som vill göra en noggrann genomgång av mantalslängder kan at hjälp av ett kalkylprogram som Excel för att enkelt kunna notera längdernas uppgifter i prydliga kolumner och rader....".

Men jag hittar inget om hur det kan göras. Någon som vet?

2020-06-08, 13:02
Svar #1

Utloggad Karl-Henrik Rydén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 943
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 21:51
    • Visa profil
    • edshult.eu
Hej,
Jag antar att han menar bara att man kan skapa ett tomt Excel-dokument med en kolumn för varje kolumn i mantalslängden och sedan skriva in de uppgifter som står i mantalet i respektive rad och kolumn. Jag har gjort något liknande i Excel för mantalet från 1767 i Södra vedbo härad.
 Se till exempel: https://edshult.eu/Mantal/1767_Edshult.htm.
För att få det hela att se ut som på min hemsida så har jag skrivit ett excelmakro som gör om det till en html-fil, och lägger till en del finesser. Men det är en annan "femma".
(Men om det är någon som är intresserad av just den delen kan ni dock höra av er till mig.)
/Karl-Henrik



2020-06-08, 13:29
Svar #2

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5125
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 22:07
    • Visa profil
Ja, jag har också gjort det manuellt, för bollebygds socken år 1642-1700. Bra för att ge en överblick. Sedan för man över informationen för varje enskild gård till en egen lista över vad som hänt där, och så lägger man till alla födda, vigda och döda där också. Mycket jobb, men bra blir det. 

2020-06-08, 16:07
Svar #3

Utloggad Sivert Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 429
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 13:31
    • Visa profil
Karl-Henrik: är det en jättemarig macro? Som gammal programmerare kanske jag i alla fall få kika på den.  ; - )
Mvh/Sivert J

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna